اقتصادوتجارت : آقای Dr.Husnu Tekin رئیس کمیته منابع انسانی و توسعه پایدار کشورهای عضو اکو با جمعی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در این دیدار که به همت اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد، دو طرف به بررسی توانمند‌های ایران در حوزه مخاطرات علوم‌زمین و همچنین زمینه‌های توسعه مناسبات علوم‌زمین در بخش‌های مختلف پرداختند.
در همین اساس ابتدا، مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به کلیاتی درباره موضوعات زمین‌شناسی مهندسی،مشکلات مربوط به ذخایر آب،شرایط نامناسب آب و هوایی و جغرافیایی ایران و سپس به وضعیت لرزه‌خیزی کشورهای عضو اکو نظیر ایران،ترکیه،پاکستان و افغانستان پرداخت.
دکتر رضا شهبازی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت تولید اطلاعات در خصوص مخاطرات منطقه اکو گفت: که در حال حاضر با مسائلی چون آثار ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی در منطقه اکو همچون سیل، خشکسالی،کمبودآب مواجه هستیم.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در خصوص منابع آب بین کشورهای حاضر در منطقه اکو، توسعه همکاری برای حل مسائل ژئوپلیتیکی حاصل از این مخاطرات در این منطقه،مشکل بدی آب و هوا  و تغییرات شدید اقلیمی خاطرنشان کرد: همچنین موضوعاتی از جمله مخاطرات لرزه‌‌ای، بحث مناطق ساحلی و خطرات ایجاد شده، آسیب‌های وارد شده به بخش کشاورزی، مدیریت کاربری اراضی،زمین‌لغزش، مساله ریزگردها،زلزله،آتشفشان مانند دماوند،سونامی، طوفان و آلودگی هوا همگی طی سالهای گذشته در زمره موضوعات مورد توجه سازمان زمین‌شناسی ایران بوده که بر همین اساس به تهیه نقشه‌های مخاطرات متعددی در ایران از جمله زمین‌لغزش، سیل، فرونشست، کارست، ریزگرد، ارستیک و فرسایش پرداخته است.
شهبازی تاکید کرد: در حال حاضر اکتشاف آب‌های سطحی، موضوع چشمه‌های زیرزمینی و انرژی ژئوترمال از جمله فعالیت‌های آتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران است.

در ادامه این نشست کارشناس معاونت زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: مخاطرات زمین‌شناسی رویدادهایی ویرانگر و ناگهانی هستند که با توجه به تنوع، گستردگی و تکرارپذیری، همواره در طول حیات کره زمین به عنوان خطری جدی برای انسان به شمار آمده‌اند.
دکتر پریسا پیروزفر، با بیان این‌که در دهه‌های اخیر، در اکثر کشورهای جهان از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و دورسنجی به عنوان ابزاری مناسب و کم هزینه برای مدلسازی مخاطرات طبیعی استفاده شده، افزود: نتایج حاصل از این تحقیقات که به‌صورت “نقشه‌های پهنه‌بندی مخاطرات” ارائه می‌شوند نشان‌دهنده تفاوت در میزان آسیب‌پذیری محیطی ناشی از مخاطرات طبیعی زمین‌شناسی و فرآیندهای بشرزاد است.
وی با اشاره به این‌که این نقشه‌ها ابزاری مناسب جهت کمی کردن مخاطرات بوده و زمینه را برای انجام مطالعات تفصیلی فراهم می‌آورند، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اکو در منطقه‌ای جای دارند که به دلیل حاکمیت وضعیت زمین‌شناختی، شرایط اقلیمی و ریخت‌شناسی از نظر میزان آسیب‌پذیری زیست‌محیطی در رده پرخطر قرار دارند.
کارشناس معاونت زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: این وضعیت طبیعی در کنار گسترش بی‌رویه شهرها، افزایش فعالیت‌های صنعتی و معدنی، سبب تشدید خسارت‌های ناشی از رخدادهای مهلک شده و  متأسفانه به دلیل فقدان پوشش سراسری از نقشه‌های مخاطرات طبیعی در مقیاس مناسب جهت برنامه‌ریزی‌های کلان و نبود ضوابط و مقررات زیست محیطی، آسیب‌های فراوان و بلندمدتی به منابع پایه، اقتصاد و بهداشت این کشورها وارد شده است.
وی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در ششمین نشست کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۱۶ پروژه ” تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست محیطی کشورهای عضو اکو (ECO-EQI)” را ارائه کرد  که دو سال بعد با اجماع کشورهای عضو تایید شد.
پیروزفر در ادامه به برگزاری کمیته مخاطرات اکو در محل سازمان زمین‌شناسی ایران، به اهمیت تهیه نقشه شاخص کیفیت زیست محیطی برای کشورهای عضو اشاره کرد و گفت: مراحل مختلف اجرای پروژه تهیه اطلس ملی مخاطرات زمین‌شناسی به عنوان یک مطالعه موردی به حاضران ارائه شد.