کاربردهاي اينترنت اشيا IOT درحملونقل
کاربردهاي اينترنت اشيا IOT درحملونقل

به گزارش امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت : اينترنت اشيا در جنبه‌هاي…

به گزارش امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت : اينترنت اشيا در جنبه‌هاي مختلفي از سامانه‌هاي ترابري و حمل‌ونقل، چه در زيرساخت‌ها و ادوات نقليه چه براي راننده‌ها و کاربران، کاربرد دارد. براي نمونه، کاربرد اينترنت اشيا براي مديريت يک ناوگان حمل‌ونقل به صورتي‌ست که مي‌توان شرايط و موقعيت جغرافيايي را به کمک حسگرها تشخيص داد و حتي به کمک IoT در اوقاتي که اتفاقات پيش‌بيني‌نشده، مانند تأخير ورود، خسارت و سرقت، رخ دهد، مي‌توان پيام هشدار صادر کرد. انجام اين کارها تنها با اتصال يکپارچه‌ دستگاه‌ها و پيوستن آنها به اينترنت اشياء امکان‌پذير است. سيستم‌هايي مانند جي‌پي‌اس، اطلاعات هواشناسي را به سکوي عملياتي و پردازشي اينترنت اشياء ارسال مي‌کند و سپس نتيجه به کاربران ارسال مي‌شود. به اين ترتيب، نه تنها اينترنت اشيا براي موقعيت‌يابي و رديابي وسايل نقليه کاربرد دارد که مي‌تواند راهنماي خوبي براي راننده‌ها در انتخاب مسير و تنظيم برنامه‌ سفر به حساب آيد.

دنياي حمل‌ونقل هوشمند را تصور کنيد که ماشين شخصي‌تان رفت و آمد روزانه شما را در مسير حرکت نظارت مي‌کند و به طور خاص، يک تصادف بزرگ را در طول مسير شما تشخيص مي‌دهد. هم‌زمان تقويم برنامه‌ هفتگي شما را بررسي مي‌کند و متوجه قرار کاري مهم شما در ساعت ۹ صبح مي‌شود. حتي قدرت درک اين را دارد که اگر شما در همان زمان هميشگي از خواب بيدار شويد، قرار کاري‌تان را با يکي از مشتريان مهم‌تان از دست خواهيد داد! بنابراين ماشين شما به ساعت هوشمندتان هشدار مي‌دهد که ۳۰ دقيقه زودتر به صدا درآيد. مي‌بينيد که چطور در يک چشم به هم زدن از يک فاجعه بزرگ اقتصادي نجات پيدا مي‌کنيد.

تجهيزات مبتني بر اينترنت اشيا و حمل‌ونقل هوشمند بر جهاني که امروزه در آن زندگي مي‌کنيم به طور چشمگيري تأثيرگذارند. نه به دليل وجود تجهيزات مبتني بر اينترنت اشيا، بلکه به دليل انتقال آنها به برنامه‌هاي کاربردي که قبلاً به آن فکر هم نشده بود.استفاده از تکنولوژي اينترنت اشياء و استانداردهاي ارتباطي مثل ۵G، نحوه‌ استفاده ما از حمل‌ونقل و طرز رانندگي ما را دگرگون مي‌کنند. همين که يک ماشين مجهز به تکنولوژي اينترنت اشياء و ارتباطات بي‌سيم شود، از وسيله‌اي براي انتقال افراد از جايي به جاي ديگر، به مکاني راحت همانند يک اتاق نشيمن ارتقاء پيدا مي‌کند. ۵ روش مبتني بر اينترنت اشيا که در ادامه بيان مي‌کنيم، تضمين‌کننده‌ تغيير شيوه‌ رانندگي افراد هستند.

تعميرات قابل پيشبيني

وظيفه‌ سنسورهاي تعبيه شده در وسيله‌هاي نقليه، نظارت بر باتري ماشين، پمپ سوخت و موتور اتومبيل و جمع‌آوري اطلاعات به سرور ابري است. اين داده‌ها با ساير داده‌هاي ذخيره شده در ابر ترکيب مي‌شوند تا مشکلات احتمالي به طور دقيق پيش‌بيني شوند. از طرفي توصيه‌هاي مربوطه از طريق صفحه نمايش ماشين به راننده ارائه مي‌شود.

سطح بالاي سرگرمي

برنامه‌هاي هوش مصنوعي (AI)، واقعيت افزوده (AR) و واقعيت مجازي (VR)، اطلاعات را از طريق يک دستيار مجازي يا يکي از نمايشگرهاي جديد داخل اتومبيل به راننده منتقل مي‌کند. اين برنامه‌هاي و نمايشگرها سطحي جديد از سرگرمي و بهره‌وري را به راننده ارائه مي‌دهند.

جلوگيري از برخورد

تبادل اطلاعات بين دو وسيله‌ نقليه رانندگان را از شرايط خطرناک و تصادف‌هاي قريب‌الوقوع آگاه مي‌کند. همين مسئله موجب جلوگيري از تصادفات و وقوع اتفاقات ناگوار مي‌شود.

دوربينهاي تعبيه شده در ماشين

يک دوربين داخلي که سطح توجه و دقت راننده را بررسي مي‌کند! براي مثال اگر راننده ماشين در يک فرکانس تعريف شده پلک نزند، به اين معناست که به خواب رفته است. آنگاه يک اخطار صوتي آغاز مي‌شود. علاوه بر اين،‌ يک دوربين خارجي، وقايع را هنگام رانندگي تفسير کرده و راننده را از هر گونه مشکل احتمالي آگاه مي‌کند. در عين حال ديد ۳۶۰ درجه‌اي را اطراف خودرو فراهم مي‌کند.

لاستيک هوشمند

سنسورهاي تعبيه شده در لاستيک‌هاي اتومبيل شرايط تايرها از قبيل فشار هوا، آج لاستيک، دما، شتاب و شرايط جاده را رصد مي‌کنند. اين داده‌ها در زمان واقعي به واحد کنترل موتور ماشين منتقل مي‌شوند. بنابراين، شرايط براي بهبود رانندگي کاملاً برقرار مي‌شود. سنسورهاي تاير خودرو همچنين براي به دست آوردن اطلاعاتي در مورد وضعيت جاده، وقوع تصادف و وضعيت ترافيک، به خودروهاي اطراف خود متصل مي‌شوند.

اينها همگي چشم‌اندازي از آينده‌ حمل‌ونقل با وجود تکنولوژي اينترنت اشيا است. اما، همه‌ اين اتفاقات يک شبه اتفاق نمي‌افتند و نياز به پيش‌زمينه‌هايي دارند که لازم است امروز پياده‌سازي شوند. هر چند براي دسترسي به اين نوآوري با چالش‌هايي مواجهيم که خود يک مأموريت مهم و حياتي محسوب مي‌شوند.

در اين جهان اتوماتيک که هم راننده و هم سرنشينان خودرو خواهان حداکثر ايمني قابل اطمينان و دقت بالاي خودرو هستند، توليدکنندگان بايد مسير خود را فراتر از اينها طي کنند. البته اينها تنها فاکتورهايي نيستند که بايد مدنظر قرار داد. اتصالات مداوم، ارتباطات پيچيده در روشن يا خاموش کردن خودرو و زمان‌بندي بسيار دقيق از موارد مهم و ضروري هستند.دستيابي به عمل‌کرد با سطح بالا که وسيله‌هاي نقليه‌ خودکار و حمل‌ونقل هوشمند به آن نياز دارند، تنها با طراحي دقيق، آزمايش مناسب دستگاه، اتصالات و ارتباطات بي‌سيم قابل تحقق است.

تست دستگاه

سنسورهاي اينترنت اشيا بايد از ابتدا دقيق، قابل اعتماد و ماندگار طراحي شوند. طول عمر باتري آنها بايد با استفاده از يک راه‌حل با پيش‌بيني جريان خروجي بهبود يابد. همچنين، قدرت سيگنال نيز بايد مورد تحليل و بررسي قرار بگيرد.

