نبود منابع مالي، عامل تاخير در ساخت آزادراه تهران-شمال
نبود منابع مالي، عامل تاخير در ساخت آزادراه تهران-شمال
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اعلام کرد: تورم و افزايش هزينه ساخت، دليل تاخير چند باره در پروژه منطقه دو آزادراه تهران-شمال بوده و دولت درصدد است تا سهم 1300 ميليارد توماني خود را تا سال آينده در طرح تزريق کند.

به گزارش محمد شايان محمدرضايي خبرنگار اقتصاد و تجارت، خيراله خادمي در  پاسخ به سوالي درباره اينکه چرا تکميل و بهره‌برداري از باند رفت آزادراه تهران-شمال براي چندمين بار به تاخير افتاده است، اظهار کرد: دليل آن دقيقا منابع مالي است، اگر دقت کنيد پروژه‌هاي عمراني از ابتداي سال گذشته تا کنون حداقل حدود ۱۵۰ درصد تعديل قيمت پيدا کرده‌اند، يعني برآوردي که در آن زمان صورت گرفته در حال حاضر تا بيش از ۲٫۵ برابر رشد داشته است. به عنوان مثال اگر در آن موقع براي يک باند از منطقه دو آزادراه تهران –شمال برآوردي حدود ۲۰۰۰ ميليارد تومان داشتيم، در حال حاضر به حدود ۵۰۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. به همين دليل هم با وجود پيشرفت فيزيکي بسيار مناسب به اعتبار بسيار زيادي نياز داريم.

وي افزود: در اين راستا با جلسه اي که با بنياد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازي داشتيم اين پروژه را اولويت بندي کرديم چرا که اگر مي خواستيم همه منطقه دو آزادراه تهران-شمال را به اتمام برسانيم، اعتباري بالغ بر ۱۲۰۰۰ ميليارد تومان نياز داشت که تامين يکي دو ساله آن براي سرمايه گذار و دولت سخت بود. بنابراين آن را در قالب سه مرحله تعريف کرديم و در مرحله نخست آن قسمت را که مهمتر است انجام دهيم. به همين دليل تونل البرز را انتخاب کرديم.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور ادامه داد: تونل البرز در زمان رفع گره ترافيکي به ويژه در زمان‌هايي که مسائلي مانند برف و کولاک داريم،  از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. بنابراين اين تونل را در اولويت ساخت قرار داديم و هم اکنون زير بار ترافيکي رفته است. در سناريو ديگر بايد يک باند از آزادراه را تمام مي کرديم تا مردم به عنوان مسير رفت از آن و براي برگشت از محور قديم چالوس استفاده کنند. براي اين بخش از پروژه در همان زمان، حدود ۲۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داشتيم اما الان با وجود پيشرفت فيزيکي حدود ۷۵ درصدي  همچنان به ۲۷۰۰ ميليارد تومان ديگر اعتبار براي اتمام اين پروژه نياز داريم، چرا تورم سبب افزايش هزينه ساخت آن شده است.

خادمي گفت: در جلسه هفته جاري با وجود اينکه قرار بود باند رفت آزادراه تهران-شمال را پايان امسال يا نهايتا تا بهار سال آينده تحويل دهيم، به دليل مشکل دولت و بنياد مستضعفان در تامين منابع مالي، برنامه ريزي ديگري صورت داديم که تا پايان سال آينده به بهره‌برداري برسد. در اين راستا بر اساس دستور وزير راه و شهرسازي ۸۰۰ ميليارد تومان سهم دولت از طريق ساير منابع مالي تامين شد و حدود ۵۰۰  ميليارد تومان ديگر نيز بايد تامين کنيم که آن را در بودجه سال آينده خواهيم ديد. البته عمدتا اين اعتبار را از طريق اسناد خزانه يا از اوراق مشارکت تامين خواهيم کرد.

وي همچنين درباره اينکه آيا نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال افزايش مي‌يابد يا خير؟ تاکيد کرد: عوارض آزادراه تهران شمال نرخ مصوبي دارد و اگر قرار است افزايش يابد، بايد در کميته اي که براي اين کار پيش‌بيني شده بررسي شود. 

تخصيص نيمي از قير مورد نياز پروژه‌ها تا سقف هزار ميليارد تومان

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور همچنين درباره روند تامين قير مورد نياز اينگ. نه توضيح داد که به شرکت ساخت براي تکميل پروژه‌هاي ملي، ۱۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي تامين قير ابلاغ شده است که با توجه به اينکه هر تن قير حدود ۹ ميليون تومان است حدود ۱۱۰ هزار تن خواهد شد. البته نياز ما در سال حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و بنابراين حداقل دو برابري که تا کنون اختصاص يافته بايد در اختيارمان قرار داده شود تا بتوانيم در حوزه زير ساختي، روکش آسفالت جاده‌ها و و آزادراه‌هايي که آماده است را تامين کنيم.

۸۰ هزار ميليارد تومان نياز اعتباري طرح‌هاي نيمه تمام

خادمي درباره جزييات طرح‌هاي نيمه تمام اين شرکت نيز گفت: در حال حاضر ۲۵۴ طرح داريم که حدود ۸۰۰ قرارداد بر اين اساس با بخش‌هاي مختلف منعقد شده است. در اين ميان نزديک به ۸۰ هزار ميليارد تومان اعتبار  براي اتمام اين پروژه‌ها نياز داريم که شامل ۳۳۶۷ کيلومتر ريل، ۶۱۰۰ کيلومتر بزرگراه و حدود ۱۱۵۰ کيلومتر آزادراه است. گرچه همه طرح‌ها براي کشور مورد  نياز است اما برخي از آن‌ها اولويت دار هستند و در قانون بودجه هم اينگونه برنامه‌ريزي مي‌شود که طرح‌هايي که پيشرفت فيزيکي بالاتري دارد بيشتر مورد توجه و اولويت هستند و اعتبار بيشتري هم دارند. . به عنوان مثال حدود ۳۰۰ ميليون يورو براي پروژه راه آهن چابهار از طريق صندوق توسعه ملي تصويب شده بود که تا کنون ۲۰۰ ميليون يورو پرداخت شده و اين کاري که انجام شده و الان بايد ۱۰۰ ميليون يورو ديگر نيز پرداخت شود. البته براي تکميل پروژه و خود ريل در اين محور ريلي حدود ۲۵۰ ميليون يورو ديگر تامين شود. در اين ميان اگر اعتبارات به موقع پرداخت شود اين پروژه نهايتا تا اواسط ۱۴۰۳ را به بهره برداري مي‌رسد اما هر قدر تامين منابع ديرتر انجام شود، پروژه نيز به تعويق خواهد افتاد.

  • نویسنده : محمد شايان محمدرضايي