تهدیدات حریم شهر تهران را باید به فرصت تبدیل کرد
تهدیدات حریم شهر تهران را باید به فرصت تبدیل کرد
اقتصادوتجارت : مدیر کل حریم شهرداری تهران گفت: هرگونه بارگذاری در حریم باید در راستای صیانت و توسعه پایدار و مبتنی بر حفظ عرصه های محیط زیستی و آخرین هاله تنفسگاهی شهر و تبدل تهدید ها به فرصت باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری تهران، نشست هم اندیشی درخصوص چالش‌ها و فرصت های پیش‌روی حریم منطقه ۲۲ با حضور علی اکبرفسایی مدیرکل حریم شهرداری تهران، مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ و جمعی از معاونین و مدیران ادارات تابعه برگزار شد.

علی اکبر فسایی مدیر کل حریم شهرداری تهران در این جلسه به بررسی اجمالی اقدامات انجام شده برای صیانت از حریم منطقه ۲۲ پرداخت و ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این منطقه،گفت: رویکرد مدیریت منطقه ۲۲ شهرداری تهران در صیانت از حریم با توجه به برنامه های اعلامی بسیار مثمر ثمر بوده است.

وی ادامه داد: حریم شهر تهران به خصوص حریم منطقه ۲۲ دارای ظرفیت های گردشگری نهفته و طبیعی است و پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری ویژه پایتخت و حتی شهرهای اطراف را دارد.

فسایی این تفکر که حریم شهر تهران از پایتخت جدا است را تفکری خطرناک دانست و گفت: تاثیرات متقابل شهر تهران بر حریم و بالعکس برکسی پوشیده نیست. بنابراین ضرورت دارد که ضمن رصد و بررسی چالش ها و مشکلات موجود و همچنین برخورد قانونی با تخلفات و سوداگران، با هدف‌گذاری‌های مستمر و اجرای مصوبات، ضوابط و قوانین از حقوق شهر و شهروندان و نسل های آینده صیانت کنیم.

مدیرکل حریم شهر تهران، فقدان مدیریت یکپارچه در تصمیم‌گیری پیرامون بارگذاری‌ها، کاربری اراضی و ساخت ‌و سازهای مجاز و غیرمجاز در حریم پایتخت را از جمله عواملی عنوان کرد که در سال های گذشته به رغم تلاش های صورت گرفته، مشکلات زیادی برای حریم شهر تهران ایجاد کرده است و تبعات آن، هم چنان برای شهر و شهروندان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سطح دغدغه مندی نسبت به حریم به صورت چشمگیری در این دوره مدیریت شهری افزایش یافته است، گفت: شهردار محترم تهران، بارها در جلسات مدیران و مسئولان بر موضوع حفاظت و صیانت از حریم تاکید داشته اند و تاکنون نیز تلاش ها برای صیانت از حریم، ثمر بخش بوده و باید سعی کنیم تا تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل حریم شهرتهران همچنین صیانت از حریم را نیازمند همراهی و هم افزایی متولیان درون سازمانی و برون سازمانی و دستگاه های نظارتی دانست و بیان کرد: تشدید روند دست‌اندازی درحریم طی دوره های گذشته سبب شده است تا ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم پایتخت افزایش یابد و اکنون جلوگیری از این نابسامانی ها، تلاش مضاعف همکاران محترم شهرداری را می طلبد تا تخلفات در نطفه متوقف شود.

فسایی افزود: اگر از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری نشود، حریم تهران با توجه به حساسیت و شکنندگی به سمت تهدید ساختاری پیش خواهد رفت. امسال باتوجه به تاکید مدیریت ارشد شهر تهران، بودجه حریم ۳۵۰ درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که هرگونه بارگذاری در حریم باید در راستای صیانت و توسعه پایدار و مبتنی بر حفظ عرصه های محیط زیستی و آخرین هاله تنفسگاهی شهر و تبدل تهدید ها به فرصت باشد.

شهردارمنطقه ۲۲ نیز در این نشست با بیان اینکه حریم این منطقه با مساحت ۱۸ هزار و ۷۰۰ هکتار ‌درغرب تهران، وسیع‌ترین بخش حریم شهر تهران را دارا است، گفت: حریم منطقه ۲۲ به دلیل موقعیت جغرافیایی، پتانسیل و ظرفیت های بالقوه، تاثیر بسیاری برکل شهر تهران وسایر بخش های همجوار همچون استان البرز دارد.

نصرتی همچنین بر شناسایی دقیق عوامل آسیب زا پیش روی حریم منطقه ۲۲، برنامه ریزی توسعه محور مبتنی بر صیانت از محیط زیست طبیعی این منطقه و رفع مشکلات قانونی موجود تاکید داشت.