اعتياد به قمار يک اختلال رواني است!
اعتياد به قمار يک اختلال رواني است!

ستار غفاري- خبرنگار اجتماعي شبکه اقتصاد و تجارت: بعضي از افراد به قمار اعتياد پيدا مي‌کنند…

ستار غفاري- خبرنگار اجتماعي شبکه اقتصاد و تجارت: بعضي از افراد به قمار اعتياد پيدا مي‌کنند تا جايي که اگر پولي براي شرط بندي نداشته باشند اقدام به فروش ملزومات اساسي زندگي خود مي‌کنند.

به گزارش شبکه اقتصاد و تجارت ، بر اساس آمار سال گذشته پليس فتا، تقريبا ۵۶ درصد از کاربران فضاي مجازي، زمان خود را با بازي‌هاي آنلاين سرگرم مي‌کنند و اکثر تبليغاتي که در بازي‌هاي آنلاين به مخاطب ارائه مي‌شود، مربوط به سايت‌هاي قمار و شرط‌بندي است و عده ي زيادي از نوجوانان و جوانان ابتدا با انگيزه سرگرمي وارد اينگونه سايت‌ها شده و درگير فضاي سايت‌ قمار و شرط‌بندى مي‌شوند.

صاحبان سايت‌هاي شرط بندي با نشان دادن خودرو‌ها و آپارتمان‌هاي گران قيمت که ادعا مي‌کنند از طريق شرط بندي به دست آورده آورده اند، افراد را به شرط بندي تشويق مي‌کنند.

امروزه اگر سري به شبکه‌هاي اجتماعي بزنيد حتما تبليغ اين سايت‌ها را پيدا مي‌کنيد. اين سايت‌ها تمام سرمايه افراد را هدف قرار مي‌دهند. اين سايت‌ها با هدف فروش کالا‌هاي مجاز از وزارت سمت مجوز درگاه پرداخت پول مي‌گيرند.

عباس مقدم استاد دانشگاه گفت: بانک‌ها نبايد روي آي دي سايت‌ها تمرکز داشته باشند بلکه بايد از طريق داده‌ها روي سايت‌ها رصد داشته باشند و مانع هرگونه تخلف شوند.

خروج بيش از يک ميليارد دلار سرمايه از کشور توسط سايت هاي شرط بندي

حاجي دليکاني نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بين يک تا يک و نيم ميليارد سايت‌هاي شرط بندي پول از کشور خارج مي‌کنند.

خسروي استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: سايت‌هاي شرط بندي فوتبال بيشترين پول را از کشور خارج مي‌کنند.

 ليلا ماهر روانشناس درمورد اعتياد به شرط بندي يا قمار گفت: زماني که افراد براي تفريح قمار يا شرط بندي انجام مي‌دهند، هدف آن‌ها بدست آوردن پول، هيجان و يا فرار کردن از مشکلات است و با قمار باز معمولي فرق مي‌کند. خيلي وقت‌ها افرادي که به قمار اعتياد دارند از منظر روانشناسي دچار مشکلاتي هستند.

انجمن روانشناسي آمريکا اعتياد به قمار را يک اختلال رواني مربوط به کنترل تکانه تشخيص داده است که بيان مي‌کند در اين اختلالات بيمار در برابر وسوسه‌هايي که براي خودش ضرر دارد قدرت مقاوت ندارد و ازآن لذت، رضايت مي‌برد و در نهايت اين احساس تبديل به حس سرزنش و گناه مي‌شود.

اين روانشناس ادامه داد: افرادي که اعتياد به قمار دارند به تمام چالش‌هايي که يک فرد مبتلا به مواد و الکل دچار است، قرار مي‌گيرد، چون اين موضوع به خانواده‌هاي آن‌ها نيز مرتبط مي‌شود و ممکن است پول، طلا از خانه بر مي‌دارند تا با استفاده از آن قمار انجام مي‌دهند و به نزديکان خود آسيب وارد مي‌کنند.

در ادامه گفت: رفتار درماني براي درمان اختلال قمار و همچنين روانکاوي کوتاه مدت هم مفيد است. همانطور که در درمان افرادي که به مواد يا سيگار  اعتياد دارند، درمان گروهي موثر است ؛ براي افرادي که به قمار اعتياد دارند هم اين روش موثر است. يکي از موانعي که افرادي قمار مي‌کنند در گير آن هستند برد است که تبديل به محرک مي‌شود واين افراد درآن غرق  وعلاقه مند مي‌شوند تا ريسک‌هاي ديگر را انجام دهند و به مرور باعث مي‌شود که هر چيزي در زندگي به دست آورده اند از دست بدهند.

بعضي از قمار باز‌ها فقط به خاطر هيجان اين کار را انجام مي‌دهند تا اعتماد به نفس بالاتري بدست بياورند. قمار بازي يا اعتماد به قمار يکي از رفتار‌هاي مخرب انسان است.

يکي از افرادي که در سايت هاي شرط بندي و قمار شرکت مي کرد، گفت: اوايل حضورم در شرط بندي با مبلغ يک ميليون تومان شروع کردم و بعد از اينکه سود خوبي را کسب کردم، و بعدا شروع به سرمايه گذاري مبالغ سنگين کردم که باخت‌ها از آن زمان شروع شد.

زماني که به خودم آمدم متوجه شدم که ديگر پولي براي سرمايه گذاري ندارم، اما فکر مي‌کردم مي‌توانم با چند مسابقه مي‌توانم پول هايم را برگردانم که نشد، تا جايي پيش رفتم که پول قرض مي‌کردم براي سرمايه گذاري تا پولم را برگردانم که متوجه شدم شرط بندي يا بت هم که روش جديد براي کلاه برداري است.

وي ادامه داد: بعد از مدتي  قمار کردن و بازي در سايت هاي شرط بندي براي من تبديل به عادتي شده بود که نمي توانستم ترک کنم و تا جايي پيش رفتم که همسرم، ترکم کرد.