الزام ادارات و صنایع برای استفاده از برق تجدیدپذیر/ دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه نیروگاه‌های بیوگاز
الزام ادارات و صنایع برای استفاده از برق تجدیدپذیر/ دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه نیروگاه‌های بیوگاز
اقتصادوتجارت : وزیر نیرو با اشاره به الزام ادارات و صنایع کشور برای استفاده از برق تجدید پذیر، گفت: لازم است در طراحی فرایند ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای بزرگ، احداث نیروگاه‌های بیوگاز با اولویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیش‌بینی شود.

“علی‌اکبر محرابیان” در آیین افتتاح نیروگاه بیوگاز واحدهای ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: به منظور رفع ناترازی قابل توجه در تولید و تقاضای برق، برنامه جامعی تقدیم دولت و مجلس شورای اسلامی شده است که برای اجرای صحیح آن، نیاز به همراهی همه فعالان صنعت برق و مردم کشور هستیم.وزیر نیرو با بیان اینکه در این برنامه ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: بخشی از این نیروگاه‌ها را نیروگاه‌های خورشیدی و بادی تشکیل می‌دهد، در عین حال از روش‌های دیگر برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی زیست توده بهره‌مند شده‌ایم.وی اظهار کرد: در فرایند تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از یک عنصر پاک، برق پاک تولید می‌شود، اما در نیروگاه‌های زیست‌توده از یک منبع آلودگی، برق پاک دریافت می‌شود که این امر کار و خدمت بزرگی در حوزه محیط زیست کشور است؛ به‌طوری‌که علاوه بر تولید انرژی پاک، یک منبع آلوده کننده مدیریت می‌شود تا وارد محیط زیست زندگی مردم نشود.

محرابیان با بیان اینکه ۱۲ تا ۱۳ مگاوات ظرفیت انرژی زیست توده کشور بوده است، اظهار کرد: امید است در سال‌جاری معادل کل ظرفیت نیروگاه‌های زیست‌توده در سال‌های گذشته را راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: لازم است در طراحی فرایند ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای بزرگ و شهرهایی که حجم وسیعی از فاضلاب دارند، نیروگاه‌هایی با این امکان ‌پیش‌بینی شود. اولویت سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها با بخش خصوصی است.

به گفته وزیر نیرو، در شرکت ساتبا به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه جامعی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن شاهد اجرای طرح‌‌های مختلف خواهیم بود.

وی یادآور شد: توجه به انرژی پاک به معنی اهمیت به محیط زندگی مردم و تولید سوخت اقتصادی است، در این راستا با سه محدودیت شامل محدودیت در استفاده از سوخت‌های فسیلی، منابع آبی و محیط زیست رو به رو هستیم که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخی معتبر برای رفع این سه محدودیت است.

محرابیان افزود: لازم است برق تجدیدپذیر با نرخ رقابتی و پایه خودش عرضه شود، اگر پارامترهای اقتصادی دقیق محاسبه شود، استفاده از انرژی تجدیدپذیر بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه تابلوی برق سبز به‌زودی در بورس انرژی کشور راه‌اندازی می‌شود، ابراز داشت: در این تابلو تولید کنندگان انرژی تجدیدپذیر، برق عرضه می‌کنند و در یک محیط رقابتی سود مناسبی از این سرمایه‌گذاری را کسب می‌کنند.

وی یادآور شد: در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق پیش‌بینی‌شده صنعت و بخش اداری در سال ۱۴۰۲، یک درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدید‌پذیر تامین کنند، در چنین شرایطی صنایع می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند و برق مورد نیاز خود را از این طریق دریافت و در صورت عدم امکان می‌توانند از طریق بورس انرژی اقدام به خرید برق تجدیدپذیر کنند.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در حوزه اداری بر اساس مصوبه هیئت دولت از ابتدای سال‌جاری لازم است بخش‌های اداری کشور ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق برق تجدیدپذیر تامین کند، واحدهای اداری نیز در صورت عدم امکان ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر این امکان را خواهند داشت تا برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.