آزمايش ارتباطات بيسيم

براي اطمينان از عملکرد اينترنت اشيا طبق انتظارات ما و تحت شرايط جهان واقعي، در طيف گسترده‌اي از محيط‌هاي مختلف و در حضور ساير سنسورها، انجام آزمايش همزيستي بسيار مهم و حياتي است. به اين ترتيب، هر گونه دخالت احتمالي که مانع عملکرد دستگاه‌هاي مبتني بر اينترنت اشياء شود، تشخيص داده مي‌شود و به سرعت محدود و کم اثر مي‌شود. انجام آزمايش‌هاي سازگاري با استاندارد بي‌سيم، که توسط دستگاه‌هاي مبتني بر اينترنت اشياء پشتي‌باني مي‌شود، نيز بسيار مهم و ضروري است.

آزمايش اتصال

اتصالات بي‌سيم قوي و قابل اعتماد، نياز به آمادگي شبکه دارد که خود اين مسئله جاي نگراني دارد. اپراتورها بايد مطمئن باشند که تغييرات شبکه کيفيت يا عملکرد را مختل نمي‌کند. به علاوه،‌ شبکه بايد بتواند از استانداردهاي مختلف بي‌سيم که در وسيله‌ نقليه مورد استفاده قرار گرفته، پشتيباني کند.

بدون شک، ظهور دستگاه‌هاي مبتني بر اينترنت اشيا همراه با تکنولوژي‌هاي مرتبط با وسيله‌هاي نقليه (V2X)، دوره‌ جديد از حمل‌ونقل را به وجود مي‌آورند. اما ايجاد نوآوري در الکترونيک اتومبيل با استفاده از آزمايش دقيق و موشکافانه براي تحقق ايمني و رانندگي اتوماتيک قابل اطمينان الزامي است.

فرودگاه هوشمند

نفوذ تکنولوژي اينترنت اشياء به فرودگاه‌ها نه تنها مي‌تواند شرايط مطلوب مسافران را مهيا کند بلکه به مديران کمک مي‌کند تا بهتر از قبل بتوانند محيط‌ها و بخش‌هاي مختلف فرودگاه را نظارت و مديريت کنند. فرودگاه هوشمند به مسافران اين امکان را مي‌دهد که دماي سالن انتظار را تغيير دهند يا حتي روشنايي و رطوبت را به سطح دلخواه خود برسانند. اما اين کار مستلزم شرايطي است که بايد در فرودگاه‌ها به وجود آورد.

فرودگاه سانتياگو شيلي يکي از فرودگاه‌هاي هوشمند است که دو شرکت آي‌کي‌يو‌اس‌آي (IKUSI) و ليبليوم (Libelium) در هوشمندسازي آن نقش مهمي را ايفا کرده‌اند. شرکت ليبلبوم، ارائه‌دهنده‌ پلت‌فرم شبکه‌هاي حسگر ارتباط بي‌سيم و شرکت آي‌کي‌يوسي در زمينه‌ مهندسي فناوري و توسعه‌دهنده‌ تجارت ديجيتال فعاليت مي‌کنند.

فرودگاه سانتياگو با به‌کارگيري پلت‌فرم شبکه‌هاي حسگر ارتباط بي‌سيم در ۲۰ پايانه و ترکيب آن با بستر عنکبوتي، بستري را فراهم کرده تا بتوان بر شرايط فرودگاه و چگونگي عملکرد آن نظارت دقيق و به موقع را انجام داد. اين راه‌حل امکاني را براي مسافران ايجاد مي‌کند که با توجه به شرايط جوي بتوانند محيط دلخواه خود را ايجاد کنند.

در واقع اين پلت‌فرم مبتني بر سنسور، شامل دستگاهي‌ مجهز به يک محفظه‌ ضد آب است که با استفاده از آن مي‌توان پروژه‌هاي مربوط به هوشمندسازي را از طريق شبکه سنسور ارتباط بي‌سيم پياده‌سازي کرد. اين وسيله شامل سوکت‌هاي خروجي براي اتصال به سنسورها، درگاه‌ USB، آنتن و يک پنل خورشيدي است.