اطاعت از خانواده همسر و اثرات آن بر زندگي زوجين
اطاعت از خانواده همسر و اثرات آن بر زندگي زوجين

ستار غفاري- خبرنگار اجتماعي شبکه اقتصاد و تجارت:‌ بعضا ممکن است خانواده همسر از عروس يا…

ستار غفاري- خبرنگار اجتماعي شبکه اقتصاد و تجارت:‌ بعضا ممکن است خانواده همسر از عروس يا داماد خود خواسته‌هايي داشته باشند که براي همسران خوشايند نيست و عروس يا داماد تصور مي‌کنند پاسخ مثبت آنها به اين خواسته‌ها به معناي «اطاعت» يا «بردگي» خانواده همسر است، در حالي که علت اين تصور اشتباه، عدم شناخت کافي زوجين از خانواده همسر و بالعکس است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي شبکه اقتصاد و تجارت، روانشاسان معتقدند که  زن و شوهر مي‌توانند با درک همه شرايط و آشنا بودن با ويژگي‌هاي پدر و مادر همسر خود رابطه خوبي با آنها برقرار کرده و بايد توجه داشته باشند که احترام گذاشتن، مدارا کردن و توجه به خواسته‌هاي والدين يا خواهر و برادر همسر به معني بردگي و اطاعت آنها نيست.

همچنين روانشناسان با بيان مي کنندکه تمام افراد آزادي در عمل و رفتار را دوست دارند و تمايلي به «اطاعت» از ديگران در انجام اعمال را ندارند، اغلب اين کدورت‌ها به دليل عدم آگاهي نسبت به حساسيت‌هاي عروس و داماد و خانواده همسر است چراکه اگر نسبت به ويژگيهاي اخلاقي يکديگر آگاه باشند مي‌توانند اين خواسته‌ها را مديريت کنند. با اين حال زوجين بايد دقت داشته باشند که اگر مشکل و يا کدورتي ميان آنها و خانواده همسر ايجاد شد سعي کنند اين مشکل و کدورت را با صبر و شکيبايي، ملايمت و گفت‌وگوي موثر حل کنند و تحت هيچ شرايطي مشکلاتشان با خانواده همسر را با والدين خود در ميان نگذارند.

در زندگي زوجين علاوه بر عروس و داماد افراد ديگري اعم از خانواده‌هاي زوجين نيز ايفاي نقش مي‌کنند و نقش والدين زوجين در زندگي عروس و داماد بسيار مهم و موثر است. متاسفانه برخي خانواده‌ها نسبت به عروس يا داماد رفتار مناسبي ندارند و يا دخالت‌هاي بي‌جايي در زندگي آنها دارند که خود متوجه اثرات اين رفتار بر زندگي فرزندان نيستند و از اين رو رفتار خود را عادي تلقي مي‌کنند.

همچنين بايد بيان کرد که نقش زن و شوهر در تبادل نظر براي مديريت رفتار خانواده‌ها را بسيار مهم است و اين را هم بايد گفت که بعضا دلايلي نظير وابستگي شديد همسر به خانواده يا انفعال شخصيتي مي‌تواند منجر به اين شود که تبادل درستي ميان زوجين براي مديريت رفتار خانواده‌ها شکل نگيرد.

 بهتر است زوجين مساله و کدورت پيش آمده را با همسر خود مطرح نکنند تا به سردي عاطفي و خراب شدن رابطه زوجين منجر نشود و دراين راه از کمک مشاوران بهره گيرند.

در پايان بايد بيان کرد که با تاکيد بر اينکه نمي‌توان منکر اين امر شد که رفتار زن و شوهر با هم و با خانواده همسر بازتابي از جو موجود در خانواده پدري و والدين آنها است، جو موجود در خانواده‌ها بيانگر روابط اعضاي خانواده با يکديگر و با ديگران است. از اين رو اينکه والدين چه اصولي را در خصوص روابط بين فردي به فرزندشان آموخته‌اند بسيار حائز اهميت است و والدين بايد به اين امر توجه داشته باشند.