منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه بر راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین توافق کردند
منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه بر راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین توافق کردند
اقتصادوتجارت : سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات اقتصادی اعزامی از استان چلیابینسک روسیه بر پیگیری فعالسازی کریدور شمال_جنوب و ایران- قزاقزستان از مسیر انزلی و چلیابینسک ، راه اندازی کارخانه خودروهای سنگین و ماشین آلات خودروسازی اورال و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این منطقه توافق کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، اکبر نیازی سرپرست این سازمان در این دیدار با تاکید بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه آزاد انزلی و لزوم گسترش ارتباطات اقتصادی و گردشگری بین ۲ کشور، گفت: منطقه آزاد انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله نزدیکی به پایتخت ایران و وجود ۲ بندر مهم شمال کشور(انزلی و کاسپین) از مناطق مهم اقتصادی و سرمایه گذاری ایران بشمار می رود و آمادگی دارد در بخشهای مختلف صنعت، خدمات بندری و لجستیکی توافقنامه و تفاهم نامه امضا کند.نیازی تصریح کرد این منطقه برای توسعه روابط با روسیه تشکیل شده و روابط خوبی با استانهای مختلف روسیه مانند آستراخان، مسکو و تاتارستان و سایر استانهای این کشور دارد و در شرایط فعلی روسیه، ما بدنبال آن هستیم در کنار این کشور برای انتقال کالاهای آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا کمک کنیم.اکبر نیازی افزود: این سازمان همچنین برای سرمایه گذاری در ساخت و تولید کارخانه ماشین آلات سنگین آماده است و طی ماه های اخیر مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی تولید کننده خودرو سنگین داشت ومی تواند در زمینه تولید محصول مشترک با منطقه اورال روسیه همکاری داشته باشد. ایران شرکت های بزرگی دارد که می توانند مشتریان خوبی برای محصولات و ماشین آلات سنگین و عمرانی آن استان باشند.

وی یاد آوری کرد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ موقعیت و جایگاه خاص آن توانسته با استقرار ادارات استاندارد و گمرک بروکرارسی اداری را کاهش دهد.

وی از اعزام نمایندگانی از سازمان منطقه آزاد انزلی برای بازدید از زیرساختها و کارخانجات استان چلیابینسک در آینده ای نزدیک نیز خبرداد و گفت: استان چلیابینسک از نظر جایگاه استراتژیک در مکان خوبی قرار دارد و منطقه آزاد انزلی و بندرکاسپین( به طور خاص) می توانند با ارتباط شمال و جنوب کشور ایران دسترسی تجار روسی را به آبهای آزاد خلیج فارس فراهم کنند.

امکان شماره‌گذاری خودروهای سنگین نو و جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست مشترک یکی از مولفه‌هایی که منطقه آزاد انزلی دنبال می‌کند را تولید، مونتاژ و فروش خودروی سنگین عنوان کرد و افزود: با توجه به معادنی که در استان گیلان و استانهای همجوار وجود دارد خودروهای سنگین ساخت کارخانجات این استان در گیلان بسیار مورد نیاز است.

وحید طالب پور ادامه داد: براساس قانون امکان شماره گذاری خودروهای سنگین نو و جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است و این خودروها می توانند در ۸۰ درصد مناطق استان بخصوص در مناطق معدنی گیلان تردد داشته باشند.

وی پیشنهاد داد: در مرحله اول تعدادی خودور سنگین و ماشین آلات (از هر مدل یک دستگاه) به گمرک این منطقه وارد شود تا در صورت استقبال متقاضیان واحد مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش در سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد شود.

ایران می تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج فارس متصل کند

معاون بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز گفت:

درحال حاضر بخش عظیمی از کالاهای ترانزیتی روسیه از ۲ بندر گیلان با ۲۲ پست اسکله (بندرانزلی و بندرکاسپین) صادر و وارد می شود، باتوجه به آنکه ایران دریای خزر را دریای صلح و دوستی می نامد و به دلیل روابط خوب سیاسی ۲ کشور وظیفه خود می دانیم به توسعه تجارت روسیه کمک کنیم. چون ایران می تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج فارس متصل کند.

وی تصریح کرد: روسای سازمان منطقه آزاد انزلی بر توسعه مبادلات با کشور روسیه تاکید ویژه دارند و در این راستا میزبان هیات های تجاری و بین المللی بسیاری با این کشور هستند. ایران کالاهایی نظیر غلات، چوب، نهاده های دامی و روغن خام خوراکی را از روسیه وارد می کند و مهمترین کشوری است که روغن خوراکی خود را از این کشور تامین می کند.

افقی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی پیشنهاد دارد مسیر جدیدی برای انتقال کالا از قزاقزستان به چلیابینسک دایر کند و مطالعات نیز نشان می دهد این مسیر می تواند زمان انتقال کالا و هزینه ها را کاهش دهد لذا آمادگی داریم به صورت آزمایشی یک محموله را در صورت تمایل این هیات بصورت آزمایشی از این مسیر هدایت کنیم و هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی نیز برای این مسیر و کریدور جدید مشوق ها و تخفیف های دریایی و بندری لحاظ کرده است که هزینه کمتری نسبت به مسیر فعلی دارد.