کاربردهاي اينترنت اشيا IOT
کاربردهاي اينترنت اشيا IOT

به گزارش امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت :  نظارت بر محيط زيست:…

به گزارش امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت :

 نظارت بر محيط زيست: در حوزه‌ محيط زيست، اينترنت اشيا با بهره‌برداري از حسگرها اعمال مي‌شود و به کار نظارت بر کيفيت آب و هوا و شرايط جوي، زير نظر گرفتن شرايط زيستي حيات مي‌پردازد. توسعه‌ وسيله‌هاي متصل به اينترنت به اين معنا‌ست که برنامه‌هاي کاربردي ديگر مثل سيستم‌هاي هشداردهنده‌ اوليه در زمان زلزله يا سونامي به صورت خدمات اضطراري براي ياري‌رساني مؤثر ارائه شوند.

از جمله کاربردهاي خاص اينترنت اشيا در زمينه‌ حفاظت از محيط زيست، جلوگيري از جنگل‌زدايي و تخريب بافت جنگلي در آمازون بوده است. شرکتي به نام «کارگو ترک» تعدادي حسگر با رويکرد M2M در درختان منطقه‌ حفاظت‌شده در آمازون کار گذاشت. هر گاه درختي در معرض آسيب يا قطع و بريده شدن قرار مي‌گيرد، پيامي با اعلام موقعيت جغرافيايي آن درخت براي محافظان قانوني محيط زيست ارسال مي‌شود تا از قطع غيرقانوني درختان جلوگيري کنند.

کشاورزي:يکي از زمينه‌هايي که اينترنت اشيا در آن نقش مهمي ايفا مي‌کند، کشاورزي ا‌ست. جمع‌آوري اطلاعات درباره‌ دما، بارندگي، رطوبت، سرعت باد، هجوم آفت‌ها و خاک‌شناسي از جمله مواردي‌ است که با بهره‌گيري از ادوات IoT ساماندهي مي‌شوند. از اين اطلاعات مي‌توان در برنامه‌ها و فرآيندهاي مزرعه‌داري خودکار و تصميم‌گيري آگاهانه براي بهبود کمي و کيفي محصولات و به حداقل رساندن مخاطرات و ضايعات در کشاورزي استفاده کرد. براي مثال، کشاورزان مي‌توانند دما و رطوبت خاک را از راه دور کنترل و اندازه‌گيري کنند و حتي به کمک داده‌هاي استخراجي و کاربرد ادوات اينترنت اشياء يک برنامه‌ کوددهي مناسب تنظيم و اجرا شود.

خدمات پزشکي و بهداشتي:با کاربرد اينترنت اشيا و جمع‌آوري، پردازش و تحليل داده‌ها و اجراي عمليات کنترل و نظارت يک سيستم بهداشتي ديجيتالي در حوزه‌ پزشکي به خوبي راه‌اندازي مي‌شود. اين دستگاه‌هاي نظارت بر سلامت از تنظيم فشار خون و ضربان قلب گرفته تا دستگاه‌هاي پيشرفته‌ ديگري مانند مچ‌بندهاي الکتريکي يا سمعک را شامل مي‌شوند.

نموداري از اينترنت اشيا و انواع کاربردهاي آن:جالب است بدانيد که بعضي از بيمارستان‌ها اجراي طرح تختخواب‌هاي هوشمند را پياده‌سازي کرده‌اند. تخت‌هاي هوشمند موقعيت‌هايي مثل اشغال بودن تخت و يا زماني را که بيمار قصد بلند شدن دارد، تشخيص مي‌دهند و همچنين مي‌توانند بدون مداخله‌ پرستار به بيماران رسيدگي کنند.

حتي مي‌توان فضاهاي مختلف را براي افراد سالمند به حسگرهاي تخصصي مجهز کرد تا از وضعيت سلامت و درمان صحيح آنها اطمينان حاصل شود. در واقع اين حسگرها شبکه‌اي هوشمند ايجاد مي‌کنند که قادر به جمع‌آوري، پردازش، انتقال و تجزيه و تحليل اطلاعات در محيط‌هاي مختلف است.

