کلنگ زنی کارخانه طلای خونیک در خراسان جنوبی
کلنگ زنی کارخانه طلای خونیک در خراسان جنوبی
اقتصادوتجارت : همزمان با دهه فجر و طی مراسمی با حضور معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خدایار کریم نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی عملیات احداث کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف با سرمایه گذاری برآوردی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار آغاز شد.

خدایار کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این مراسم، با اشاره به کلنگ زنی این طرح همزمان با ایام دهه فجر اظهار داشت: معدن طلای خونیک دومین معدن طلای متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان خراسان جنوبی است که عملیات بهره برداری و ساخت طرح فرآوری آن به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.
وی اضافه کرد: مطابق قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده با شرکت بین المللی غدیر به عنوان سرمایه گذار این معدن، ظرفیت تولید طرح فرآوری ۲۰۰ کیلوگرم پیش بینی شده که با توجه به اکتشافات تکمیلی صورت گرفته و افزایش میزان ذخیره معدن به ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

کریم‌نژاد به بهره برداری از طرح فرآوری معدن طلای هیرد به عنوان یکی دیگر از معادن طلای متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از اواخر دی ماه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از ابتدای راه اندازی این کارخانه تاکنون ۲۹۵ کیلوگرم شمش تولید شده که از این رقم ۱۵۱ کیلوگرم مربوط به ۱۰ ماهه سال جاری بوده است.
به گفته وی میزان تولید این کارخانه طی ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۲ درصد رشد داشته و بیش از ۱۳۲ درصد برنامه تولید آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین تصریح کرد: این مجتمع تاکنون موفق به اخذ شش فقره پروانه بهره برداری به مساحت ۲۸۲ کیلومتر مربع در حوزه طلا، روی و آهن شده است که از این تعداد در حال حاضر بهره برداری از ۵ معدن با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال انجام است.
وی در پایان مجموعه ذخایر اکتشاف شده فعلی شرکت در سطح استان خراسان جنوبی را حدود ۱۸ میلیون تن اعلام کرد و گفت: تاکنون نیز برای ۱۱ محدوده پروانه اکتشافی اخذ و اکتشافات عمومی در حال انجام است.

همچنین محمدرضا موثقی نیا رییس هیات عامل ایمیدرو در این مراسم، معدن را یکی از مهمترین مولفه‌های صنعت و رونق تولید عنوان کرد و گفت: رونق و احیای معادن یکی از راهبردهای اصلی وزارت صمت است.
وی عنوان داشت: طبق قرارداد منعقد شده با سرمایه گذار، ظرفیت این کارخانه ۲۰۰ کیلوگرم در سال پیش بینی شده بود که طبق اعلام و برنامه ریزی سرمایه گذار به ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به ایجاد اشتغال ۴۰۰ نفر در این کارخانه تأکید کرد: راه اندازی این واحد نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.

در پایان گفتنی است ظرفیت تولید کارخانه طلای خونیک ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال است و با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.