بيش از آنکه توليد کنند، فروختند!
بيش از آنکه توليد کنند، فروختند!

به گزارش امين خوش احوال نظيف/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: عليرغم قول خودروسازان براي افزايش…

به گزارش امين خوش احوال نظيف/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: عليرغم قول خودروسازان براي افزايش تيراژ توليد در نيمه دوم سال گذشته، آمار عملکرد آن‌ها طي سالي که گذشت نشان مي‌دهد اين خودروسازان چندان وفادار به عهد خود نبوده و سال ۱۴۰۰ از سال ۱۳۹۹ هم «کمتر» توليد کرده‌اند و نتوانستند آمار توليد و فروش را حتي به ۹۰۰ هزار دستگاه هم برسانند؛ البته بزرگان خودروسازي کشور قريب به ۱۳ هزار دستگاه بيش از ميزان توليد، فروش داشته‌اند.

بررسي صورت‌هاي مالي اعلام شده توسط ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زير مجموعه سايپا) به سازمان بورس نشان مي‌دهد که در مجموع سال ۱۴۰۰ ميزان توليد خودرو در کشور به ۹۰۰ هزار دستگاه نيز نرسيده است. اين در حاليست که طي سال ۱۳۹۹ ميزان توليد با عدد ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه (بدون احتساب توليد در پارس‌خودرو) بسته شد. اين نشان مي‌دهد که طي سال‌هاي اخير به‌جاي آنکه خودروسازان بيشتر به شعارهاي افزايش، جهش، رونق و حمايت از توليد نزديک شوند، ناموفق‌تر پيش آمده‌اند.

توليد خودرو در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسيده و نسبت به سال ۱۳۹۹ افت بالغ بر چهار درصدي داشته است؛ اين در حاليست در طي سال ۱۳۹۹ توليد خودرو با رشد چهار درصدي نسبت به سال پيش از آن (۱۳۹۸) از ۹۰۰٫۵ هزار دستگاه فراتر رفته بود. از سوي ديگر نياز بازار بيش از يک ميليون تومان برآورد شده است.توليد خودرو در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، در حالي افت ۴٫۰۷ درصدي داشته است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۴٫۳۳ همراه شده بود.

در مجموع طي يک سال گذشته ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو فاکتور شده است. اين در حاليست که نياز بازار بيش از يک ميليون دستگاه برآورد مي‌شود. اين عدم تناسب عرضه با نياز بازار زمينه‌ساز مشکلاتي شده است که سال‌هاست در بازار خودرو وجود دارد و سال به سال بر التهاب بازار خودرو بيشتر افزوده و شکاف قيمت کارخانه تا بازار آزاد محصولات را بيشتر کرده است.

در اين آشفته وضعيت صنعت و بازار خودرو که نه مشتري، نه خودروساز و زنجيره تامين آن و نه دولت و مسئولان رضايت دارند، تنها دلالاني که با سوداگري و به روش‌هاي مختلف حتي به شيوه ناموفق قرعه‌کشي که با هدف عرضه خودرو به مشتريان واقعي شکل گرفت، سود خواهند کرد.

همانطور که اشاره شد، عليرغم قول خودروسازان براي افزايش توليد و عرضه در نيمه دوم سال که از شرط‌هاي تصويب اصلاح قيمت‌ها نيز محسوب مي‌شد، در مجموع توليد ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو تنها ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو در کشور توليد و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه فروخته شد.

ايران‌خودرو ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه توليد و ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه فروخت

در مجموع يک سال گذشته ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتي ايران‌خودرو توليد و براي ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

از مجموع توليدهاي گروه صنعتي ايران‌خودرو طي مدت مذکور ۲۹۷ هزار و ۸۱۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (به‌جز پژو ۲۰۰۸) توليد و ۳۰۰ هزار و ۱۹۸ دستگاه از اين خودرو فروخته شده است. همچنين ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ توليد کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شد.

ايران‌خودرو ۵۰ هزار و ۹۵ دستگاه از محصولات خانواده سمند در سال ۱۴۰۰ توليد کرده و براي ۵۰ هزار و ۳۶۷ دستگاه از اين محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنين در اين مدت، ۵۰ هزار و ۲۵۷ دستگاه دنا، ۳۵ هزار و ۶۳۰ دستگاه رانا و ۸۵۴۱ دستگاه تارا در اين شرکت توليد شده که به ترتيب ۵۵ هزار و ۷۹۱ دستگاه دنا، ۲۸ هزار و ۳۸۰ دستگاه رانا و ۸۳۹۵ دستگاه تارا به فروش رسيده است.

