دراپ باکس چیست و چه کاربردی دارد؟
دراپ باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

محد شایان محمد رضایی خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: دراپ باکس فضای کاری مدرنی را برای…

محد شایان محمد رضایی خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت: دراپ باکس فضای کاری مدرنی را برای ذخیره‌ی فایل‌ها در مکانی واحد ارائه می‌دهد؛ این سرویس از هر جایی و در هر زمانی دردسترس است و در تمام دستگاه‌ها هم همگام‌سازی می‌شود.

دراپ باکس Dropbox سرویسی آنلاین برای میزبانی فایل‌ها است که خدماتی مانند ذخیره‌سازی فایل‌ها در فضای ابری، همگام‌سازی فایل‌ها، ابر شخصی و نرم‌افزار‌هایی در همین رابطه برای ارائه به مشتریان ارائه می‌دهد؛ این سرویس در سال ۲۰۰۷ و در قالب استارتاپی توسط دو دانشجوی MIT به نام‌های درو هیوستون و آرش فردوسی راه‌اندازی شد.

سرویس ابری دراپ باکس در مسیر توسعه‌ی خود، انتقاداتی را درباره‌ی نقض امنیت و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی کاربران دریافت کرد و در همین راستا هم از سال ۲۰۱۴ تا به امروز در چین مسدود شده است.

دراپ باکس چیست؟

دراپ‌ باکس در کامپیوتر کاربر، پوشه‌ای خاص ایجاد کرده و فایل‌هایی را که کاربر می‌خواهد در فضای ابری ذخیره کند، در این پوشه‌ها نگه‌داری می‌کند؛ محتویات این پوشه‌ها با سرورهای Dropbox و سایر کامپیوترها و دستگاه‌هایی که کاربر اپلیکیشن Dropbox را در آن‌ها نصب کرده، هماهنگ است و فایل‌هایی یکسان و به‌روز در همه‌ی دستگاه‌ها نگه داشته می‌شود.

دراپ باکس ۲ گیگابایت فضای ابری به صورت رایگان، سه پلن برای کاربرد‌های شخصی و سه پلن برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد و با سیستم‌‌‌های عامل ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید و iOS سازگار است.

تاریخچه‌ دراپ باکس

ایده‌ی اولیه‌ی راه‌اندازی سرویس دراپ باکس اولین بار، زمانی در ذهن درو هیوستون شکل گرفت که بارها فلش USB خود را در مکان‌های مختلف جا می‌گذاشت. او شرکتی به نام Evenflow را در می ۲۰۰۷ به‌عنوان شرکت مادر Dropbox تأسیس کرد و کمی پس از آن نیز موفق شد با جذب سرمایه، سرویس دراپ باکس را در کنفرانس سالانه‌ی TechCrunch Disrupt به‌طور رسمی معرفی کند. به دلیل برخی اختلافات علامت تجاری بین شرکت Proxy و Evenflow، نام دامنه‌ی رسمی Dropbox تا اکتبر ۲۰۰۹، “getdropbox.com” بود.

درو هیوستون در اکتبر ۲۰۱۱ در مصاحبه‌ای با TechCrunch توضیح داد:

پس از نمایش ویدیوی دموی اولیه‌ی دراپ باکس، یکی از بینندگان به نام آرش فردوسی، آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که قرار شد در توسعه‌ی این سرویس با من همکاری کند؛ توضیح ایده‌ی Dropbox برای من آسان بود، اما پیاده‌سازی آن واقعاً کار سختی بود.

پس از آغاز به کار دراپ باکس، تعداد کاربران این پلتفرم به صورت مداوم رشد کرد و از یک میلیون کاربر در آوریل ۲۰۰۹ به ۵۰۰ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۶ رسید؛ تعداد کاربران این سرویس در سال ۲۰۲۱ برابر با ۷۰۰ میلیون اعلام شد.

سرویس Dropbox در سال ۲۰۱۲ قابلیتی برای آپلود خودکار عکس معرفی کرد که به کمک آن آپلود خودکار عکس‌ها یا ویدیوها را از دوربین‌ها، تبلت‌ها، کارت‌های SD یا گوشی‌های هوشمند در پوشه‌ای اختصاصی به نام Camera Uploads امکان‌پذیر می‌شد. این سرویس برای شروع ۵۰۰ مگابایت فضای آپلود دراختیار کاربر قرار داده و پس از آن در صورت تمایل کاربر به ادامه‌ی استفاده از این قابلیت، آن را تا ۳ گیگابایت ارتقا می‌داد.

دراپ باکس در ژوئیه ۲۰۱۴ قابلیتی به نام Streaming Sync یا همگام‌سازی هم‌زمان را برای اپلیکیشن‌های کامپیوتری خود معرفی کرد؛ این قابلیت سرعت آپلود یا دانلود فایل‌هایی با حجم بالا را تا دو برابر افزایش می‌دهد. در آگوست ۲۰۱۵ هم برای بالا بردن امنیت کاربرانش از Universal 2nd Factor رونمایی کرد که احراز هویت دو مرحله‌ای برای ورود به سرویس‌هایش بود.