روند تولید در فولاد سنگان حاصل برنامه‌ریزی دقیق و پروژه‌های توسعه‌ای
روند تولید در فولاد سنگان حاصل برنامه‌ریزی دقیق و پروژه‌های توسعه‌ای
اقتصادوتجارت : شروع پروژه‌های توسعه فولاد سنگان از جمله پروژه افزایش ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی گندله و طرح احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی این شرکت به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن گام بزرگی در رشد و توسعه منطقه شرق کشور خواهد بود و نقش فولاد سنگان در زنجیره تولید فولاد کشور را بیش از پیش پر رنگ خواهد کرد.

روند تولید و درآمد در شرکت صنایع فولاد سنگان در سال ۱۴۰۲ نمایانگر برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای موفق در این شرکت است. تولید کنسانتره آهن شرکت فولاد سنگان در نیمه نخست سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن با رشد ۶۷ درصدی همراه بوده است.این در حالی است که در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن به ثبت رسیده است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال ۱۳۹۴ در استان خراسان رضوی با هدف تولید پایدار بخشی از گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در نزدیکی معادن سنگ آهن سنگان راه‌اندازی گردید. در حال حاضر واحد کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی شرکت، هر یک به ظرفیت تولید اسمی ۵ میلیون تن در حال تولید هستند.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان روند تولیدات خود را در سال جاری به صورت جدی و براساس یک برنامه موفق از پیش تعیین شده به انجام می‌رساند. براساس آمار منتشر شده، تولید کنسانتره سنگ آهن در فروردین‌ماه با افزایش ۶۶۳ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۰۷ هزار تن رسید. در اردیبهشت ماه جاری این شرکت موفق شد تا ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ تن تولید این محصول را که در سال قبل ثبت شده بود را با رشد ۱۹۲ درصدی به ۳۵۱ هزار تن در اردیبهشت سال جاری برساند. در خردادماه نیز روند تولید کنسانتره سنگ آهن، فولاد سنگان روند افزایشی داشت و از تولید حدود ۲۱۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۵ هزار تن در سال‌جاری رسید که افزایش ۵۱ درصدی را در مقایسه با خرداد سال قبل به همراه داشت.

در ادامه روند تولید و درآمد شرکت فولاد سنگان موفق شد تا تولید کنسانتره سنگ آهن را در تیرماه سال جاری با رشد ۶۹ درصدی به ۳۴۷ هزار و ۱۲۰ تن برساند این در حالی است که این میزان تولید در دوره مشابه سال قبل ۲۰۵ هزار و ۴۶۰ تن بوده است. البته در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تولید نزدیک به هم بوده و تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد سنگان رشد ۵.۲ درصدی را ثبت کرده است و به ۳۳۸ هزار تن رسید.

بررسی نمودارهای تولید فولاد سنگان نشان می‌دهد که باوجود توقفات لازم برای تعویض قطعات و لاینر‌های این کارخانه، روند تولید کنسانتره سنگ آهن در نیمه نخست سال جاری یک روند صعودی و بسیار خوب و ثبت رکورد‌های جدید تولید ماهیانه ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و موثر بوده است.

فولاد سنگان با مدیریت صحیح توقفات به خصوص کاهش زمان توقفات اعم از کمبود انرژی و توقفات پیش‌بینی‌نشده منجر به رشد ۶۷ درصدی تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل شد. براساس اعلام این شرکت، به طور کلی توقفات پیش‌بینی‌شده ۱۰ روزه در اردیبهشت، ۱۷ روز توقف پیش‌بینی‌نشده به دلیل قطع برق در خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۲ و همچنین ۴ روز توقف پیش‌بینی‌شده در خرداد به منظور تعویض لاینر‌ها و تعمیرات، از مواردی است که بر تولید این کارخانه موثر بوده است.

بدیهی است توقفات پیش‌بینی‌شده جزیی از روند تولید در کارخانه‌های صنعتی است و در سال جاری راهکار‌های مناسب برای کاهش توقفات ناشی از کمبود انرژی به خصوص تأمین برق از بورس انرژی باعث کاهش توقفات نسبت به شش ماه سال ۱۴۰۱ شد.

به این ترتیب فولاد سنگان موفق شد با تولید ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن کنسانتره، ۹۹% برنامه پیش‌بینی‌شده تولید شش ماه اول خود را محقق نماید.

تحقق شعار سال در عملکرد فولاد سنگان مستمر است و در حال حاضر شرکت از تمام ظرفیت خود برای تولید محصول با کیفیت استفاده می‌کند و این ظرفیت برای عبور از ظرفیت اسمی کارخانه نیز وجود دارد به طوری که روند رشد تولید و نهایتاً رشد فروض و سودآوری خود به طور مستقیم و به اندازه خود، بر اقتصاد منطقه و کشور تأثیر مثبت دارد.

به همین منظور، رویکرد شرکت در سال جاری تمرکز بر تولید محصول با کیفیت است و در این راستا حفظ کیفیت محصول را مقدم بر کمیت می‌داند.

منبع : شما و اقتصاد