گام‌های توسعه‌ای انزلی در مسیر رشد سرمایه‌گذاری‌ها و گردشگری
گام‌های توسعه‌ای انزلی در مسیر رشد سرمایه‌گذاری‌ها و گردشگری
اقتصادوتجارت : مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای این سازمان در سال گذشته و اهداف و برنامه‌های پیش‌روی انزلی در سال ۱۴۰۳ با حضور صمیمانه در جمع اصحاب رسانه سخن گفت. وی حجم بسته‌های سرمایه‌گذاری ارائه‌شده توسط منطقه آزاد انزلی را ۱۳۵ بسته به ارزش به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری اقتصادوتجارت ، محمد سجاد سیاهکارزاده، رییس هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران حاضر در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران، گفت: ۳۵ بسته سرمایه گذاری امکان سنجی شده به ارزش ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینه های صنعتی، بندری، تجاری و گردشگری در رویداد اکسپو ۲۰۲۴ رونمایی شد که حجم کلی این بسته‌ها تاکنون به ۱۳۵ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به مهمترین دستاوردهای یک سال اخیر منطقه آزاد انزلی به تشریح برنامه‌های پیش روی جهت بهره برداری حداکثری از اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری کشور و طرح‌های توسعه‌ای منطقه آزاد انزلی جهت افزایش توانمندی‌های صادراتی، فعال‌سازی کریدورهای بین المللی عبوری و ارتقای سطح همکاری‌های بین المللی کشورمان پرداخت.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی یکی از عوامل افزایش حضور سرمایه‌گذاران را فراهم‌کردن شرایط و محیط مناسب سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هدف بسته‌های سرمایه‌گذاری تحقق این‌گونه مأموریت‌ها در حوزه‌هایی مانند زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مشخصات و محل سرمایه‌گذاری، تسهیل و تسریع برخی از مجوزهای اولیه و طرح امکان‌سنجی اولیه است.

سیاهکارزاده با بیان اینکه ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و حدود ۱۶ میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ در این منطقه بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به قراردادهای منعقدشده که منتج به نتیجه شد این حجم از سرمایه‌گذاری در امسال نیز افزایش یابد چرا که در سال گذشته این فضا کمک کرد تا نتیجه خوبی از این بسته‌ها به دست آوریم.

وی ایجاد فرصت‌ها و مشوق‌های لازم برای فراهم‌کردن زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی را از برنامه‌های منطقه آزاد انزلی در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: به همین منظور بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بندری، لجستیک، کسب و کار، تجارت، توریست، گردشگری، فعالیت‌های صنعتی و دانش‌بنیان تدوین شده است تا از این طریق بتوانیم به توسعه منطقه آزاد و استان گیلان کمک کنیم.

رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی، وجود بی‌شمار گردشگر را یکی از مزیت‌های این منطقه نسبت به سایر مناطق آزاد خواند و افزود: در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون گردشگر از این منطقه بازدید کردند. منطقه آزاد انزلی در ایام عید نوروز امسال میزبان حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر بود.

وی آمار ۱۲ میلیون نفر گردشگر سال ۱۴۰۲ در منطقه آزاد انزلی را نسبت به آمار کلی ۲میلیون نفر در سال سایر مناطق آزاد کشور را یک رقم درخور توجه دانست که نتیجه تمهیدات و تلاش کارکنان تمامی این منطقه در حوزه‌های تسهیل حضور گردشگران در محورهای مواصلاتی، بحث‌های پارکینگ، حوزه‌های ترافیکی و مباحث مرتبط با فرهنگ و تفریحات سالم بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین درباره زیرساخت‌های این منطقه برای ایام تعطیلات تابستانی، گفت: در سال جاری زیرساخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته برای حضور گردشگران بهبود یافته است به نحوی که در حوزه مرتبط با یوتیلتی‌هایی همچون برق شرایطی به تناسب بهتر داریم و در زمینه آب، زیرساخت‌ها و برنامه‌هایی را در دست اقدام داریم که با توسعه منطقه امکان بهره‌مندی بهتری فراهم بشود. در کنار موارد فوق مجتمع‌های تجاری جدید به مجموعه منطقه آزاد انزلی اضافه خواهند شد تا بر جاذبه‌های گردشگری افزوده می‌شود.

وی افزود: در حوزه بوم‌گردی جاذبه‌های گردشگری برنامه‌های متعددی در مناطق جنگلی از جمله احداث اقامتگاه‌ها، احداث مراکز خرید، تفریحی و تجاری نیز در دستور کار این سازمان برای جذب گردشگر تعریف شده است.

محمدسجاد سیاهکار زاده همچنین با اعلام خبر انعقاد تفاهم‌نامه‌ این سازمان با موسسه همیاری سپهر از هلدینگ‌های بانک صادرات، بیان کرد: این تفاهم‌نامه شامل تمهیداتی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های صادراتی و مزایای ناظر بر تجارت بین‌المللی موجود در منطقه آزاد انزلی است. این تفاهم‌نامه در زمینه استفاده از ظرفیت‌های تجاری، گردشگری، کسب روش‌های نوین سرمایه‌گذاری با استفاده از بازار سرمایه به امضا رسیده است. امیدواریم در آینده با مراحل اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه، فضا و محمل جدید برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی فراهم شود.