پوشيدني‌هاي هوشمند: اينترنت اشيا نه تنها به شهر‌ها، خانه‌ها و سيستم‌هاي آموزشي نفوذ کرده، بلکه به دنياي مد و پوشاک نيز وارد شده است. حتماً با گجت‌هاي هوشمند مانند ساعت و مچ‌بندهاي هوشمند آشنا هستيد. اما آيا تا به حال در مورد پوشيدني‌هاي هوشمند چيزي شنيده‌ايد؟ در بافت پارچه‌ اين لباس‌ها از لوازم و قطعات الکترونيکي انعطاف‌پذيري استفاده شده که آنها را مجهز به تکنولوژي هوشمند مي‌کند. نکته‌ جالبي که در مورد اين لباس‌ها وجود دارد اين است که افراد مي‌توانند با استفاده از لباس‌هاي هوشمند از وضعيت جسماني و سلامت خود آگاه شوند. اين لباس‌ها از طريق نرم‌افزار به خانه‌ هوشمند يا شبکه هوشمند خانگي متصل مي‌شود و اطلاعات مورد نياز را در اختيار کاربر مي‌گذارند. در اين مطلب به بررسي برخي از پوشيدني‌هاي هوشمند مي‌پردازيم.

کفش هوشمند

کفش هوشمند قابليت اندازه‌گيري هر چيزي که با سلامت شما مرتبط است را دارد. کفي‌هاي بلوتوثي کفش هوشمند اغلب بازخورد خوبي به پوشنده کفش ارائه مي‌دهد. براي مثال کفي‌هاي کفش هوشمند با اطلاع دادن در مورد نحوه قرار گرفتن پا در کفش، در سبک دويدن دونده‌ها بسيار تأثيرگذار است و از آنها در برابر صدمات جدي جلوگيري مي‌کند. اين کفي‌ها اطلاعات را جمع‌آوري مي‌کند و به برنامه مخصوصي که در گوشي هوشمند نصب شده ارسال مي‌کند و دونده اين اطلاعات را از طريق گوشي دريافت مي‌کند.

لباس کار هوشمند

تصور کنيد به يک جلسه کاري دعوت شده‌ايد و ناگهان متوجه مي‌شويد که کارت ويزيت‌تان را در خانه جا گذاشته‌ايد! شرکت سامسونگ با توليد لباس ‌کار هوشمند توانسته تا حدي اين مشکل را برطرف کند. پوشنده اين لباس مي‌تواند کارت ويزيت خود را به صورت ديجيتال با بقيه به اشتراک بگذارد و با دستگاه‌هاي متصل به لباس در تعامل باشد. اين ايده براي کارآفرينان بسيار کارآمد است.

لباس شب هوشمند

لباس شب هوشمند با جذب گرماي بدن کيفيت خواب افراد را افزايش مي‌دهد. اين لباس براي کساني که در خوابيدن مشکل دارند، بسيار کمک‌کننده و مؤثر خواهد بود.

لباس هوشمند علاوه بر اينکه به بهبود سطح زندگي افراد کمک مي‌کند، در حفظ سلامت افراد هم نقش مهمي ايفا مي‌کند. اين لباس‌ها به دليل ويژگي‌هايي که دارند، نه تنها قادر به تشخيص و اعلام بيماري‌هاي مختلف هستند بلکه به وسيله واي فاي و گوشي هوشمند با پزشک و کادر درمان ارتباط برقرار کرده و آنها را از حملات قلبي و… آگاه مي‌کنند. لباس‌هاي هوشمند نسبت به لباس‌هاي معمولي به دليل سنسورها و قطعات الکترونيکي انعطاف‌پذيري که در پارچه به کار رفته قيمت گران‌تري دارند. مارک‌هاي شناخته شده‌اي مانند گوگل، سامسونگ و… توليدکننده اين لباس‌ها و سرمايه‌گذاران اصلي اين تکنولوژي هستند.