صیانت از حقوق کارکنان و کارگران با ابلاغ تشکیلات تفصیلی سازمان‌های مناطق آزاد پس از ۴ سال وقفه
صیانت از حقوق کارکنان و کارگران با ابلاغ تشکیلات تفصیلی سازمان‌های مناطق آزاد پس از ۴ سال وقفه
اقتصادوتجارت : معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با ابلاغ تشکیلات تفصیلی و احکام پیش‌بینی‌شده در تبصره‌های بودجه سال 1402 سازمان‌های مناطق مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، ضمن رفع محدودیت های قانونی سنوات قبل در حوزه منابع انسانی و ساماندهی نیروهای انسانی، موجبات صیانت از حقوق کارکنان و کارگران مناطق نیز پس از 4 سال وقفه، فراهم شد.

سیدعلی موسوی‌جم با اعلام این خبر، تشریح کرد: با عنایت به اهداف و ماموریت‌های تعریف‌شده برای سازمان‌های مناطق آزاد در قوانین و مقررات، اصول طراحی ساختار و ضوابط تشکیلاتی سازمان‌های مناطق در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تدوین و جهت اجرا ابلاغ و اجرای آن در سنوات آتی پیگیری شد.

موسوی‌جم ادامه داد: در اجرای این اصول و ضوابط، سازمان‌های مناطق در سنوات گذشته نمودار سازمانی خود را پیشنهاد کردند و این پیشنهادات در جلسات کارشناسی متعدد در انطباق با ضوابط ابلاغی بررسی و ساختار نهایی سازمان‌های مناطق ابلاغ شد و به‌منظور استقرار ساختار به سازمان‌ها تکلیف شد تا تشکیلات تفصیلی سازمان را در چارچوب ضوابط مربوط پیشنهاد نمایند.

از این‌رو، حسب تکالیف هیئت محترم وزیران، طی این سنوات تا ابلاغ تشکیلات تفصیلی سازمان‌ها، جذب، به‌کارگیری و جابه‌جایی نیروی انسانی در سازمان‌ها محدود شده بود. وی با اشاره به تاخیر سازمان‌ها در ارائه تشکیلات تفصیلی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ گفت: این تکلیف در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دبیرخانه شورایعالی محول شد که در دو سال گذشته دبیرخانه نیز در انجام این وظیفه تاخیر داشته؛ اما در اواخر سال قبل این موضوع در دستور کار قرار گرفت و از سازمان‌ها درخواست شد تا تشکیلات تفصیلی پیشنهادی را در چارچوب نمودار و ضوابط ابلاغی ارسال نمایند.

در این ارتباط برخی از سازمان‌ها نسبت به انجام این مهم اقدام نمودند. در پیشنهادات برخی از سازمان‌ها، ضوابط و نمودار ابلاغی رعایت نشده بود و برخی از سازمان‌ها نیز اساساً در موعد تعیین‌شده پیشنهادی را ارائه نکردند. در نهایت دبیرخانه ضمن بررسی موضوع در کارگروه تعیین‌شده و اخذ نظرات تخصصی حوزه‌های ذی‌ربط، نسبت به تدوین تشکیلات تفصیلی سازمان‌ها در انطباق با شرایط هر یک از سازمان‌ها اقدام و پس از طی مراحل تایید، مراتب را جهت اجرا ابلاغ نمود.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ابلاغ تشکیلات تفصیلی و احکام پیش‌بینی‌شده در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان‌های مناطق را در جهت رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ایجاد شده در سنوات قبل دانست و گفت: سازمان‌ها در چارچوب تعیین شده در احکام بودجه سال ۱۴۰۲، می‌توانند نسبت به سامان‌دهی نیروی انسانی اقدام نمایند.

موسوی‌جم در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی انجام شده در اصول طراحی ساختار و ضوابط تشکیلاتی، در صورت تغییر در ماموریت سازمان‌ها یا هر ضرورت دیگر، پیشنهادات اصلاحی در نمودار ابلاغی با ارائه دلایل توجیهی قابل طرح در مراجع ذی‌ربط خواهد بود و در صورت تصویب، اصلاحات پیشنهادی قابل اعمال است.