استانداردها، عملکرد بهداشت و ایمنی شغلی را بهبود می‌بخشد
استانداردها، عملکرد بهداشت و ایمنی شغلی را بهبود می‌بخشد
اققتصادوتجارت : دکتر مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نخستین همایش ملی چشم انداز ایمنی و بهداشت شغلی درخصوص نقش استانداردسازی در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، سخنرانی کرد.

دکتر اسلام‌پناه در ابتدای این همایش که پیش از ظهر امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموعه فرهنگی تلاش، برگزار شد، در جمع نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها با تبریک هفته وحدت و روز آتش نشان، یاد و خاطره شهدای آتش نشان را گرامی داشت.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، پیاده سازی سيستم هاي مديريت ايمني و بهداشت شغلي را الزامی دانست و گفت: ايمني و بهداشت را نمي توان از طريق مقررات اجباري يا احساس جمعي و يا توسط يك فرد به تنهايي تامين كرد .

دکتر اسلام‌پناه با اشاره به نقش استانداردهای HSE ، افزود: این استانداردها، ابزاری مدیریتی هستند که عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در تمامی برنامه‌ها بهبود می‌بخشند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: توجه به اجرای استانداردهای ایمنی و بهداشت را عاملی در جهت حذف شرایط غیرایمن، ارتقا سلامت افراد و حفظ محیط زیست و از همه مهم‌تر ارتقاء و رشد سازمانی دانست.

دبیر شورای‌عالی استاندارد در این همایش به تدوین استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ با عنوان سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی اشاره کرد و هدف از تدوین این استاندارد ملی را تعیین الزامات سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط دانست که با بکار گیری آن از آسیب ها و بیماری های ناشی از کار پیشگیری و همچنین محل کار، ایمن و سالم خواهد بود.

دکتر اسلام‌پناه، خاطرنشان کرد: اجرای سیستم مدیریت بهداشت و محیط کارا به عواملی چون؛ رهبری و مسئولیت پذیری در مدیران رده بالا سازمان؛ توسعه، هدایت و ارتقای مدیریت فرهنگی در خصوص اهمیت ایمنی محیط توسط مدیران ارشد سازمان؛ یکپارچه سازی سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط با فراید کسب و کار سازمان؛ اجرای فرایندهای اثر بخش در جهت شناسایی خطرات ، کنترل ریسک ها سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط و بهره گیری از فرصت ها در جهت ارتقای سلامت کارکنان بستگی دارد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ نهاد ارزیابی انطباق برای ارزیابی انطباق صدور گواهینامه ISO 45001 برای سازمان ها و نهاد های متقاضی تایید صلاحیت شده اند.

دبیر شورای عالی استاندارد با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی، اظهار داشت: بر اساس بند ۷ آیین نامه مذکور ” دستگاه های اجرایی و مراجع دارای صلاحیت صدور مجوز ساخت و تولید، واردات و بهره برداری ماشین آلات، تجهیزات فنی و ماشین آلات صنعتی و نیز تجهیزات ایمنی و حفاطت فردی مکلفند با رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نمایند.”

دکتر اسلام‌پناه یادآور شد: سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس وظایف خود در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مرجع رسمی حاکمیتی در خصوص اطمینان بخشی از کیفیت کالا و خدمات در کشور می باشد و بر این اساس ایمنی خدمات نیز از مسایل بسیار مهم در این میان بوده که این سازمان تمام امکانات خود در زمینه های تدوین، تایید صلاحیت، کمیته های متناظر(TC) و …را با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و بهداشت شغلی و محیط کار در اختیار نهادهای همکار از جمله وزارت خانه های کار و بهداشت و سایر نهادهای مرتبط قرار میدهد.

وی خاطرنشان‌کرد: با تدوین استاندارد های مورد نیاز و نظارت بیشتر بر تجهیزات و ماشین آلات توسط آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده فصل جدیدی در بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در کشورمان آغاز می شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت های قانونی مناسب بتوان در راستای پیشبرد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار منسجم تر در داخل کشور منطبق با استاندارد های بین المللی حرکت نمود.

در این همایش از شرکت‌های برگزیده حوزه ایمنی و بهداشت شغلی تقدیر به عمل آمد.