موفقیت‌ها، تولیدات برتر و طرح‌های توسعه‌ای شرکت گهر زمین در سال ۱۴۰۲
موفقیت‌ها، تولیدات برتر و طرح‌های توسعه‌ای شرکت گهر زمین در سال ۱۴۰۲
اقتصادوتجارت : موفقیت‌های روشنی در پیشرفت شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در مجمع عمومی سال مالی منتهی به پایان آذر امسال ارائه شد. افزایش سوددهی، تولیدات قابل تحسین و طرح‌های توسعه‌ای جذاب در سال ۱۴۰۲ به همراه موفقیت‌هایی در بازارهای صادراتی، زنجیره فولاد و رویکردهای بلندمدت این شرکت برای سال آینده همگی نشان از داستان پیشرفت و موفقیت شگفت‌انگیز یک شرکت صنعتی ایرانی دارد.

به گزارش شبکه خبری اقتصادوتجارت : ، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گهرزمین برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ‍۱۴۰۲ با حضور بیش از ۹۲% سهامداران در هتل المپیک تهران در حالی برگزار شد که مدیرعامل این شرکت از برنامه‌های بزرگ توسعه معدن سنگ‌آهن و پروژه‌های موفق گهرزمین رونمایی کرد.

از جمله رکوردهای سال ۱۴۰۲ کگهر که در گزارش امروز مجمع صاحبان سهام این شرکت ارائه شد می‌توان به افزایش سوددهی، توسعه زنجیره فولاد، و پروژه‌های زیرساختی اشاره کرد که در کنار روند مثبت تولید و عملکرد موثر در بازارهای صادراتی مواردی برجسته را به رخ همگان کشید. انتظار می‌رود که گهرزمین با استفاده از توان انسانی برجسته، در سال ۱۴۰۳ نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در این مجمع اعلام کرد: معدن سنگ‌آهن این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین معادن روباز سنگ‌آهن خاورمیانه شناخته می‌شود که دارای حداقل ذخیره ۶۴۰ میلیون تن است. در سال جاری، بیش از ۱۶ میلیون تن سنگ‌آهن از این معدن استخراج شده است و برنامه ۱۰ ساله برای برداشت از آن تدوین شده است.

وی اضافه کرد: همچنین، تکمیل زنجیره فولاد با کارخانه گندله‌سازی «کگهر» با ظرفیت سالیانه پنج میلیون تن، و داشتن کارخانه خردایش ۱۵ میلیون تن در سال و سه کارخانه کنسانتره‌سازی با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون تن، منجر به ظرفیت تولید سالیانه ۶ میلیون تن کنسانتره شده است.

رکوردهای متعدد کگهر در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت گهرزمین با اشاره به ثبت رکوردها و رتبه‌های متعدد در سال جاری، گفت: رتبه اول بازار فرابورس، افزایش ۱۴ درصدی استخراج سنگ‌آهن کلوخه نسبت به سال گذشته، رشد ۲۴ درصدی درآمد عملیاتی، افزایش تولید تمام محصولات در مقایسه با سال مالی قبل، کسب جایزه ملی تعالی سازمانی و دستاورد سه ستاره تعالی سازمانی، ثبت ۲۳ رکورد تولید در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ از جمله دستاوردهای و رکوردهای مختلف گهر زمین در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌آید. همچنین این شرکت موفق شد تا در سال جاری به بازارهای صادراتی جدید وارد شود و بهترین عیار آهن گندله و کنسانتره را در کشور ثبت کرده است.

وی افزود: شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین دارای سه هزار هکتار زمین در شهرستان بردسیر برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. سرمایه ثبتی شرکت در سال جاری به ۲۰۰ درصد افزایش داده شد و قیمت محصول گندله گهرزمین تا ۱۳.۵ درصد نسبت به قیمت پایه افزایش یافت. علاوه بر این نام شرکت از سنگ‌آهن گهرزمین به معدنی و صنعتی گهرزمین تغییر داده است.

محیاپور اضافه کرد: شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در حال حاضر دارای سهم ۱۸ درصدی از فروش کنسانتره و سهم ۲۷ درصدی از فروش گندله در کشور می‌باشد. همچنین این شرکت در سال مالی مطروحه، هفت رکورد در تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۱۰ رکورد در تولید کنسانتره و پنج رکورد در تولید گندله را به دست آورد که نشان‌دهنده عملکرد موفق شرکت در این بازه زمانی است.

