قوه قضائیه باید شعب رسیدگی به اختلاف‌های شرکت‌ها دانش‌بنیان‌ را تشکیل دهد
قوه قضائیه باید شعب رسیدگی به اختلاف‌های شرکت‌ها دانش‌بنیان‌ را تشکیل دهد

به گزارش جواد اخمدی گورجی-خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت آنطور که خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، نمایندگان…

به گزارش جواد اخمدی گورجی-خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت آنطور که خبرگزاری خانه ملت گزارش داده است، نمایندگان در جلسه علنی امروز خود، در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان با ماده‌ی ۹ این طرح موافقت کردند. این ماده ۱۷۱ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده‌‌ی حاضر در صحن را به دست آورد.

طبق این مصوبه، ‌قوه قضائیه مکلّف شده به منظور رسیدگی به کلیه‌ی اختلاف‌ها در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص، شامل حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها، تشکیل دهد. شعب تخصصی موضوع این ماده می‌توانند بین طرفین سازش ایجاد کند یا در صورت توافق طرفین، پرونده را برای رسیدگی به داوری ارجاع دهند. دستورالعمل نحوه‌ی تشکیل شعب یادشده، ظرف حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط رئیس قوه قضائیه باید ابلاغ شود.

راه‌اندازی شعب مخصوص یا تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان خبر جدیدی نیست. اواسط آبان ماه سال گذشته محمدجواد حشمتی، رئیس کل دادگستری تهران، در بخشنامه‌‌ای به کلیه‌ی مراجع قضایی استان در راستای حمایت قضایی از کسب‌وکارهای فضای مجازی، خواستار تشکیل شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های کیفری و حقوقی فعالان این حوزه شد.

حشمتی در این بخشنامه که به مراجع قضایی استان ابلاغ شده بود، تأکید کرده بود که شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌ی کسب‌وکارهای مجازی باید آموزش‌های لازم در خصوص جنبه‌های حقوقی و کیفری فضای مجازی (جرائم رایانه‌ای، ادله‌ی الکترونیکی و مستندسازی آن‌ها) را دیده باشند. در همین زمینه، جواد جاوید‌نیا، رئیس کل دادگستری تهران را که در آن زمان پست معاون قضایی دادگستری کل استان تهران در پیگیری امور مجازی را داشت، مأمور کرد تا در یک برنامه‌ی سه ماه همه‌ی قضات معرفی‌شده را از نظر تخصص ارزیابی و برای آنان کلاس‌های آموزشی لازم را برگزار کند. در نهایت بعد از گذشت یک سال جواد جاویدنیا، در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که اجرای این بخش‌نامه با رفتن او از این سمت متوقف شده است.