چتر حمایتی موسسه اعتباری ملل بر سر جوانان ایرانی
چتر حمایتی موسسه اعتباری ملل بر سر جوانان ایرانی
اقتصادوتجارت : ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می آید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند و از وادی های شکست، مصمّم و استوار عبور نمایند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علّیین، که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.

ازدواج از منظر اسلام بسيار پسنديده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامى، عملى مستحب و چه بسا مستحب موكد و در برخى موارد واجب شمرده مى‌شود. ازدواج نيز مانند هر عمل مستحبى، ثواب و پاداش دنيوى و اخروى به همراه دارد؛ چرا كه مورد طلب و درخواست الهى واقع شده است: «وانكحوا الايامى منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم» (نور۳۲) هر عملى كه مورد درخواست اولياى دين واقع شود، نشان از فضيلت و رجحان آن عمل در ديدگاه اولياى دين دارد و از مطلوبيت ذاتى آن عمل حكايت مى‌كنـد. لذا در منظر اسلام، ازدواج عملى مطلوب درگاه الهى و مستحب موكد شمرده مى‌شود و انجام دهنده‌ى آن مستحق ثواب و پاداش الهى است.
یکی از معضلاتی جوانانی که در آستانه ورود به زندگی مشترک هستند (با توجه به شرایط سخت اقتصادی) حساب ویژه ای است که برای وام ازدواج باز کرده اند. سال گذشته مبلغ و میزان این وام ۷۰ میلیون تومان بود که با توجه به تاکیدات و توجهات دولت سیزدهم و ایضا اصرار مقامات فوقانی نظام بر رشد ازدواج و فرزندآوری تصمیم بر آن شد که مبلغ این وام افزایش پیدا کرده و به عدد ۱۲۰ میلیون تومان برسد.البته برای زوج های زیر ۲۵ سال بنا شد این مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود تا ازدواج در سنین پایین نیز تبلیغ گردد.
در همین راستا موسسه اعتباری ملل یکی از پیشتازان امر تسهیل ازدواج برای جوانان بوده است. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در این موسسه در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ تعداد بیش از ۸۰ درصد و از لحاظ مبلغ ۱۹۲ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ رشد داشته است. همچنین موسسه اعتباری ملل در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴ ۳۸ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۱۲۹/ ۱۹۳/ ۳ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت نموده که از لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه بیش از ۸۰ درصد و از لحاظ مبلغ بیش از ۱۹۲ درصد رشد داشته است. موسسه اعتباری ملل در اسفندماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۷۴ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۲۰۰/ ۲۳۳ میلیون ریال به زوجین پرداخت نمود . این موسسه اعتباری حسب دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به جوانانی که از تاریخ ۰۱ /۰۱/۱۳۹۷به بعد ازدواج نموده اند به هر یک از زوجین مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال و برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال را پرداخت می‌نماید.
در فروردین ماه سال جدید نیز با تسهیلات قرض الحسنه ازدواج موسسه اعتباری ملل ۸۰ نفر از جوانان عزیز زندگی خود را آغاز نمودند.این موسسه به منظور تسهیل در امر ازدواج جوانان عزیز کشورمان نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ۸۰ نفراز جوانان عزیز به مبلغ ۹۰۰/ ۹۶ میلیون ریال در فروردین ماه اقدام نمود.پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اردیبهشت ماه نیز با رشدی بیش از ۴۰۰ درصدی مواجه شد و ۳۴۵ نفر با استفاده از با تسهیلات قرض الحسنه موسسه اعتباری ملل، به خانه بخت رفتند .
اما یکی دیگر ازتسهیلاتی که موسسه اعتباری ملل در راستای تحکیم بنیان خانواده و تشویق جوانان به امر فرزند آوری ، در دستور کار خود قرار داده است ، اعطای تسهیلات فرزند آوری پیرو نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس جزء ۲ بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و در راستای اجرای ماده (۱۰)”قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” ، می باشد. در همین راستا سقف تسهیلات فرزند آوری برای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۳۶ ماه، برای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۴۸ ماه، برای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۶۰ ماه، برای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و با بازپرداخت ۷۲ ماه و برای فرزند پنجم به بعد یک میلیارد ریال و با بازپرداخت ۸۴ ماه در نظر گرفته شده است.
این تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می شود و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ یک ضامن معتبر در قبال تمامی وثایق و تضامین مجاز (اعم از سفته یا قرارداد لازم الاجرا) و در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بانک، به تشخیص مراجع تصویب اعتبار پرداخت می شود. بر این اساس، متقاضیان واجد شرایط برای متولدین اول فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند. متقاضیان محترم می توانند برای بهره مندی از این تسهیلات به آدرس اینترنتی ve_bankphn.net مراجعه و یکی از شعب موسسه اعتباری ملل را برای دریافت تسهیلات انتخاب نمایند.