نفت ۱۰۰ دلاري علاج قيمت هاي بالاي نفت است!
نفت ۱۰۰ دلاري علاج قيمت هاي بالاي نفت است!

امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: توليدکنندگان نفت از ابتداي سال ۲۰۲۲ تاکنون…

امين خوش احوال نظيف- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: توليدکنندگان نفت از ابتداي سال ۲۰۲۲ تاکنون رشد حداکثر ۲۰ درصدي قيمتها را تجربه کرده اند که مشوق سرمايه گذاري بيشتر در بخش بالادستي و توليد بالاتر خواهد بود.

عوامل بنيادين و ژئوپليتيکي باعث شده اند قيمتهاي نفت از ابتداي سال ۲۰۲۲ به ميزان ۲۰ درصد افزايش پيدا کند و به بالاترين رکورد از پاييز سال ۲۰۱۴ صعود کند. قيمت بالاي ۹۰ دلار در هر بشکه بيش از ۶۰ درصد بالاتر از قيمت مشاهده شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است و بسياري از تحليلگران مي گويند طولي نخواهد کشيد که نفت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور مي کند.

به گزارش شبکه اقتصاد و تجارت،غولهاي نفتي و کشورهاي توليدکننده نفت اوپک پلاس از مزاياي صعود قيمتهاي نفت بهره مند شده و جريان نقدينگي و سود فربه و درآمدهاي نفتي دولتي را تجربه مي کنند. اگرچه اين مزاياي خوب قيمتهاي بالاي نفت بدون شک براي فاينانس ابرغولهاي نفتي، اعضاي اوپک و روسيه مثبت است اما بازار در اين فکر است که در چه قيمتي، نابودي تقاضا استارت مي خورد.

در چنين مقطعي با توجه به عرضه بسيار محدود نفت، قيمتهاي نفت بالاي ۹۰ دلار و احتمالا ۱۰۰ دلار در هر بشکه مي تواند يکي از معدود علاجها براي قيمتهاي بالاي نفت در ميان مدت باشد. در بلندمدت، نفت ۹۰ دلاري يا ۱۰۰ دلاري باعث سرمايه گذاريهاي بالادستي بيشتر مي شود که در دو سال گذشته نسبت به بهبود تقاضا در پساکرونا، به شدت ناکافي بوده اند.

نفت ۱۰۰ دلاري مي تواند علاج قيمتهاي بالاي نفت باشد. با اين حال ممکن است پيش از اين توليدکنندگان تحت تاثير قيمتهاي بالا، سرمايه گذاري در توليد را تقويت کنند، رشد تقاضا به دليل قيمتهاي بالا آهسته شود.

به گزارش شبکه اقتصاد و تجارت،تحليلگران شرکت «انرژي اسپکتس» هفته گذشته در يادداشتي نوشتند: تنها راه براي متوازن کردن بازار در ميان مدت، قيمتهاي بالاي نفت است تا رشد تقاضا آهسته شود. با اين حال عرضه بيشتر نفت در حال حاضر چالش بيشتري در مقايسه با دوران پيش از شيوع کرونا دارد. به گفته تحليلگران شرکت تحقيقاتي «ريستاد انرژي»، مسائل محيط زيستي، اجتماعي و حاکميتي و گذار به سوي سوختهاي پاک براي غولهاي انرژي بين المللي و همچنين انضباط مالي توليدکنندگان نفت شيل آمريکا با محدوديتهاي زنجيره تامين، کمبود نيروي کار و هزينه تورم دست به دست هم داده اند. نفت ۱۰۰ دلاري ممکن است در تئوري باعث افزايش توليد نفت آمريکا شود اما محدوديتهاي زنجيره تامين و و هزينه بالاي استخراج نفت شيل، احتمالا رشد توليد را ملايمتر مي کند.

سرمايه گذاري جهاني در عرضه نفت در سال ۲۰۲۱ در مقايسه با سال ۲۰۲۰ افزايش يافت و انتظار مي رود امسال هم رشد کند. با اين حال همه موسسات پيش بيني کننده مي گويند اين سرمايه گذاريها همچنان پايينتر از سطح پيش از دوران پاندمي ويروس کرونا هستند. غولهاي نفتي سرمايه گذاريهاي اکتشاف را چندان افزايش نداده اند و صنعت نفت شيل آمريکا هم براي حفظ توليد به افزايش سرمايه گذاري نياز دارد. طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي، سهم غولهاي نفتي از مجموع هزينه بالادستي اکنون ۲۵ درصد در مقايسه با ۴۰ درصد در اواسط دهه ۲۰۱۰ است.

به گزارش شبکه اقتصاد و تجارت،برخلاف غولهاي نفتي، شرکتهاي ملي نفت به خصوص ادنوک ابوظبي و آرامکوي سعودي سرمايه گذاري بيشتري در توليد جديد انجام مي دهند تا ظرفيت توليد خود را به ميزان يک ميليون بشکه در روز تا پايان دهه جاري بالا ببرند.

با اين حال در کوتاه مدت عوامل بنيادين به اين اشاره مي کنند که عرضه از بهبود تقاضا عقب مانده و قيمتهاي نفت را بالاتر برده است و بحران اوکراين که تهديد اختلال عرضه نفت روسيه را برانگيخته، رشد قيمت را تشديد کرده است.

به گفته تحليلگران، علاج کوتاه مدت قيمتهاي بالاي نفت اين است که به نقطه اي برسند که تقاضا را تحت تاثير قرار دهند اما به نظر مي رسد فعلا به چنين مرحله اي نرسيده اند.