شفافیت و عدالت ثمره اخذ مالیات بر مجموع درآمد
شفافیت و عدالت ثمره اخذ مالیات بر مجموع درآمد
اقتصادوتجارت : مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مهمترین مزیت مالیات بر مجموع درآمد، ایجاد شفافیت و عدالت است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، احمد غفارزاده مشاور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص ضرورت اخذ مالیات بر مجموع درآمد گفت: مالیات‌ها اصولا دو هدف مهم و اصلی دارند؛ اول منابع مالی دولت را تامین می‌ کنند و مهمترین منابع مهم بودجه دولت هستند، دوم یک ابزار مهم تنظیم گری هستند و با این هدف، کاهش فاصله طبقاتی و نابرابری‏ها محقق می ‌شود.

این کارشناس اقتصادی، مالیات بر مجموع درآمد را از نوع تنظیم گری دانست و افزود: با اجرای این نوع مالیات، افرادی که درآمد کمتری دارند اگر در مبدا هم مالیاتی داده باشند، قابلیت استرداد است. در عوض آن‌ها که درآمد بیشتری دارند مالیات بیشتری هم می ‌پردازند لذا مهمترین مزیت این نوع مالیات، ایجاد شفافیت و عدالت است.

غفارزاده با اشاره به اینکه این سیستم بستری برای شناسایی افراد با درآمد کمتر و هدفمند سازی یارانه‌ ها هم هست و مالیات بر مجموع درآمد نیاز سیستم مالیاتی کشور است، گفت: با این سیستم مالیاتی درآمد‌های افراد شفاف می ‌شود و مشخص می ‌شود افراد چقدر درآمد دارند و چقدر باید مالیات بپردازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سیستم یکپارچه مالیاتی انجام شده و در این سیستم با درج کد ملی فرد، تمام فعالیت‌های اقتصادی مشخص می ‌شود، افزود: پایگاه داده ‌ها هم تا حدودی اجرایی شده و با کمک داده‌ هایی که از نهاد‌های مختلف مثل بانک ها، گمرک، وزارت صمت، صرافی ها، شهرداری، کارگزاری‌ها و سازمان بورس و… به دست می‌آید مواردی که فرد در اظهارنامه مالیاتی خود اظهار کرده است قابل صحت سنجی است.