ايران خودرو در محصولات مونتاژي نيز در يکساله ۱۴۰۰، ۸۶۴۷ دستگاه هايما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ توليد کرده است که به ترتيب ۸۸۱۵ دستگاه هايما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.

از توليدهاي مونتاژي پيشين اين گروه صنعتي، سه دستگاه تندر (L90) و دو دستگاه دانگ‌فنگ در آمار فروش اين گروه خودروسازي طي سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

وانت‌هاي آريسان نيز که با توليد دوباره آن‌ها از آذر ماه به سبد محصولات اين گروه صنعتي بازگشته است، طي اين مدت (از آذر تا پايان سال) به تعداد ۲۱ دستگاه توليد و سه دستگاه آن فروخته شده است. البته اين سه دستگاه وانت آريسان عرضه شده متعلق به وانت‌ آريسان‌هاي توليدي پيش از سال ۱۴۰۰ و از دسته آريسان‌هاي توسعه نيافته است.

اين در حاليست که مدير سابق گروه صنعتي ايران‌خودرو وعده کرده بود که تا پايان سال ۵۰۰۰ دستگاه خودرو وانت آريسان ۱۴۰۰ توليد و عرضه شود اما اين وعده نيز محقق نشد.

سايپا ۳۰۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه توليد و ۳۱۰ هزار و ۲۰۸ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازي سايپا نيز در  سال گذشته، ۳۰۴ هزار و ۵۳۳ دستگاه خودرو توليد شده که از اين ميزان به ترتيب ۲۳ هزار و ۲۷۹ دستگاه سهم وانت‌هاي سايپا، ۲۶۰ هزار و ۲۵۸ دستگاه سهم خانواده تيبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آريو s300 و ۲۰ هزار و ۸۶۶ دستگاه سهم شاهين بوده است.

گروه خودروسازي سايپا در محصولات خانواده پرايد با توجه به توقف محصولات خانواده پرايد، تنها وانت پرايد (سايپا ۱۵۱) را توليد مي‌کند که طي سال ۱۴۰۰ براي ۲۴ هزار و ۴۷۴ دستگاه از اين محصول فاکتور فروش صادر کرده است.   البته ۱۴۲ دستگاه از محصولات توليدي پيش از توقف توليد پرايدها، تا پايان سال ۱۴۰۰ تحويل مشتريان شده است.

همچنين از ابتداي ۱۴۰۰ تا پايان آن براي ۲۶۳ هزار و ۲۶۵ دستگاه از محصولات خانواده تيبا و ۲۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه شاهين صورت مالي ثبت شده است.

اين خودروساز همچنين شش دستگاه آريو، ۳۶۲ دستگاه چانگان و دو دستگاه سراتو (مربوط به توليدهاي قبل از سال ۱۴۰۰) در آمار فروش سال گذشته خود ثبت کرده است.

بدين ترتيب، طبق آمار گروه خودروسازي سايپا در مجموع  براي ۳۱۰ هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

پارس‌خودرو ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه توليد و ۱۱۶ هزار و ۱۴ دستگاه فروخت

در شرکت پارس‌خودرو به عنوان زير مجموعه گروه سايپا نيز در مجموع سالي که گذشت، ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو توليد شده و براي ۱۱۶ هزار و ۱۴ دستگاه، فاکتور فروش صادر شده است. 

از تعداد خودروهاي توليدي پارس‌خودرو در اين مدت ۵۸ هزار و ۴۴۰ دستگاه سهم محصولات گروه Q200 بوده و فروش ۶۴ هزار و ۵۲ دستگاهي را به نام خود ثبت کرده است.

همچنين طي يکساله ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ دستگاه از محصولات گروه S200 و ۳۲ هزار و ۶۱۲ دستگاه کوييک معمولي توليد شده است. به‌ترتيب براي ۱۸ هزار و ۱۹۲ دستگاه از محصولات خانواده S200 و براي ۳۲ هزار و ۶۱۲ دستگاه کوييک معمولي فاکتور مالي طي اين مدت ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنين توليد ۵۹۴ دستگاه و فروش ۱۱۵۴ دستگاه برليانس را در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ خود ثبت کرده است. همچنين اين خودروساز زيرمجموعه سايپا، دو دستگاه ون دولوکس و دو دستگاه از محصولات خانواده رنو توليد پيش از سال ۱۴۰۰ را در آمار فروش سال گذشته دارد.

لازم به ذکر است که در بسياري از محصولات، آمار فروشِ بيش از ميزان توليد ثبت شده است و خودروسازان بيش از ميزان توليد يک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ اين موضوع به سبب تکميل و تجاري‌سازي خودروهاي توليدي پيش از سال ۱۴۰۰ است که در اين سال تکميل و عرضه شده است.