ایکوپرس- مهدی رجبعلی با اشاره به برگزاری همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و ایران خودرو، همکاری با دانشبنیانها را راهگشای توسعه صنعت خودرو کشور دانست و گفت: ایپکو به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان در حوزه قوای محرکه کشور، توانسته گام های موثری در طراحی موتورهای کم مصرف بردارد.
وی افزود: شرکت ایپکو از این مسیر، علاوه بر فایق آمدن بر مشکلات روز صنعت، نسبت به شناسایی و پرورش نیروی انسانی متناسب با نیاز این صنعت اقدام کرده است، به شکلی که بیش از نیمی از کارشناسان فنی، طراحان خبره و مدیران ارشد این شرکت، از مسیر یاد شده در قالب طرحهای کارورزی یا انجام پایاننامه مشترک دانشگاه-صنعت، جذب و بهکار گرفته شدهاند.
رجبعلی عامل اصلی ایجاد درآمد شرکتها را مبتنی بر منابع طبیعی فراوان، نیروی کار زیاد، سرمایه مالی زیاد یا «دانش موثر» دانست و گفت: توسعه و طراحی موتور ملی در گروه صنعتی ایرانخودرو نشان داد که در این طرح، تمرکز بیشتری در اخذ و بهکارگیری «دانش موثر توسعه و تولید» در قیاس با سرمایهگذاری اقتصادی تولید وجود داشته است.
وی افزود: در دوران تحریم، این شرکت توانست محصولات را متناسب با نیاز مشتری و توان اقتصادی بازار خود، مجهز به قوای محرکه بهروز کند، بدون آنکه نیاز یا وابستگی به شرکای سابق بینالمللی خود داشته باشد که با بیمهری تمام، حتی پیش از آغاز رسمی تحریمها، همکاری خود را پایان دادند.
رجبعلی یکی از دستاوردهای دوران تحریم ایپکو را طراحی موتور سه استوانه دانست و گفت: تلاش شده است تا انتخاب موتور، روشهای ساخت، انتخاب سوخت غالب، قیمت تمامشده موتور، سطح وابستگی محصول به فناوریهای انحصاری، سطح اشتغالزایی و استفاده از آن در بیشتر محصولات داخلی کشور، مبتنی بر مطالعات پایه و جامعی صورت گیرد تا ادامه راه برای توسعه محصول و دانشهای مرتبط با آن میسر شود.
مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: تولید بیش از یک میلیون دستگاه موتور با نشان ملی تاکنون و رسیدن شمارگان تولید روزانه آن به حدود ۸۰۰ دستگاه، برتری کیفی موتور نسبت به موتورهای مشترک داخلی-بینالمللی، نشان از رسوب دانش کافی این محصول دانشپایه دارد.
وی از صرفهجویی بیش از ۲.۱ میلیارد لیتر بنزین ناشی از مجموعه تولیدات موتور ملی تا کنون در کشور خبر داد و گفت: این اقدام توانسته ظرفیت صادراتی و ارزآوری بیش از یک میلیارد دلاری را برای کشور فراهم کند، دانش با هزینهکردی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار در بخش توسعه و تجهیز زیرساخت تولید، تنها در صرفهجویی سوخت، یک میلیارد دلار، فرصت ارزآوری اقتصادی ایجاد کرده است.
مدیرعامل ایپکو افزود: کسب دانش فنی توسعه موتور که نتیجه محصول دانشپایه موتور ملی بود، منجر به توسعه خانواده موتور کممصرف سه استوانه گروه صنعتی ایرانخودرو شده تا بتواند همگام با خودروسازان همتراز اقتصادی خود، محصولی مبتنی بر تولید در زیرساخت قطعهسازان کشور، متناسب با سوخت ملی و مهمتر از آن در تناسب با اقتصاد محصول نهایی خود را توسعه دهد.
نخستین شرکت دانشپایه در حوزه قوای محرکه کشور، با توجه به گواهی دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو (ایپکو) است که به عنوان اولین زیرمجموعه از صنعت خودروسازی، موفق به اخذ رتبه دانش بنیان شده است.
این شرکت از سال ۱۳۷۶ با هدف دستیابی و استقلال در توسعه قوای محرکه با کاربرد حمل و نقل (سبک و سنگین) و کاربرد ایستگاهی، تاسیس شده است و از ابتدای فعالیت خود در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه، نسبت به تعریف نیاز صنعت و ترجمه آن به سطوح قابل تحلیل در دانشگاه، اقدام کرده است.
توسعه موتور ملی با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
برنامههای سازمان زمینشناسی در تحقق شعار سال/رونق اکتشافات معدنی در سایه تزریق اعتبارات
اقتصادوتجارت : مدیرکل دفتر برنامهریزی، فناوری و بودجه این سازمان، پیشرفت ۴۰ درصدی برنامه تحول زمینشناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور تا پایان سال جاری، اجرای ۴۰۰ پروژه حوزههای زمینشناسی و اجرای طرح تحول در بلوک «قم، مرکزی و اصفهان» و استان «یزد» را از برنامههای این سازمان در سال جاری ذکر کرد و گفت: برنامه ما برای توسعه اکتشاف در سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داده شد که این عدد بسیار ناچیز است.
سید احمدرضا صدر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد
اقتصادوتجارت : محمدرضا موثقی نیا معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی حکمی "سید احمدرضا صدر" را به سمت سرپرست روابط عمومی ایمیدرو منصوب کرد.
فعالیت ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پایان یافت
اقتصادوتجارت : ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) با حضور ۲ هزار تاجر و نمایندگان ۶۵ کشور در نمایشگاه بینالمللی تهران به کار خود پایان داد.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.