به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان ؛ دکتر عباس تابش طی بخشنامه ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی،کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ، صنایع کنسرو سازی ، تولید لنت ترمز و کلاچ وهمچنین پالایشگاههای روغن سازی ، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد.
بر طبق این بخشنامه؛ کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن ، روغن موتور ، محصولات شوینده ، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از تاریخ ۱۹ دیماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده/واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده می باشد ، اقدام نمایند.
در این بخشنامه ۷ مادهای اعلام شده است: قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.
در این بخشنامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و …) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام نمایند.
همچنین در این بخشنامه تأکید شده که حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد.همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد
در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.
اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی / وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است
این تصمیم با تاکید وزیر صنعت ،معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده می باشند.
هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع ، ایجاد رقابت در بازار ، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا است .
ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.
لازم به ذکر است ؛ در فاز اول اجرای این طرح ، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمالکاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده اند.
طبق بخشنامه معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کلید خورد
اقتصادوتجارت : معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت و مدیرعامل سازمان حمایت ؛ بخشنامه درج قیمت تولیدکننده را به منظور شفاف سازی قیمتها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به تمامی انجمنهای صنایع غذایی و کنسروسازی ، سلولزی بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ، لنت ترمز و کلاچ وهمچنین پالایشگاههای روغن سازی ابلاغ و کلیه انجمنهای مذکور ملزم به اجرای این طرح از تاریخ 19 دیماه سال جاری شدند.
لینک کوتاه :
https://eghtesadotejarat.ir/?p=56609
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
شهردار منطقه یک در جمع مدیران روابط عمومی شمیران: اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رویداد سلامت شهرعنوان کرد سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
مترو تهران؛ ۲۵ سال تعهد به ایمنی
اقتصادوتجارت : ۲۵ سال خدماترسانی بدون تلفات جانی در مترو تهران، گواهی بر تعهد راسخ شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه به حفظ ایمنی مسافران و نمادی از تلاش شبانهروزی کارکنان در این عرصه است.
شهردار منطقه یک در جمع مدیران روابط عمومی شمیران:
اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد
اقتصادوتجارت : اطلاعرسانی اقدامات اجرایی نقش بسیار مهمی در ارتقای امید و ایجاد رشد و بالندگی در جامعه دارد و نیاز است با اطلاعرسانی صحیح و موثر اعتماد مردم به آینده کشور افزایش یابد تا در نهایت منجر به رشد بالندگی و پیشرفت کشور شود.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رویداد سلامت شهرعنوان کرد
سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
اقتصادوتجارت : مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران گفت: کاهش مصرف پلاستیک و خودداری از رها کردن ته سیگار در شهرها سبب کاهش ابتلا به انواع بیکاریها و افزایش ضریب سلامت شهروندان و ارتقای کفیت زندگی آنان میشود.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.