چرا صنعت هتل‌داری سودآور است؟ مزیت‌های سرمایه‌گذاری در هتل‌ با نمونه موردی هتل بین‌المللی ویستریا پالاس اردبیل
چرا صنعت هتل‌داری سودآور است؟ مزیت‌های سرمایه‌گذاری در هتل‌ با نمونه موردی هتل بین‌المللی ویستریا پالاس اردبیل
اقتصادوتجارت : چرا سرمایه‌گذاری در هتل پول‌ساز و سودآور است؟ پاسخ این سوال، چندان پیچیده نیست، زیرا هتل و هتل‌داری یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری در ایران و جهان به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری در هتل به دنبال استقبال بی‌نظیر گردشگران داخلی و خارجی، درحال‌رشد و توسعه چشمگیری است. زیرا نسبت به بازار املاک مسکونی، از امنیت و پتانسیل درآمدزایی بیشتری برخوردار است و ارزش دارایی شما را چندین برابر می‌کند، به‌طوری‌که می‌توانید تا پایان عمر خود با امتیاز افزایش ارزش قدرالسهم هتل، در بلندمدت از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

اگر به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری با سود مادام‌العمر هستید یا مایلید که دارایی‌های خود را به سرمایه مولد تبدیل کنید، دلایل، ویژگی‌ها و مزایای متعددی وجود دارند که سرمایه‌گذاری در هتل را به پول‌سازترین و سودآورترین بخش صنعت گردشگری تبدیل کرده است. در این گفتار، به همراه یک مثال عینی از «پروژه ساخت هتل بین‌المللی ویستریا پالاس در استان اردبیل»، به بررسی چهار ویژگی سرمایه‌گذاری در هتل می‌پردازیم تا بتوانید از این فرصت طلایی، به نحو احسن کامیاب شوید.

چشم‌انداز بازار هتل‌داری در ایران و جهان

چشم‌انداز صنعت و بازار جهانی هتل‌داری گویای این حقیقت شیرین است که میزان تقاضای گردشگران برای اقامت در هتل‌ها در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود می‌رسد و بر اساس میانگین نرخ روزانه (ADR) مراجعه به هتل‌ها، پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده حدوداً ۵ درصد، رشد خود را افزایش می‌دهد.

ایران شدیداً نیاز به تامین سرمایه برای زیرساخت‌های اصلی صنعت گردشگری به‌ویژه ساخت هتل و اقامتگاه‌ها را دارد. کشور ما، ۱۱۴۰ هتل دارد اما تنها ۱۴۰ عدد از این هتل‌ها، چهار و پنج ستاره هستند که این کمبود کیفی، مانع از توسعه صنعت توریسم در کشور شده است. خوشبختانه مقامات در صدد هستند تا پذیرش گردشگران خارجی را تا سال ۲۰۲۵، حدود چهار برابر افزایش دهند. به‌عبارت‌دیگر، هدف این است که بیش از ۲۰ میلیون نفر گردشگر، از ایران بازدید نمایند؛ بنابراین برای دستیابی به این هدف بزرگ، حداقل ۴۰۰ مرکز اقامتی و هتل با رعایت بالاترین استانداردهای هتل‌داری نیاز است و در صورت تحقق، درآمدی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار را به اقتصاد ایران سرازیر می‌کند.

چهار ویژگی سرمایه‌گذاری در هتل

ویژگی‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در هتل‌ها و صنعت هتل‌داری مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند و از دیدگاه کارشناسان سرمایه‌گذاری، سود قابل‌توجهی در انتظار حال و آینده این صنعت است.

