اقدامات تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در نشریه ایزو منتشر شد
اقدامات تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در نشریه ایزو منتشر شد
اقتصادوتجارت : نشریه رسمی کمیته بین المللی سیاستگذاری امورمصرف کنندگان ISO/COPOLCO با عنوان “ISO CONSUMER UPDATE, October 2023″، بخشی از مطالب این نشریه را به گزارش اقدامات سازمان ملی استاندارد ایران در دوره تحولی اختصاص داد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، همزمان با شرکت در اجلاسیه سالیانه سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، نشستی را به دعوت سدی داینتون، رئیس کمیته بین المللی سیاستگذاری امور مصرف کنندگان سازمان بین المللی استاندارد (COPOLCO) داشت و در این گفت و گو، به اختصار بخشی از اقدامات تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی سیزدهم را تبیین کرد.

دکتر مهدی اسلام‌پناه در این نشست، توضیح داد: تمامی اقدامات به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان به ویژه بازنگری و بروزرسانی استانداردهای ملی به شماره ۱۹۱۱۷ و ۱۳۶۲۹ و اجباری شدن اجرای این استانداردها در جلسه شورای عالی استاندارد به ریاست رییس جمهور محترم محقق شد.

نشریه رسمی کمیته بین المللی سیاستگذاری امورمصرف کنندگان ایزو در گزارش خود (INSO) را به عنوان حافظ حقوق مصرف کنندگان دانسته که اقدامات متعددی را به انجام رسانده است؛ یکی از فعالیت های موثر، به روزرسانی و بازنگری و اجباری نمودن اجرای برخی استانداردهای ملی این حوزه می باشد.

در همین راستا ۲ استاندارد ملی ایران به شماره ۱۳۶۲۹ با عنوان “وسایل خانگی- خدمات پس از فروش- اصول و روش های ارزیابی” و استاندارد ملی ایران به شماره ۱۹۱۱۷ با عنوان “خودرو- خدمات پس از فروش- اصول و روش¬ های ارزیابی” به منظور صیانت از حقوق و منافع مصرف کنندگان ، اجباری اعلام شد تا شرکت های عرضه کننده و واسط خدمات مربوطه مکلف به حصول اطمینان از انطباق تمامی خدمات پس از فروش خودرو و لوازم خانگی با استانداردهای مربوط شوند و بتوانند خدمات مناسبی به خریداران ارائه نمایند و پاسخگوی انتظارات مصرف کنندگان باشند.

همچنین در کالاهایی چون خودرو و لوازم خانگی که دارای طول عمر بالا می باشد و نیازمند نگهداری و تعمیرات هستند خدمات پس از فروش اهمیت قابل توجهی دارد به گونه ای که در بسیاری از موارد چنانچه خدمات پس از فروش غیر استاندارد ارائه شود کالا پس از سپری شدن زمان هایی خاص از حالت استاندارد خارج می شود توجه به این مهم منجر به افزایش رضایت مردم عزیز ایران اسلامی خواهدشد.