پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات متفکر و دیده بان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است/ پژوهشگاه جایگاه ویژه ای در حل مسائل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دارد
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات متفکر و دیده بان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است/ پژوهشگاه جایگاه ویژه ای در حل مسائل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دارد
اقتصادوتجارت :پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات متفکر و دیده بان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است/ پژوهشگاه جایگاه ویژه ای در حل مسائل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دارد

به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر زارع پور در این دیدار با بیان این که پژوهشگاه می‌تواند نقش بسیار مهم و اساسی تر در بخش ارتباطات کشور ایفا کند، گفت: نیازهای کارشناسی، تصمیم‌سازی، مطالعات راهبردی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید اینجا انجام شود.

وی با تاکید بر این که جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ارتقا پیدا کند و خود پژوهشگاه در این ارتقا نقش کلیدی دارد، افزود: پژوهشگاه می‌تواند جایگاه ویژه ای در حل مسائل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور داشته باشد.

دکتر زارع پور در ادامه با اشاره به زیرساخت های علمی پژوهشی موجود در پژوهشگاه، بیان کرد: انتظار ما این است که پژوهشگاه با برگزاری جلسات با نخبگان، بتواند مشکلات را شناسایی و راهکارهای لازم جهت تصمیم سازی ارایه دهد و در کل نقش فعالتری در تصمیم سازی ها ایفا کند. وزیر ارتباطات جهت دهی به تحقیقات و پژوهش هایی که در کشور انجام می شود را خواسته دیگر خود از این مجموعه برشمرد و گفت: باید تمام بازیگران این عرصه اینجا را به عنوان محلی جهت رفع مشکلات خود بشناسند و پژوهشگاه به عنوان دیده بان ICT کشور فناوری های جدید را رصد و گفتمان سازی کند به نحوی که در بدنه مدیریتی کگشور حساسیت نسبت به تحولات نوین حوزه ICT ایجاد شود.

دکتر زارع پور با تاکید بر فرهنگ سازی پیش از ورود فناوری به کشور تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما ورود و استفاده عمومی از فناوری در کشور است در حالی که از قبل نسبت به تبعات فرهنگی اجتماعی و سیاسی و امنیتی و حتی اسم آن فکر نشده است. وی با بیان فرهنگ سازی به موقع و مناسب با فناوری خواستار آینده پژوهی در عرصه فناوری شد و گفت: نباید غافل شد و باید جایی باشد که به عنوان دیده بان، این حوزه را راهبری کند .

وزیر ارتباطات وجود مرکز مطالعات راهبردی گروه آینده پژوهی در پژوهشگاه را نقطه قوت این مجموعه عنوان کرد و گفت: سرریز نیروهای متخصص تربیت شده در حوزه‌های مختلف پژوهشگاه باید در ساختارهای مدیریتی وزارت وارد شوند و از ظرفیت های موجود در اینجا و یا بدنه نخبگان دانشی در سراسر کشور در جهت حل مسایل حوزه ای که ورود کرده اند بهره ببرند..

وی با بیان این که راهکاری وجود دارد و باید برای آن ساز و کاری پیش‌بینی کرد، گفت: در زمینه بحث مدیریت دانش در کشور هر آنچه که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی و حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاق می‌افتد را باید جهت دهیم.

وی دیگر آسیب جدی را نبود علاقه در انجام پروژه های کاربردی منتج به محصول عنوان کرد و گفت: می خواهیم شاهد پژوهش‌های کاربردی ناظر بر حل مسائل واقعی کشور در پژوهشگاه باشیم. دکتر زارع پور ادامه داد: بحث تشکیل اتاق‌های فکر برای تصمیم سازی مخصوصا تصمیمات کلیدی و کاربردی حتما باید اینجا اتفاق بیفتد. همچنین بومی‌سازی و نوآوری در کشور که منجر به تولید محصول بشود هم مد نظر است و در این زمینه پژوهشگاه باید روی تولید فناوری سرمایه‌گذاری کند و شرکتهای دانش بنیان و مراکز نوآوری دانشگاه ها اینها تبدیل محصول کنند و بعد راهبری تجاری سازی هم می تواند به عهده بگیرد ولی مأموریت اصلی آن تجاری سازی نیست.

وی با بیان این که باید تمام ظرفیت پژوهشگاه برای حل مسائل بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و مخصوصاً وزارت ارتباطات به کار گرفته بشود، خاطر نشان کرد: در موضوع شبکه ملی اطلاعات که به هر حال تمام لایه ها را دربرمی‌گیرد پژوهشگاه به عنوان بازوی برنامه‌ریزی معاونت نظارت برنامه‌ریزی راهبردی و مغز متفکر برنامه‌ریزی بخش ارتباطات کشور باید بتواند طراحی شبکه ملی را انجام بدهد.

وی در این زمینه خواستار همکاری دقیق و سازمان‌یافته دو مجموعه شد و گفت: برنامه ریزی دقیق برای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور یعنی تمامی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های خصوصی گرفته تا مراکز پژوهشی متاثر تصمیمات ما در معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات باشد. برای این منظور ما باید پیشران باشیم و لازمه این کار این است که یک مجموعه دانشی قوی کنار آن باشد که پژوهشگاه می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند تا حداکثر استفاده از ظرفیت پژوهشگاه برای اجرای دقیق معماری شبکه ملی اطلاعات انجام شود چرا که شبکه ملی اطلاعات یک موجود ایستا و ثابت نیست.

به گفته وی باید با بازنگری و اصلاح ساختار و ماموریت های وزارت و شرکت ها و سازمانهای زیرمجموعه از تمام ظرفیتها استفاده کرد و از فضای سلیقه محور در آمد و جلوی موازی‌کاری را گرفت و در این راستا، ماموریت ویژه پژوهشگاه را بازنگری در مأموریت خودش دانست و افزود: اگر طرحی تهیه کنید و پیشنهاد بدهید که چه کار باید کنیم و ساز و کارها بازنگری بشود تاجایگاه پژوهشگاه را به عنوان مغز متفکر این حوزه ارتقاء بدهیم.

وی با تاکید بر وجود نیروی انسانی متخصص در پژوهشگاه گفت: برای تقویت و جوانسازی نیروها باید برنامه داشت و در همان حال با یک ستاد کوچک و چابک در خدمت نظام پژوهش و برنامه ریزی مطالعاتی پژوهشگاه بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست امروز خود با مدیران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار تبدیل پژوهشگاه به مغز متفکر و دیده بان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور شد.