برای دومین سال، برق بدون محدودیت و خاموشی تامین شد | تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی از بخش خانگی پیشی گرفت
برای دومین سال، برق بدون محدودیت و خاموشی تامین شد | تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی از بخش خانگی پیشی گرفت
اقتصادوتجارت : سخنگوی صنعت برق با اشاره به اقدامات وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم در جهت تامین برق، گفت: ۵۰ صنعت بزرگ کشور ۸.۱۵ درصد رشد مصرف داشتند و این در حالی است که طی مدت ۱۰ سال متوسط رشد مصرف ۴ درصد بوده است.

مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری با بیان اینکه وزارت نیرو باتوجه به ناترازی تولید و مصرف برنامه ریزی کرد که با افزایش توان تولید و مدیریت مصرف؛ ناترازی را به حداقل برساند، اظهار داشت: این برنامه ریزی به گونه ای بود که سبب شد تا برای دومین سال برق بخش‌های خانگی، تجاری، عمومی، اداری و خانگی بدون محدودیت و خاموشی تامین شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع بزرگ موفق شدیم برق مورد نیاز را تامین کنیم، افزود: ۵۰ صنعت بزرگ کشور ۸.۱۵ درصد رشد مصرف داشتند و این در حالی است که طی مدت ۱۰ سال متوسط رشد مصرف ۴ درصد بوده است.

مشهدی در ادامه با اشاره افزایش دمای بی‌سابقه و تاثیر آن بر افزایش مصرف برق، تصریح کرد: امسال در منطقه غرب آسیا گنبد حرارتی مستقر شد که منجر به این شد که ۸ کشور اطراف ایران گرمای ۵۰ درجه را تجربه کردند و در کشور ما نیز ۱.۵ تا ۲ درجه افزایش دما را شاهد بودیم که بر این اساس هر یک درجه افزایش دما ۱۸۰ مگاوات افزایش مصرف ناشی از وسایل سرمایشی را در پی داشت که سرجمع ۳۲ هزار مگاوات افزایش مصرف به دلیل استفاده بیشتر از کولرها را داشتیم. این در حالی است که رقم افزایش پیک بار ۴۰ هزار مگاوات است.

وی ادامه داد: ۲۰ میلیون کولر آبی و ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که ۶۰ درصد اوج بار ناشی از وسایل سرمایشی است.

۷۸۰۰مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم

رجبی مشهدی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۷۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شده است که ۱۵۶۳ مگاوات ناشی از ارتقای ظرفیت موجود است، گفت: در حوزه شبکه انتقال و توزیع اقدامات موثری انجام شده، تصریح کرد: ۹۸۶۰۰۰ کیلومتر مدار طول شبکه است و برنامه ریزی شده در استان‌هایی مثل البرز، تهران، قم، خوزستان و مازندران مشکل جدی در شبکه صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه اوج بار امسال ۷۳۴۶۳ مگاوات بوده، خاطرنشان کرد: نسبت به پارسال ۴۰۰۵ مگاوات به تقاضا اضافه شد اما این میزان مشکلی در تامین برق خانگی، اداری، عمومی و صنعتی ایجاد نکرد.

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: در شهریور ماه امسال نیز علیرغم روال هر ساله رشد تقاضای مصرف ۸.۳ درصدی را شاهد بوده ایم. در دوره گرم سال از ابتدای خرداد تاکنون ۶.۳ رشد مصرف داشتیم و این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۱؛ ۳.۲ درصد رشد نشان می دهد، بدین معنا که تقاضا ۲ برابر پارسال رشد داشته است.

جهش در تامین برق صنایع بزرگ برای نخستین بار

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: امسال برای نخستین بار تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی پیشی گرفت.

وی افزود: امسال صنایع بزرگ رشد ۸.۱۵ درصدی برق را برای نخستین بار تجربه کردند. این رشد مصرف در بخش صنایع در سال حمایت از تولید ناشی از مدیریت مصرف در بخش خانگی بود که با اعمال پاداش محقق شد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: به‌طور متوسط در ۱۰ سال اخیر رشد مصرف برق در بخش صنایع چهار درصد بود که امسال برای نخستین بار رشد ۲ برابری پیدا کرد.

مشهدی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارت نیرو و وزارت صمت گفت: مقرر شده ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود که تاکنون دو واحد نیروگاهی احداث شده و دو واحد دیگر نیز احداث خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو سال آینده ۱۰ هزار مگاوات در مدار تولید قرار می‌گیرد که بیش از ۵۰۰۰ مگاوات آن تاکنون عملیات‌اش آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به تابلوی سبز برق در بورس انرژی گفت: مصرف کنندگان صنعتی می‌بایست یک درصد از مصرف برق خود را از تجدید پذیرها تامین کنند که این موضوع اکنون آغاز شده و بخش اداری نیز طبق قانون موظف است ۲۰ درصد از نیاز خود را توسط تجدید پذیرها تامین کنند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آینده پنج درصد از نیاز بخش اداری از این طریق تامین خواهد شد.

۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند

سخنگوی صنعت برق در ادامه به طرح تشویق مشترکان خانگی اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند و ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف پرداخت شد و برای اولین‌بار در چهار ماه گرم سال میزان تامین برق صنایع بیش از میزان تامین برق خانگی بود و علی‌رغم ناترازی برق توانستیم با انجام اقداماتی برق بخش‌های مختلف را تامین کنیم.

وی درباره میزان خاموشی صورت گرفته در شبکه گفت: طول شبکه سراسری برق ۱۰۰۰ کیلومتر است که تحت تاثیر پدیده‌های جوی قرار می‌گیرد و این موضوع در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۷۹ دقیقه در سال به ازای هر مشترک خاموشی اتفاق افتاد که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد در بخش توزیع کاهش یافت.

مشهدی با بیان این‌که هنوز آماری از میزان خاموشی در سال ۱۴۰۲ وجود ندارد، اعلام کرد: برای سال ۱۴۰۳ برنامه ‌ریزی صورت گرفته که با توسعه شبکه بتوانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم، اما باید گفت که هیچ‌گونه خاموشی برنامه ‌ریزی‌ شده‌ای برای امسال اعمال نشده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد.