هرآنچه از رويداد «Peek Performance» اپل انتظار داريم
هرآنچه از رويداد «Peek Performance» اپل انتظار داريم

محمد شايان محمدرضايي/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: اپل پس از وقفه‌اي پنج‌ماهه از آخرين رويدادش،…

محمد شايان محمدرضايي/ خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: اپل پس از وقفه‌اي پنج‌ماهه از آخرين رويدادش، هفته گذشته به‌صورت مطبوعاتي اعلام کرد که قصد دارد رويداد جديدي را با شعار Peek Performance )نيم‌نگاهي به عملکرد) در هشت مارس (هفدهم اسفند) برگزار کند. در حقيقت ماه مارس، تقويم آشناي اپل براي رونمايي از محصولاتي همچون نسل جديد آيپد‌ها محسوب مي‌شود و گمان مي‌رود که کوپرتينويي‌ها امسال نيز برنامه متنوعي را براي رونمايي از جديدترين دستاودهاي سخت‌افزاري‌شان داشته باشند.

اکنون، ما نيز در زوميت به سراغ تمامي اخبار و شايعات پيرامون اين رويداد رفته‌ايم تا با کنار هم گذاشتن آن‌ها، چکيده‌اي از آنچه که در اين رويداد خواهيم ديد را ارائه دهيم. درادامه نگاهي به احتمالات رويداد مي‌اندازيم و به‌تفصيل آن‌ها را شرح مي‌دهيم.

بگذاريد ابتدا از کامپيوترهاي مک شروع کنيم؛ چراکه اپل به اتمام پنجره دوساله خود براي گذار از تراشه‌هاي اينتل نزديک مي‌شود و به‌همين دليل، شرکت تحت هدايت تيم کوک سال بسيار مهم و شلوغي براي اين دسته از محصولاتش در پيش خواهد داشت. از سوي ديگر، اپل با به‌کارگيري شعار «نيم‌نگاهي به عملکرد» به‌نوعي تأييد مي‌کند که جديدترين رويدادش احتمالاً بر معارفه مک‌هاي جديد متمرکز خواهد بود.

دراين‌ميان، انتظار مي‌رود که مک‌بوک پرو ۱۳ اينچي جديد گزينه‌ي محتملي براي حضور در رويداد پيشرو باشد. براي يادآوري، آخرين به‌روزرساني سخت‌افزاري مک‌بوک پرو ۱۳ به اواخر سال ۲۰۲۰ و رويداد معارفه تراشه ام‌وان باز مي‌گردد که درواقع، به‌جز تراشه جديد تقريباً هيچ تغيير ديگري را شامل نمي‌شد. اين در حالي است که اپل چندي پيش مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اينچي را نيز با تغييرات درخورتوجه رونمايي و روانه‌ي بازار کرد.

شايد تصور شود که مدل ۱۴ اينچي جايگزيني براي مدل ۱۳ اينچي باشد؛ اما بايد به اين نکته توجه داشت که پيکربندي پايه نوت‌بوک مذکور ۲۰۰۰ دلار قيمت دارد که تقريباً ۷۰۰ دلار بيشتر از مک‌بوک پرو ۱۳ اينچي است؛ بنابراين اپل براي کاهش اين شکاف قيمتي قطعاً به مدلي ديگر از اين خانواده با مشخصات ضعيف‌تر و قيمت کمتر نياز خواهد داشت.

تاکنون اطلاعات کم و ضدونقيضي از نسل بعدي مک‌بوک پرو ۱۳ اينچي منتشر شده است و در اين زمينه نمي‌توان با قطعيت صحبت کرد. بااين‌حال، دور از انتظار نخواهد بود که اين محصول به نسل بعدي تراشه‌هاي اپل با نام احتمالي M2 مجهز شود. پردازنده‌ي M2 مانند نسل قبل، يک سيستم-روي-يک-‌چيپ (SoC) خواهد بود؛ يعني يک تراشه‌ي مجتمع که بيشتر اجزاي اصلي مربوط به پردازش شامل، پردازنده مرکزي، پردازنده گرافيکي، مديا انجين، حافظه و… را به‌صورت يک واحد کلي در خود جاي خواهد داد.

به‌نظر مي‌رسد که اين پردازنده با استفاده از فرايند ساخت چهار نانومتري ساخته شود. ليتوگرافي جديد اين امکان را به اپل مي‌دهد تا از ترانزيستورهاي بيشتري را در سطح سيلکون تعبيه کند و متعاقباً قدرت و بهره‌وري انرژي را افزايش دهد. تراشه مذکور مانند نسل گذشته‌ مي‌تواند داراي ۸ هسته پردازشي ((CPU، شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف باشد؛ با اين‌ تفاوت که هسته‌هاي يادشده از طراحي جديدي برخوردار هستند و قدرت به‌مراتب بيشتر به‌ارمغان مي‌آورند. پيش‌بيني مي‌شود که پيکربندي جديد گرافيک تا ۱۰ هسته را نيز شاهد باشيم. اين در حالي است که تراشه M1 شامل دو گزينه‌ي گرافيکي ۷ و ۸ هسته‌اي بود.

افزون‌براين، اپل مي‌تواند براي حفظ قيمت از تغييرات عمده طراحي چشم‌پوشي کند و احتمالاً از نمايشگر ميني ال‌اي‌دي با نرخ نوسازي ۱۲۰ هرتز نيز خبري نخواهد بود. گمان مي‌کنيم که بخش درگاه‌هاي ورودي و خروجي نيز دست نخورده باقي بماند. البته اين احتمال وجود دارد که مک‌بوک پرو ۱۳ اينچي داراي درگاه شارژ مگ‌سيف باشد. با اين تفاسير، مي‌توان گفت که مک‌بوک پرو ۱۳ اينچي جديد تنها يک به‌روزرساني سخت‌افزاري جزئي براي مدل کنوني خواهد بود.