از دلایلی که نشان می‌دهد چرا سرمایه‌گذاری در هتل پول‌ساز و سودآور است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تضمین اصل سرمایه

سرمایه‌گذاری در هتل بسیار انعطاف‌پذیر است و خرید قدرالسهم شرکت‌های هتل‌داری نیز یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در هتل به شمار می‌رود. با دردست‌داشتن درصدی از قدرالسهم هتل، شما نیز به‌عنوان مالک در تمامی بخش‌های درآمدی آن شریک هستید و در پایان هر دوره مالی، از سودآوری هتل بهره‌مند می‌شوید. از طرفی، هنگامی که ارزش قدرالسهم یک هتل بالا می‌رود به این معنی است که سرمایه شما نیز ارزش بیشتری به دست می‌آورد و حتی می‌توانید بخشی از قدرالسهم خود را نیز واگذار کنید و سود ببرید.

بازدهی بالا و کسب درآمد پایدار

هتل‌ها پس از اتمام ساخت، وارد مرحله بهره‌برداری می‌شوند و مدیریت صحیح یک هتل پنج ستاره با ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت، مطمئناً رضایت مشتریان را جلب کرده و سیل قابل توجهی از مراجعان را به سوی این نوع مجتمعات رفاهی جاری می‌سازد. درآمد روزانه هتل، باعث تولید جریان درآمد پایدار می‌شود و برای مالکان، مشارکت‌کنندگان و سرمایه گذارانش بازدهی بالایی را در بلندمدت به ارمغان می‌آورد.

تقاضای استفاده روزانه به‌ویژه ایام تعطیلات و فصل‌های خاص گردشگری از خدمات هتل به‌غیراز اقامت نیز در حال افزایش است و افراد با اهداف تجاری، تفریحی، تحصیلی و حتی پزشکی هم سفر می‌کنند. این بدین معناست که تقاضای اقامت و استفاده از خدمات هتل‌ها پایدار خواهد بود و در نتیجه، درآمد آن نیز به همان میزان پایداری خود را حفظ خواهد کرد.

تنوع بخشیدن به سبد سرمایه

ایجاد تنوع‌ در سبد سرمایه، یکی از اصول اولیه مهم برای سرمایه‌گذاران است؛ زیرا اقتصاد جهان و به‌ویژه ایران در شرایط رکود و یا بحران، باعث نوسانات در بازار می‌شود؛ این یعنی ناامنی اقتصادی، که احتمالاً باعث کاهش ارزش سایر دارایی‌ها نیز خواهد شد.

به همین دلیل برای حفظ سرمایه در شرایط نابسامان اقتصادی و تورم می‌توانید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مولد ملکی مانند هتل‌ها را هم در دستور کار قرار دهید. هتل در شرایط کنونی اقتصادی و همچنین در برابر تورم بلندمدت، به‌عنوان یکی از انواع املاک و مستغلات ارزشمند و امن به شمار می‌رود.

افزایش تقاضا برای اقامت و خدمات هتل‌ها

سیر دائمی گردشگران در بازه‌های سنی مختلف و تغییرات نیازهای آنان به طور مکرر، بدین معناست که تمامی مناطق گردشگری، همیشه طیفی از مشتریان را به خود اختصاص می‌دهند. همین موضوع، دلیل افزایش تقاضا برای اقامت و استفاده از خدمات هتل‌ها، به‌ویژه هتل‌های ۵ ستاره است؛ بنابراین رقابت در این صنعت تنگاتنگ اما دائمی است.

با در نظر گرفتن موقعیت یک هتل از نظر جاذبه‌های گردشگری، یکی از مزایایی است که می‌تواند تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود بکشاند.

به علاوه، امکانات رفاهی و خدمات در نظر گرفته شده برای هر هتل، در صورتی که هم‌سطح استانداردهای جهانی هتل‌های لاکچری کشورهای مطرح باشد، مزید بر علت خواهد بود و مزیت قابل توجهی را به این دست از زیرساخت‌های اقامتی-رفاهی خواهد داد.

سرمایه‌گذاری با بودجه کم و دلخواه

بسیاری از پروژه‌های ملکی و تاسیساتی بزرگ، با بهره‌گیری از مدل تامین مالی مردم‌پایه، بخشی از سرمایه مورد نظر خود را به کمک جمع‌آوری سرمایه‌های خرد به انجام می‌رسانند و با ارائه تضمین‌های قانونی، به مشارکت‌کنندگان قدرالسهم می‌دهند.

