رشد ۸۳ درصدی تسهیلات اعطایی به شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۲
رشد ۸۳ درصدی تسهیلات اعطایی به شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۲
اقتصادوتجارت : بانک توسعه صادرات ایران با هدف حمایت همه جانبه از صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان تا پایان تیرماه سال 1402 مبلغ 8 هزار و 605 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با تسهیلاتی معادل 4 هزار و 692 میلیارد ریال، رشد 83 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، کل تسهیلات اعطایی از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۶ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۱ درصدی داشته است؛ این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۸ هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال بوده که به بخش ­های مختلف اقتصادی شامل کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، استخراج معدن، صنعت، خدمات فنی و مهندسی، بازرگانی و خدمات تخصیص داده شده است.

این گزارش می ­افزاید، بانک توسعه صادرات ایران با هدف حمایت از صادرات محصولات صنایع کوچک و متوسط تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال تسهیلات ارائه کرده است.همچنین بانک توسعه صادرات ایران به منظور ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان، جوانی جمعیت، دانش بنیان، صنایع خلاق، تولید مسکن، اشتغالزایی و کارآفرینی را در کارنامه فعالیت خود دارد.

بر اساس این گزارش، طرح­ های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ که به مرحله بهره ­برداری رسیده­ اند، مشتمل بر احداث خطوط انتقال برق جهت افزایش ظرفیت صادرات برق به کشور پاکستان، طرح احداث واحد آب­ شیرین­ کن در بوشهر، طرح توسعه تولیدات بلوکات گازی، خرید خطوط بسته­ بندی و پرکنی محصولات لبنی طرح تولید انبوه آنژیوکت می ­شود که به بهره ­برداری رسیده ­اند.

همچنین سایر طرح­ های صادراتی حمایت مالی شده، شامل احداث مجتمع پتروشیمی، طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون، احداث واحد تولید پروپیلن در ماهشهر، طرح تولید اسلب عریض فولادی و طرح احداث یک واحد تولیدی با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن شمش است.

از دیگر طرح­ های حمایت شده که در حال اجرا هستند می توان به پروژه خط سوم انتقال برق در کشور ارمنستان، طرح احداث و توسعه پست برق جهت افزایش ظرفیت صادرات برق به کشور عراق، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و طرح احداث واحد رسیدگی نخ اکریلیک اشاره کرد.

خاطر نشان می سازد متنوع سازی تجهیز منابع، وصول مطالبات غیرجاری، رشد سهم خدمات ارزی، جوانگرایی و پرورش استعدادها، تداوم حمایت از شرکت ­های دانش ­بنیان، استقرار حاکمیت شرکتی و افزایش درآمدهای غیر مشاع از سیاست ­های بانک توسعه صادرات ایران به شمار می ­رود.