اقدامات اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی
اقدامات اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی
اقتصادوتجارت : سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اقدامات گسترده‌ای را در مسیر شفافیت و تعیین تکلیف کالاها و انبارهای متروکه در سال جاری به کار گرفته است. این سازمان با بازدیدهای مستمر طی چندماه گذشته نسبت به تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در سطح انبارهای خود در سراسر کشور اقدام کرده است.

به گزارش شبکه اقتصاد و تجارت، بحث کالاهای رسوبی یکی از دغدغه های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و هیئت عالی نظارت است. به همین منظور، این سازمان با درنظر گرفتن اولویت تعیین تکلیف برای کالاهایی که سریع فاسد می‌شوند، مزایده‌های فوری و سریع کالاها و اقلام رسوب‌شده در انبارها را در دستور کار خود قرار داده است تا از این رهگذر میزان هزینه‌کرد نگهداری این اقلام و مکان جانمایی انبارها را به حداقل برساند.

بررسی کارنامه عملکردی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نشان می‌دهد که میزان بهره وری این سازمان در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰، دو برابر افزایش یافت. اموال تملیکی در سال گذشته موفق شد نسبت به تعیین تکلیف بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا به روش‌های مختلف اقدام نماید که رشد ۵۰۰ درصدی فروش را به دنبال داشته است. همچنین ۹۰۰ درصد اعاده کالا در سال گذشته نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

از ابتدای کارکرد دولت سیزدهم تاکنون، حدود ۳۰ برابر ۲۹ سال گذشته کالاها در این سازمان تعیین تکلیف شده است. یکی دیگر از اقدامات سازنده، افزایش ۱.۵ برابری مساحت انبارهای نگهداری کالا در این سازمان نسبت به ۳۰ سال گذشته بود.

۳۰۴۶۵ اظهارنامه کالای رسوبی در استان هرمزگان

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان، ۳۰۴۶۵ اظهارنامه کالای رسوبی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تعیین تکلیف شده است.در این استان ۱۰ هزار کانتینر کالای رسوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شده است.

از این تعداد ۱۸۶ کانتینر مربوط به قبل از سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۸۶۹ کانتینر مربوط به سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ بوده است و ۷۰۴۵ کانتینر نیز مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل ۱۴۰۲ است.

بنابر اعلام مدیرعامل این سازمان، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا مرداد ۱۴۰۲، تعداد ۶۰۸۸ فقره اظهارنامه به سازمان ارسال شده است.

خروج کانتینرها و ورود آنها به محوطه های پایانه ای دو اقدام اساسی است که سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قصد دارد با تلاش گسترده برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه استان هرمزگان از زبده ترین، توانمندترین و مجرب ترین نیروهای سازمان از ۱۶ استان کشور استفاده کند تا در کمترین زمان ممکن این مهم به انجام برسد.

تعیین تکلیف کالاهای رسوبی نیازمند حل مشکلات ارزی و بانکی

به نظر در مسیر این اقدام جهادی، چالش‌هایی نیز مانند مشکل ارزی وجود دارد که بنا بر اعلام مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ۶۵ درصد تجارت کشور از این استان انجام می‌شود و احتمال دارد با کاهش سقف مدت مجاز نگهداری کالاها برای ترخیص از سه ماه یا کمتر، تعداد کالاهای متروکه به شدت افزایش یابد.

وی معتقد است که سازمان اموال تملیکی باید خود را برای حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کانتینر کالای متروکه و رسوبی در دی ماه سال‌جاری آماده کند. چرا که کانتینرهای موردنظر رسوبی و متروکه بندر شهید رجایی در یک نقطه نبوده و در جاهای مختلف و در میان کانتینرهای دیگر قرار دارد که این حجم عملیات را برای جداسازی و انتقال افزایش می‌دهد.

هر جابه‌جایی نیاز به تجهیزاتی از قبیل کَشنده و جرثقیل دارد و هزینه انبارداری را نیز باید محاسبه کرد که از روز گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و هزینه‌های دیگری همچون بار شماری هم وجود دارد که باید در زمینه جابه‌جایی و انتقال این کانتینترها درنظر گرفته شود. به اعتقاد حسین عباس‌نژاد، مهم‌ترین علت متروکه شدن و رسوب کالا در بنادر مشکلی ارزی و بانکی است که باید حل شود.

صفر شدن کالاهای سنواتی در انبارهای اموال تملیکی بوشهر

همچنین این سازمان در استان بوشهر در جهت جلوگیری از فساد کالاها اقداماتی را در جهت تسریع اخذ مجوزهای لازم و تامین انبار مورد نیاز در دستور کار قرار داده است. در بازدید مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان از انبارهای بوشهر، دستورات ویژه ای به منظور حفظ و صیانت از کالاهای تملیکی صادر شد.

گفتنی است که کالاهای سنواتی در انبارهای اموال تملیکی تقریبا صفر شده است و اکنون برنامه این سازمان در بوشهر برای در اولویت قرار گرفتن و تعیین تکلیف کالاهایی که مرور زمان باعث افت کیفیت آنها می‌شود قرار گرفته است.

فروش کالاها به ارزش ۱۱۰میلیارد ریال در استان کرمان

اداره اموال اداره کل اموال تملیکی استان کرمان نیز همراستا با سیاست‌های کلی نظام و دولت سیزدهم در سال جاری اقدامات ارزنده‌ای را به انجام رسانیده است. بر این اساس، در زمینه تعیین تکلیف کالاهای قاچاق از قبیل تعیین تکلیف هزار فقره پرونده، برگزاری دو مرحله انهدام کالاهای غیر قابل مصرف به ارزش ۳۶ میلیارد ریال و فروش کالاها به ارزش ۱۱۰میلیارد ریال و همچنین برگزاری یک مرحله حراج خرده فروشی صورت گرفته است.

آغاز عرضه ۵۰ قلم کالا در حراج خرده‌فروشی برخط اموال تملیکی

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با برگزاری مزایده‌های الکترونیک و حراج‌های برخط خرده‌فروشی، ۹۷ درصد کالاهای در اختیار خود را براساس سیاست‌های دولت سیزدهم در راستای شفافیت با نگهداری صحیح کالا در تعامل بین دستگاه‌های مختلف از طریق تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و تعیین تکلیف کالاها در کمترین زمان ممکن به فروش رسانده است.

در همین راستا، بیست و هشتمین حراج خرده فروشی برخط سازمان اموال تملیکی از ساعت ۱۱ روز شنبه اول مهرماه ۱۴۰۲ با عرضه ۵۰ قلم کالا شامل لوازم خانگی و برقی شروع و تا ساعت ۲۰ روز دوشنبه مورخ ۳ مهرماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه مورخ ۳ مهرماه الی ساعت ۲۰ همان روز نسبت به ارائه پیشنهاد اقدام نمایند.

در این حراج تعداد ۵۰ نوع قلم کالا اعم از لوازم خانگی برقی، لوازم تنظیف و شستشو، لوازم سرمایشی، لوازم بهداشتی و سایر اقلام وجود دارد. قیمت پایه لوازم و اقلام عرضه شده براساس قیمت کارشناسی کارشناسان رسمی تعیین شده و علاقه‌مندان می‌توانند با بررسی قمیت‌ها نسبت به خرید اقدام نمایند.

گفتنی است، براساس مصوبه هیات وزیران حضور کارمندان دولت و دستگاه‌های اجرایی برای خرید اقلام در حراج خرده‌فروشی بلامانع است.