این بدین معناست که در بسیاری از این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاران نیازی به انباشت ارقام هنگفت ندارند و با سرمایه‌های کوچک و پس‌اندازهای خرد، امکان ورود و سرمایه‌گذاری در این پروژه‌های بزرگ و سودآور را خواهند داشت.

نمونه عینی: هتل بین‌المللی ویستریا پالاس اردبیل

برای درک بهتر از آینده سرمایه‌گذاری در هتل، یک فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت هتل بین‌المللی ویستریا پالاس را بررسی خواهیم کرد.
شعبه اول هتل ویستریا، یکی از همکاری‌های مهندسان و متخصصان ایرانی با برند معروف فورسیزِنز (Four Seasons) کانادا است که در شمال تهران در منطقه تجریش ساخته شده است و به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین هتل‌های پایتخت می‌درخشد.

آوازه شهرت مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای لاکچری فورسیزِنز (Four Seasons) به دلیل استانداردهای بالای هتل‌داری لوکس و مجلل در جهان طنین‌انداز است. برند فورسیزنز در سال ۱۹۶۱ توسط ایسادور شارپ (Isadore Sharp) کانادایی تأسیس شد و در حال حاضر، بیش از نود هتل فوق لوکس و اماکن تفریحی را در سراسر جهان مدیریت می‌کند.

هم‌اکنون، شعبه دوم هتل ویستریا، با نام هتل بین‌المللی ویستریا پالاس، در استان اردبیل در حال ساخت است.

موقعیت مکانی عالی این هتل در کرانه دریاچه طبیعی و درون‌شهری شورابیل، از مزیت‌های رقابتی آن به شمار می‌رود. یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری در هتل، موقعیت مکانی آن است و هتل‌هایی که نزدیک مناطق پرتردد، شلوغ و مرکزی شهری و مکان‌های دیدنی هستند، به دلیل استقبال بیشتر متقاضیان، گردش مالی مطلوبی دارند.

جانمایی بی‌مانند شعبه اول هتل ویستریا واقع در خیابان دربند تهران، دسترسی آسان این هتل به اماکن گردشگری مهمی چون کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، باغ فردوس و ارگ شاه را برای گردشگران فراهم نموده است. الگوبرداری، ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی ساخت شعبه جدید این هتل، یعنی هتل بین‌المللی ویستریا پالاس نیز با عنایت به تجربه موفق پیشین انجام گرفته است و همین حالا، بر کرانه دریاچه شورابیل، در دست احداث قرار گرفته است.

این پروژه عظیم برای احداث هتل بین‌المللی ویستریا پالاس، تمامی چهار مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در هتل‌ها را داراست.

سرمایه‌گذاری در این پروژه، نه تنها اصل سرمایه شما را حفظ خواهد کرد، بلکه مطابق با نرخ تورم، ارزش اصل سرمایه شما نیز افزایش خواهد داشت. این اقدام هم‌چنین تنوع جالب و جدیدی را به سبد سرمایه‌گذاری شما خواهد بخشید و متوسط ریسک سرمایه‌گذاری را برای شما کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حضور این پروژه در استان و شهر توریستی و گردشگرپذیر اردبیل و مجاورت با دریاچه شورابیل، نویدبخش جریانی ثابت از مراجعان خواهد بود. در ضمن، پس از بهره‌برداری، هتل بین‌المللی ویستریا پالاس امکان درآمدزایی برای مشارکت‌کنندگان خود را خواهد داشت.

همین حالا، فرصتی استثنایی برای مشارکت در ساخت و بهره‌برداری هتل پنج ستاره بین‌المللی ویستریا پالاس تحت برند فورسیزِنز (Four Seasons) کانادا در ایران ایجاد شده است و شما با سرمایه‌گذاری در این پروژه ساخت، علاوه بر مالکیت هتل، سرمایه و درآمد خود را چندین برابر خواهید کرد. در پایان، مسیر امن و مطمئن سرمایه‌گذاری در این پروژه را به شما معرفی خواهیم کرد.

