کوالکام از مودم ۵G اسنپدراگون X۷۰ مجهز به پردازنده هوش مصنوعي رونمايي کرد
کوالکام از مودم ۵G اسنپدراگون X۷۰ مجهز به پردازنده هوش مصنوعي رونمايي کرد

محمد شايان محمدرضايي/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: کوالکام از مودم ۵G خود به نام اسنپدراگون…

محمد شايان محمدرضايي/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: کوالکام از مودم ۵G خود به نام اسنپدراگون X70 رونمايي کرد؛ اين مودم به پردازنده‌ي هوش مصنوعي مجهز است و در نسل بعدي گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها استفاده مي‌شود.

کوالکام در سال ۲۰۲۱ اولين مودم ۱۰ گيگابايتي ۵G‌ خود را با مدل X65 معرفي و سرعت دانلود و آپلودي قابل‌توجه را براي گوشي‌ها و تبلت‌ها فراهم کرد. اين شرکت بعد از گذشت يک سال و در جريان کنگره‌ي جهاني موبايل ۲۰۲۲  MWC از جديدترين مودم خود به نام اسنپدراگون X70 رونمايي کرد که نسبت به مدل قبلي علاوه بر سرعت دانلود و آپلود بالاتري که دارد، با بهره‌مندي از پردازنده‌ي هوش مصنوعي، سازگارتر و کم مصرف‌تر است.

در واقع کوالکام مودم اسنپدراگون X70 را به‌عنوان «اولين پردازنده‌ي هوش مصنوعي ۵G جهان» معرفي مي‌کند که با استفاده از يادگيري ماشيني بهترين عملکرد ممکن ۵G را ارائه مي‌دهد و تأخير کم و بازدهي انرژي مورد نياز براي گوشي‌ها را تضمين مي‌کند.

تفاوت اسنپدراگون X70 با اسنپدراگون X65

کوالکام در طي چند نسل گذشته، تأکيد زيادي بر دريافت بهينه‌ي سيگنال در تراشه‌هاي اسنپدراگون ۵G داشته است. اسنپدراگون X65 در زمان عرضه، الگوريتم جديدي را ارائه مي‌کرد که با تنظيم پوياي قدرت راديويي براساس نحوه‌ي نگه داشتن و استفاده از گوشي هوشمند، قدرت سيگنال را به حداکثر مي‌ساند.حالا به گزارش Digitaltrends، مدل X70 با بهره‌مندي از مجموعه‌ي کاملي از ويژگي‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي، علاوه بر بهبود متوسط سرعت، در مديريت پرتو mmWave (موج ميلي‌متري) نيز بهتر عمل کرده و پيوند قوي‌تري برقرار مي‌کند. پردازنده‌ي هوش مصنوعي کوالکام در X70 همچنين با انتخاب شبکه و تنظيم آنتن، استفاده‌اي بهينه براي دستگاه به ارمغان مي‌آورد.

تفاوت اسنپدراگون X70 با مدل قبلي تنها در به حداکثر رساندن عملکرد نيست؛ کوالکام همچنين اضافه مي‌کند که X70 از هر باند ۵G موجود از پايه‌ي ۶۰۰ مگاهرتز تا طيف بالاي موج ميلي‌متري ۴۱ گيگاهرتز پشتيباني و به سازندگان گوشي‌هاي هوشمند کمک مي‌کند تا بهترين گوشي‌هاي ممکن را براي بازارهاي جهاني مورد هدف خود بسازند.

اسنپدراگون X70 همان سرعت دانلود ۱۰ گيگابايتي ۵G مدل X65 را ارائه مي‌دهد، اما قابليت‌هاي هوش مصنوعي جديد موجود در اين مودم همراه با اتصال ۴ برابري، دستيابي به سرعت‌هاي بالاتر را براي آن به‌راحتي فراهم مي‌کند. فناوري نسل سوم PowerSave و طراحي تراشه‌ي ۴ نانومتري کوالکام، به اسنپدراگون X70 اجازه مي‌دهد تا اين کار را با توان بسيار کمتري نسبت به قبل انجام دهد و عمر باتري بيشتري داشته باشد.

دورگا ملادي، معاون ارشد بخش ۵G، پهناي باند موبايل و زيرساخت کوالکام، در بيانيه مطبوعاتي کوالکام اضافه کرد:

اسنپدراگون X70 نمونه‌اي از دستاوردهاي ما براي پي بردن به پتانسيل کامل ۵G و فراهم آوردن هوشمندانه‌ي جهاني متصل است.

اسنپدراگون X70 اواخر امسال دراختيار سازندگان گوشي‌هاي هوشمند قرار خواهد گرفت و مي‌توان انتظار داشت که اولين گوشي‌هاي مجهز به آن تا پايان سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند.

با اينکه احتمال مي‌رود اين مودم در هسته‌ي گوشي‌هاي هوشمند سامسونگ سري اس ۲۳ سال آينده استفاده شود، اپل هنوز به کار‌گيري مودم اسنپدراگون X65 را پياده‌سازي نکرده است.

شايعات حاکي از آن است که نسل قبلي مودم کوالکام پاييز ۲۰۲۲ در آيفون ۱۴ عرضه شود و بدين‌ترتيب طرفداران اپل بايد تا اواخر ۲۰۲۳ براي استفاده از نسل بعدي فناوري مودم ۵G منتظر بمانند.