رشد بی‌سابقه شرکت گهرزمین در صنعت معدن و تولید

در سال جاری، تحت مدیریت محیاپور، شرکت گهرزمین توانست مقادیر بی‌سابقه‌ای را در زمینه استخراج سنگ‌آهن و باطله‌برداری دستیابی کند. با افزایش ۱٫۹۷ میلیون تن در استخراج سنگ‌آهن و ۰٫۹ میلیون تن در باطله‌برداری روباره و باطله سنگی نسبت به سال گذشته، شاهد ارتقاء رکوردهای شرکت بودیم.

مدیرعامل این شرکت در این باره اظهار داشت: با برنامه‌ریزی منطقی، تولید کنسانتره نیز با رشد ۱۱٫۸۹ درصدی به ۷,۲۷۲,۸۴۸ تن افزایش یافت. همچنین با افزایش ۱۱٫۲۳ درصدی، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده به ۱۱,۰۶۲,۲۴۶ تن رسید.

وی افزود: با همه مشکلات ناشی از محدودیت‌های انرژی در روند تولید گندله، شرکت موفق به تولید ۵,۱۷۷,۵۸۷ تن گندله شد. امیدواریم که با اجرای طرح توسعه زیرسقفی، بتوانیم ظرفیت تولید گندله را به ۷,۵۰۰,۰۰۰ تن در سال افزایش دهیم.
محمد محیاپور، درباره روند سوددهی و درآمدی کگهر در سال ۱۴۰۲، گفت: سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در سال مالی ۱۴۰۲، به ترتیب با افزایش ۱۳٫۵، ۲۱٫۹ و ۱۲٫۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

فعالیت‌های توسعه‌ای گهرزمین و برنامه‌های پیشرو برای سال ۱۴۰۳

در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های احیا در بردسیر و بازیابی آب، گهرزمین در پی شکوفایی و توسعه بیشتر است. مدیرعامل این شرکت با رویکردهای اعلامی خود نشان داد که به دنبال تحقق طرح‌های زیرساختی ارزشمند و تعامل با بازارهای صادراتی پرقدرت می‌باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و گفت: احداث واحد احیا مستقیم در منطقه بردسیر، به عنوان یکی از پروژه‌های اساسی توسعه‌ای این شرکت است که با پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصدی مواجه بوده و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌های توسعه‌ای «کگهر»، احداث کارخانه بازیابی آب و مدیریت باطله خطوط کنسانتره، که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی است و با تامین به موقع تجهیزات خارجی، به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

محیاپور اعلام کرد: همچنین، اجرای یک دستگاه رادار سامانه پایش آنلاین دیواره معدن نیز یکی از طرح‌های ارزشمند مجموعه بود که با سرمایه ۴۰ هزار میلیون ریالی در سال مالی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به پروژه‌های زیرساختی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، گفت: برق‌رسانی به پیت معدن و اجرای خطوط انتقال آب داخل سایت، پروژه انتقال گاز باغین تا دوراهی نگار به ترتیب دارای پیشرفت فیزیکی ۸۷، ۸۹ و ۴۲ درصدی از دیگر برنامه‌های پیش‌روی این شرکت در مسیر تکمیل زنجیره بهره‌برداری است.

وی همچنین به مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در طرح‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و از جمله طرح‌های توسعه‌ای پیش روی «کگهر» نام برد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین درباره بازارهای صادراتی محصولات این شرکت اعلام کرد: صادرات به کشور عمان در سال مالی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ انجام شد و رقابت با کشور چین نیز با اهمیتی ویژه دنبال شد.

محمد محیاپور همچنین از دو رویکرد مهم گهرزمین برای آینده این شرکت خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره فولاد و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در برنامه‌های موفقیت این شرکت برای سال آینده با جدیتی بیش از پیش دنبال می‌شود و امیدواریم با تکیه بر نیروی انسانی متعهد و توانمند گهرزمین، موفق به تحقق این اهداف در سال ۱۴۰۳ شویم.