جایگاه انجمن مرمتگران روسی در نظام حفاظت از میراث‌فرهنگی فدراسیون روسیه/ دستاوردهای حفاظتی منظر فرهنگی و ارگ تاریخی بم / سن پترزبورگ یک میراث جهانی
جایگاه انجمن مرمتگران روسی در نظام حفاظت از میراث‌فرهنگی فدراسیون روسیه/ دستاوردهای حفاظتی منظر فرهنگی و ارگ تاریخی بم / سن پترزبورگ یک میراث جهانی
اقتصادوتجارت : نخستین نشست از پنل‌های تخصصی کنفرانس بین‌المللی «تبادل تجربیات حفاظت و مرمت در ایران و روسیه» با مدیریت مهناز اشرفی، رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی برگزار و در آن موضوعات«جایگاه انجمن مرمتگران روسی در نظام حفاظت از میراث‌فرهنگی فدراسیون روسیه»،«سن پترزبورگ؛ یک میراث جهانی» و «دستاوردهای حفاظتی منظر فرهنگی و ارگ تاریخی بم بعد از زلزله ۱۳۸۲ شهر بم» به بحث نهاده شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، تاتیانا چرنیایوا رییس انجمن مرمتگران روسیه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، در این نشست با معرفی انجمن مرمتگران روس به عنوان بستری برای تعامل بین تمام بخش‌ها و نظام مرمتی، به تشریح اهداف و کارکردهای آن پرداخت.

او با تشریح نظام حفاظت از میراث‌فرهنگی در روسیه شامل قوانین مربوط به میراث‌فرهنگی، ساختار ارگان‌های حفاظت از بناهای تاریخی، انواع اقدامات، روش اجرایی آنها و تامین مالی، مسائل مشکل سازو چالش‌ برانگیز در حوزه حفاظت از میراث‌فرهنگی را به بحث نهاد.

«سن پترزبورگ؛ یک میراث جهانی» عنوان سخنرانی بعدی این نشست بود که توسط الکسی میخائیلوف نایب رئیس کمیته کنترل دولتی استفاده و حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی سنت پترزبورگ ارائه شد.

او با اشاره به محیط تاریخی سنت پترزبورگ گفت: سنت پترزبورگ بیانگر تعاریف زیادی از جمله یک شهر نمونه، یک پایتخت فرهنگی، بزرگترین مجموعه برنامه‌ریزی شهری تاریخی روسیه، یک شهر-بنای تاریخی و یک کلان شهر مدرن است.

میخائیلوف با اشاره به اینکه وظیفه متخصصان حفظ ویژگی‌های برجسته تاریخی سن پترزبورگ و انتقال آن به نسل‌های بعدی است افزود: دستیابی به این هدف نه تنها از طریق مرمت تک تک آثار، بلکه از طریق حفظ کل و یکپارگی چشم‌انداز تاریخی امکان‌پذیر است که برای این منظور محدودیت‌های قانونی و برنامه‌های دولتی متعددی در سن پترزبورگ به تصویب رسیده است.

نایب رئیس کمیته کنترل دولتی استفاده و حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی سنت پترزبورگ در ادامه مولفه‌های مادی و غیرمادی محیط تاریخی سن پترزبورگ و ویژگی‌های حفاظتی آن را مطرح ساخت.

در ادامه دستاوردهای حفاظتی منظر فرهنگی و ارگ تاریخی بم بعد از زلزله ۱۳۸۲ شهر بم توسط اسکندر مختاری پژوهشگر و عضو هیات علمی بازنشسته پژوهشگاه، مدیر سابق اداره کل میراث تهران، بافت تاریخی تهران و مدیر پایگاه پژوهشی منظر فرهنگی بم و ملیحه نوروزی دکترای مرمت و حفاظت شهری و عضو هیات راهبری پایگاه میراث جهانی بم تشریح شد.

اسکندر مختاری با اشاره به دستاوردهای حفاظتی منظر فرهنگی و ارگ تاریخی بم بعد از زلزله سال ۱۳۸۲ شهر بم افزود: ۲۰ دسامبر ۲۰۰۳ زلزله‌ای نزدیک به زمین در بم رخ داد و یک شهر کهن ۲هزار ساله که مردم ایران نسبت به آن عاطفه زیادی داشتند را از هم پاشید.

او با اشاره به اینکه بم پیش از زلزله تعریف یک شهر باستانی و ایرانی را در خود داشت تصریح‌کرد: با کمک یونسکو شهر و منظر فرهنگی بم و نه ارگ، همزمان در میراث جهانی و میراث در خطر به ثبت رسید بنابراین نه تنها بعد از زلزله مسئول نگه داشتن شهر کهن بم شدیم بلکه کل شهر و منظر را باید حین بازسازی حفظ می‌کردیم که این کار سختی بود.

مختاری، زلزله بم را یک فاجعه ملی خواند و اظهارکرد: من عمرم را برای بم گذاشتم  و دراین راه ۵۰ نفر من را همراهی کردند، زمانیکه این کار به من سپرده شده گمان کردم تجربه ۳۰ ساله‌ام در این حوزه به باد خواهد رفت و اعتبارم  نابودم می‌شود زیرا که به گمانم اینجا درست شدنی نبود ولی با اراده و همفکری و تلاش همکاران جوان این کار به انجام رسید.

ملیحه نوروزی نیز در ادامه گفت: با وقوع زلزله بم علاوه بر مرمت‌های صورت گرفته در سالهای پیش از زلزله، تمام آنچه به ما به ارث رسیده بود تخریب شد، ولی در عین اینکه ما یک اثر ارزشمند را تقریبا از دست دادیم، فرصت‌های مطالعاتی بیشتری برایمان فراهم شد.

او با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله بم فرصت‌های باستان‌شناسی این امکان را فراهم کرد لایه‌های تاریخی ناشناخته و روش‌های اجرایی جدید بررسی و شناسایی شوند تصریح‌کرد: در این ۲۰ سال که از وقوع زلزله بم می‌گذرد حفاظت، مرمت و بازسازی را بر اساس آنچه که بعنوان دانشی نو، زلزله برایمان فراهم کرد انجام دادیم و در واقع زلزله کمک کرد که تکنیک‌ها را بشناسیم و اصول را بهینه‌سازی کنیم.

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی