در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی
در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی
اقتصادوتجارت : خط کشتیرانی کانتینری منظم (لاینر) بین بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان راه اندازی شدم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ،امین افقی معاون اموربندری و حوزه خزر این سازمان با اشاره به فعالسازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم بین بنادر کاسپین و آکتائو اظهار کرد: به دنبال رایزنی و برنامه ریزی های انجام شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی ، ماهیانه حداقل دو سفر به صورت مستمر، کشتی های کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینر در دریای خزر، انواع کالاهای صادراتی، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی بین این دو بندر ایران و قزاقستان منتقل می کنند.

امین افقی با اشاره به پهلوگیری اولین شناور این خط جدید لاینری در بندر کاسپین حامل ۱۱۰ تی ای یو کانتینر افزود: با بهره مندی از مزیت های منطقه آزاد انزلی و مشارکت شرکت قزاق، ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیت های قانونی و‌ظرفیتهای لجستیکی این منطقه برای تجار دو کشور فراهم آمده تا با ارزان ترین و سریعترین روش حمل، کالاهای خود را بین بنادر دو کشور حمل کننددبیر شورای لجستیک منطقه با اشاره به ابتکار منطقه ازاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ خاطر نشان کرد: با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، کالاها از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس با روش حمل و‌نقل ترکیبی از دریای خزر به ایران وارد و محصولات ایرانی نیز از همین مسیر صادر می شوند و تاکنون از مسیر این کریدور بیش از ۱۵۲۰۰ تی ای یو کانتینر به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است.

دبیر کارگروه اقتصاد دریا محور مناطق آزاد کشور ادامه داد: با راه اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان تسهیل می گردد و این مسیر تجاری را می توان به عنوان کریدور شمال – جنوب نوین دانست.

دبیر میزتجارت با اوراسیا منطقه با تشریح ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین ادامه داد: با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر، تجار و بازرگانان می توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاری های شانگهای دسترسی راحت تر و سریع تری داشته باشند.

عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور با اشاره به اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سالجاری و احداث اسکله رو رو در این بندر تصریح کرد: با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیت های قانونی مناطق آزاد می توان زیرساختهای نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء داده تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم.