بهانه تراشي بانک ها در پرداخت وام بدون ضامن!
بهانه تراشي بانک ها در پرداخت وام بدون ضامن!
وزير اقتصاد در راستاي تکليف رئيس جمهور به بانک‌هاي دولتي مبني بر تسهيل پرداخت وام‌هاي خرد، بانک‌هاي زيرمجموعه وزارت اقتصاد را در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌هاي خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران بخش دولتي، عمومي و خصوصي بدون دريافت ضامن کرد.

به گزارش محمد شايان محمدرضايي خبرنگار اقتصاد و تجارت، در شرايطي که بانک‌هاي دولتي مکلف به پرداخت تسهيلات خرد بدون دريافت ضامن براي کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران بخش دولتي، عمومي و خصوصي شده‌اند اما گزارش‌ها و اعلام مشتريان حاکي از آن است که برخي از بانک‌ها بهانه‌هاي مختلفي چون بسته شدن پرداخت وام جديد در روزهاي پاياني سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن ميانگين گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر و … را مطرح مي‌کنند.

وزير اقتصاد در راستاي تکليف رئيس جمهور به بانک‌هاي دولتي مبني بر تسهيل پرداخت وام‌هاي خرد، بانک‌هاي زيرمجموعه وزارت اقتصاد را در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌هاي خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران بخش دولتي، عمومي و خصوصي بدون دريافت ضامن کرد.

شرايط دريافت دريافت وام تا ۵۰ ميليون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دريافت وام تا ۱۰۰ ميليون تومان با يک نامه کسر از حقوق همراه با چک يا سفته اعلام شده و مشمولان اين وام بايد به بانکي که حقوق خود را از آن دريافت مي‌کنند، مراجعه کنند.

در اين زمينه، وزارت اقتصاد به بانک‌ها ۲۴ ساعت مهلت داد تا نسبت به درج بخشنامه‌هاي مربوطه و فرايند دريافت اين تسهيلات و اعلام آدرس سامانه رسيدگي به شکايات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمي وزارت اقتصاد اقدام و در صورت محرز شدن تخلف شعبه‌اي از بانک در راستاي پرداخت وام بدون ضامن، رئيس شعبه بانک مورد نظر را برکنار کنند.

بدين منظور، بررسي روند پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها گزارش‌هاي ميداني حکايت از شرايط عجيب و غريب بانک‌ها در اين زمينه دارد.

اينگونه که متصدي يک بانک در پاسخ به شرايط دريافت وام بدون ضامن اعلام مي‌کند که براي اين وام، بايد ميانگين مانده حساب شما در بازه شش ماهه حداقل ۵ ميليون تومان باشد و بانک ديگري مي‌گويد متقاضي اين وام بايد حداقل در شش ماه اخير حداقل ۲۰ ميليون تومان در حسابش نزد بانک سپرده داشته باشد.

برخي ديگر از بانک‌ها نيز اعلام کردند که بخشنامه‌اي در اين زمينه تاکنون ابلاغ نشده است و بانکي نيز بهانه نپرداختن وام بدون ضامن را بسته شدن پرداخت وام در روزهاي پاياني سال اعلام کرد و گفت که متقاضيان براي دريافت اين وام سال بعد به بانک مراجعه کنند.

البته در مواردي نيز برخي بانک‌ها شرايط عجيبي براي پرداخت وام بدون ضامن اعلام نکردند و براساس گفته آن‌ها، مبلغ وام و ساير فرايند دريافت اين وام مبتني بر رتبه اعتباري افراد است.

فارغ از گزارش‌هاي ميداني، بسياري از مردم در تماس‌هاي خود با ايسنا نيز گله‌هاي خود در اين زمينه مبني بر دست رد زدن بانک‌ها به سينه ‌آن‌ها براي پرداخت وام بدون ضامن را اعلام کردند و در صحبت‌هاي مردم هم اين موضوع تکرار شد که خواسته بانک‌ها براي دريافت اين وام اين است که متقاضيان بايد در چند ماه اخير نصف مبلغ وام حدود ۲۰ تا ۳۰ ميليون در بانک موردنظر سپرده يا گردش مالي داشته باشند تا بتوانند وام بدون ضامن دريافت کنند.

اين اظهارات و گزارش‌هاي ميداني در حالي به ثبت رسيده است که وزارت اقتصاد بر پرداخت وام بدون ضامن و نظارت بر تمکين بانک‌ها از اين مصوبه تاکيد دارد و در سامانه نظارت مردمي خود فارغ از واحدهاي بازرسي بانک‌ها نسبت به شکايت‌هاي مردم در اين زمينه ورود مي‌کند.

گفتني است متقاضيان وام بدون ضامن مي‌توانند به سامانه نظارت مردمي وزارت امور اقتصادي و دارايي به نشاني bazresi.mefa.ir براي ثبت شکايت‌هاي خود مراجعه کنند.