جریان سرمایه به سوی استان‌های توریستی: پیش‌گامی استان اردبیل

انتخاب استان اردبیل با جغرافیای بکر و کم‌نظیر به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳، نویدبخش فردایی بهتر، پیشرفته‌تر و پررونق‌تر برای آینده گردشگری این استان گشت؛ بنابراین جانمایی هتل لوکس ۵ ستاره ویستریا پالاس، در این منطقه بسیار هوشمندانه و سودآور است.

اماکن و جاذبه‌های گردشگری اردبیل، به عنوان یکی از استان‌های کشور که فرهنگی غنی و تاریخی دیرینه را در دل خود جای داده است، در صورت ایجاد زیرساخت‌های جدید، بدون شک میزبان خیل عظیمی از گردشگران خواهند شد. این جاذبه‌ها، شامل مواردی متعدد و البته متنوعی هستند که عبارتند از:
● بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
● بازار اردبیل
● کلیسای مریم مقدس
● مسجد جامع اردبیل
● پیست اسکی آلوارس
● محوطه باستانی قلعه خسرو
● موزه تاریخ طبیعی اردبیل
● موزه صنایع دستی اردبیل
● موزه باستان شناسی اردبیل
● خانه ارشادی
● خانه وکیل الرعایا
● دره جنگلی ایردموسی
● دریاچه شورابیل
● پل هفت چشمه اردبیل
● حمام تاریخی اوچدکان
استان اردبیل ذاتاً، کانون تابنده گردشگری غرب ایران است؛ زیرا منابع طبیعی غنی، ابنیه و آثار تاریخی، صنایع‌دستی هنری، تنوع اقلیمی، چشمه‌های آب گرم و معدنی، فرهنگ بومی کهن و اصیل، مراسم، سنت‌ها و آیین منحصربه‌فرد مردم منطقه و غیره از ویژگی‌هایی است که در ارتباط مستقیم با هتل بین‌المللی ویستریا پالاس جایگاه رفیعی را در میان رقبا به آن اختصاص می‌دهد.

این حجم و تنوع از جاذبه‌های توریستی، شکی باقی نمی‌گذارد که استان اردبیل و مرکز آن، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و در نتیجه، ایجاد رونق در صنعت هتل‌داری را به همراه خواهند داشت.

فرصتی برای تضمین مالی آینده

صنعت هتل‌داری به طیف وسیعی از گردشگران، خانواده‌ها و سایر افرادی که به دنبال اقامت کوتاه‌مدت هستند، خدمات می‌دهد. این صنعت بسیار رقابتی است و هتل‌ها بر اساس پارامترهایی نظیر موقعیت مکانی، قیمت، امکانات رفاهی و کیفیت خدمات برای مهمانان با یکدیگر رقابت می‌کنند. به همین دلیل تقاضا برای اقامت و استفاده از خدمات هتل روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین درآمد روزانه هتل به درآمدی پایدار برای سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان تبدیل می‌شود و علاوه‌برآن هتل به‌عنوان یکی از دارایی‌ها و مستغلات امن و کم‌ریسک، ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

اگر به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری با سود مادام‌العمر هستید و یا می‌خواهید دارایی‌های خود را به سرمایه مولد تبدیل کنید، هم‌ساز با معرفی بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر ایران، مشارکت در پروژه‌های عمرانی را برای عموم مردم به واقعیتی دلپذیر و سودآور تبدیل کرده است.

اگر به دنبال مسیری امن، پر منفعت و کم‌ریسک در افق زمانی معقولی هستید و تمایل دارید حداقل نقدینگی خود را به دارایی‌های پربازده تبدیل کنید، می‌توانید به‌دوراز هرگونه دغدغه و نگرانی از آینده خود و خانواده، به جمع سرمایه‌گذاران خوش‌آتیه هم‌ساز بپیوندید.