پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه مهر ایران تا پایان ۱۴۰۳
پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه مهر ایران تا پایان ۱۴۰۳
اقتصادوتجارت : مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در آیین رونمایی از اولین «پایگاه تخصصی اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه» ، دلیل راه‌اندازی این پایگاه اطلاع‌رسانی را بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات مردم از مبحث اقتصاد قرض‌الحسنه و ارائه تسهیلات عنوان کرد و سرمایه این بانک را تا پایان سال آینده ۲۰ همتی برآورد کرد.

به گزارش شبکه خبری اقتصادوتجارت ، روز گذشته در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مراسم رونمایی فوق با حضور سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس و سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه امروز مشتریان از ١٠ میلیون نفر به ١۶ میلیون نفر رسیده است، گفت: میزان پرداخت نیز از ۲.۵ میلیون امسال به ٣.۵ میلیون فقره افزایش پیدا کرده است. این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف در مسیر آگاهی‌دهی به مشتریان بانک بود، به‌همین منظور پایگاه تخصصی اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب در مبحث جهاد تبیین و درخواست ایشان از اطلاع‌رسانی درست و شفاف به مردم درخصوص کارهای انجام‌شده، افزود: این پایگاه به‌هیچ عنوان پایگاه قرض‌الحسنه مهر ایران نخواهد بود و قطعا محل اطلاع‌رسانی بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه با سوابق نیز خواهد بود. در حوزه بین‌الملل نیز بنا داریم تا فضای خبری را به صورت گسترده‌تری پوشش دهیم.

شمسی‌نژاد رویکرد این بانک در پایگاه فوق‌الذکر را حضور ۶٠ میلیون ایرانی برای دریافت خدمات قرض‌الحسنه عنوان کرد و اظهار داشت: در همین راستا، دو نئوبانک جدید که یکی عملیاتی شده و دیگر در حال اجرایی‌شدن است را در دستور کار اجرایی داریم. اکنون در استان تهران شاید حضور فیزیکی کمتر باشد ولی در اکثر استان‌ها شمولیت بسیار خوبی را به ثبت رسانده‌ایم.

وی تبادل اطلاعات و پژوهشی را از دیگر مزایای پایگاه تخصصی اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه دانست که خلاء اطلاع‌رسانی را نیز جبران می‌کند.

مدیرعامل قرض‌الحسنه مهر ایران، سم تفکر قرض‌الحسنه را بعد مالی ذکر کرد و افزود: طرح‌های قرض‌الحسنه نیازمند تغییرات اساسی در بعد فرهنگی و اعتقادی است. سهم دو بانک قرض‌الحسنه در شبکه بانکی به چهار درصد رسید که ۱۲ درصد منابع شبکه بانکی در اختیار این بانک‌ها در کشور است.

برآورد ۲۰ همتی سرمایه تا پایان ۱۴۰۳ برای بانک مهر ایران

وی با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بنا دارد تا براساس عملکرد سال جاری و آورده نقدی سهامداران، سرمایه بانک را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ برساند، گفت: منابع بانک در حال حاضر از ۷۴ همت به بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که با رشد ۲۴۰ درصدی بالاترین رشد در نظام بانکی متعلق به بانک مهر ایران می‌باشد.

مدیرعامل قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به رکورد ۳ میلیون فقره‌ای وام این بانک در سال گذشته، اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون نیز حدود ۳ میلیون و دویست‌هزار فقره وام پرداخت کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به ۳۴۰۰ هزار فقره برسد که از نظر ریالی حدود ۲۰۰ همت می‌باشد این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰ همت و سال گذشته ۱۱۴ هزار میلیارد تومان وام به متقاضیان از طرف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شده است.

سیدسعید شمسی‌نژاد میزان معوقات مهر ایران را که زیر یک درصد بوده است و مطالبات بانک از ۸۴ صدم درصد در حال حاضر نزدیک به ۳۲صدم درصد رسیده است. وی سودآوری بانک را از ۱۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد که تا پایان امسال خواهد رسید.

رتبه‌های برتر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

وی در ادامه ارائه گزارش عملکرد، گفت: در حوزه مانده سپرده‌ها سهم ما از نقدینگی شبکه بانکی ۱/۴ درصد بود که در حال حاضر به نزدیک ۳ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم در کوتاه‌مدت به ۵ درصد و در میان‌مدت ۱۰ درصد نقدینگی نظام بانکی نصیب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بشود. این بانک رتبه هفتم شبکه بانکی را در حوزه مانده‌سپرده‌ها به دست آورده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، رتبه ۱۲ از ۲۶ بانک کشور را برای مهر ایران که تنها در حوزه قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند یک عملکرد مطلوب دانست و ادامه داد: بیشترین جذب سپرده بانکی با ۵۸ درصد رشد جذب منابع طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ مربوط به این بانک بوده است و در مانده سپرده قرض‌الحسنه با ۲۵۰ همت در جایگاه سوم نظام بانکداری ایران قرار داریم که در تغییرات حجمی این عدد نسبت به دو بانک بالاتر رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

شمسی‌نژاد، اضافه کرد: حدود ۱۹۰ همت مانده مصارف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ به ثبت رسید
که براین اساس رتبه ۱۴ شبکه بانکی کشور را در این حوزه شاهد هستیم. با ۵۳۶ شعبه در سراسر کشور هم رتبه ۹ را در تعداد شعب شبکه بانکی دارا می‌باشیم. میانگین کارمندان شعب بانک‌های اروپایی ۱۶ نفر در شبکه بانکی ایران ۱۰ نفر و در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران زیر ۵ نفر کارمند می‌باشد. یعنی با کمترین نفرات ممکن و تلاش کارکنان این اعداد و ارقام و رتبه‌ها به دست آمده است.

وی بیان کرد: البته این مهم در کنار خدمات‌دهی نزدیک ۵۰ درصد تسهیلات و خدمات ضمانتی به‌صورت غیرحضوری است که در حال حاضر نیز وثیقه‌گذاری سیم‌کارت را اجرایی می‌کنیم و با اجرای طرح تحول بانکداری دیجیتال بسیاری از فرایندها به صورت غیرحضوری خواهد بود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، رتبه سرانه سپرده به شعب این بانک را ۱۴ و جایگاه ششم در سرانه سپرده به پرسنل بانک را اعلام و تصریح کرد: در کفایت سرمایه رتبه ۵ شبکه بانکی را هم داریم. امسال بیمه عمر و زندگی را نیز به طرح‌های حمایتی خود اضافه‌ کردیم و طرحی را در دست اجرا داریم تا ان‌شاءالله بیمه‌های حوادث را برای کلیه ساختمان‌های کشور را نیز به آن اضافه کنیم. نفوذ قرض‌الحسنه در انواع کسب و کارها مانند سفر، گردشگری، خرید کالا و انواع خدمات از برنامه‌های این بانک در سال آینده خواهد بود.

وی در پایان، دلیل قراردادن منابع مازاد که اکنون به زیر ۱۰ درصد رسیده است در بازار بین‌بانکی را مدیریت کنترل ریسک نقدینگی عنوان کرد که نه برای سودآوری بلکه برای کفایت سرمایه می‌باشد، چرا که در شبکه بانکی کشور کسی انتظار سودآوری از بانک قرض‌الحسنه ندارد.