به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی سازمان حمایت ؛ در این جلسه که به منظور کسب دیدگاه ها و نظرات اعضای هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان تشکیل شد ابتدا روند پیشرفت پروژه درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت توسط مدیر روابط عمومی و تشکلهای مردم نهاد سازمان حمایت تشریح شد.
در ادامه هر یک از اعضای هیات مدیره انجمن به طرح دیدگاه های خود در موضوع این طرح پرداختند.
نجف پور رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان در این نشست اعلام کرد: این انجمن در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و به منظور شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت واقعی در سال های اخیر همواره پیگیر موضوع بوده است که با آغاز دولت سیزدهم و پروژه های اعلامی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از جمله پروژه شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید کننده اقدام مثبت و شایسته ای بوده که با محوریت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولید کنندگان در حال اجراست. این طرح در راستای اصلاح نظام توزیع در کشور در حال پیاده سازی است و ماههای اول خود را سپری می کند و در این مدت کوتاه اقدامات موثری در جهت واقعی و شفاف شدن قیمت برخی محصولات برداشته شده است.
وی گفت: در همین خصوص و با توجه به رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت از سوی تولید کنندگان کالاهای مشمول و همچنین سود های مشخص شده برای حلقه های بعدی زنجیره تامین و توزیع از جمله شرکت های پخش سراسری، عمده فروشان و واحدهای صنفی خرده فروشی، شاهد کاهش قیمت مصرفکننده نهایی در برخی محصولات غذایی و بهداشتی و نوشیدنی هایی مانند آب معدنی و نوشابه های مختلف در سطح بازار هستیم.
نجف پور افزود: در این طرح قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرفکننده می تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ضمن بیان اینکه، خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را بصورت شفاف بر روی کالاها و یا شلف فروشگاه درج نمایند، افزود: برای اجرای موفق این طرح نیاز به همراهی و همکاری همه مجریان و مرتبطان طرح شامل دستگاه های نظارتی، بنگاه های تولیدی، توزیعی و صنفی، تشکل های مردم نهاد و از همه مهمتر آحاد مردم به عنوان جمعیت بزرگ مصرفکنندگان می باشد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این طرح نوپاست بنابر این در ابتدای اجرای طرح طبیعتاً اشکالات و نواقصی وجود دارد که می بایست با هم افزایی و همفکری، نواقص شناسایی و در کمترین زمان ممکن راه حل مطلوب ارایه شود تا تمام ذی نفعان طرح از تولید کننده تا مصرفکننده از مزایای طرح برخوردار شوند. لذا این انجمن در راستای اجرای مطلوب طرح، ضمن همکاری لازم با دولت و ارایه راهکارهای تکمیلی به دست اندرکاران در جلسات، در صدد تبیین موضوع و تشریح آن به مردم عزیز با همکاری سایر انجمن های استانی و شهرستانی سراسر کشور میباشد تا به حول و قوه الهی حرکتی در جهت شفافیت و بدنبال کاهش قیمت ها و رضایت مصرفکنندگان صورت گیرد.
در ادامه زمانیان خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن با بیان نکاتی در خصوص لزوم اجرای هماهنگ طرح در تمام نقاط کشور به نظارت بر تمام فرآیند برای جلوگیری از سودجویی و احیاناً فرصت طلبی برای افزایش قیمت ها اشاره کرد.
وی با لزوم هویت دار شدن تمام ارکان تولید و عرضه کالا در سامانه جامع تجارت، کنترل قیمت و موجودی کالا از طریق این سامانه را راه کار اجرای دقیق این پروژه دانست.
در این جلسه ابوالقاسمی عضو هیت مدیره انجمن نیز با طرح قیمت نهایی برای مصرفکننده بر لزوم فرهنگ سازی هر چه بیشتر تاکید کرد.
ابوالقاسمی شفافیت قیمت را یک مطالبه عمومی مطرح و عنوان داشت: تمام مصرفکنندگان به دنبال حذف عاملی هستند که در جهت هرج و مرج توزیع و واسطه گری عمل می کند.
در ادامه جلسه انصافی، نائب رئیس انجمن به موضوع ارزش افزوده پرداخت و ضمن تشریح استقرار قانون ارزش افزوده، بر توجه عدم پرداخت های چند باره و مکرر ارزش افزوده در فرآیندهای تولید و عرضه تاکید کرد.
وی ضمن مهم خواندن موضوع شفاف بودن نظام تولید، استقرار این برنامه را با توجه به حقوق مصرفکننده و کمک به معیشت مردم خواستار شد.
در پایان احمدی، عضو هیات مدیره و معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت ضمن تشریح کامل طرح، به سوالات و ابهامات پاسخ گفت.
وی مطالبه انجمن برای اجرای این پروژه را نمونه ای از مطالبه اجتماعی برای طرح شفافیت قیمت عنوان کرد و از انجمن های سراسر کشور برای فرهنگ سازی و تشریح اهداف و مزایای این طرح و اطلاع رسانی هایی که موجب انجام درست طرح می شود تشکر کرد.
استقرار طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت، مطالبه عمومی مصرفکنندگان است
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
شهردار منطقه یک در جمع مدیران روابط عمومی شمیران: اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رویداد سلامت شهرعنوان کرد سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد
اقتصادوتجارت : اطلاعرسانی اقدامات اجرایی نقش بسیار مهمی در ارتقای امید و ایجاد رشد و بالندگی در جامعه دارد و نیاز است با اطلاعرسانی صحیح و موثر اعتماد مردم به آینده کشور افزایش یابد تا در نهایت منجر به رشد بالندگی و پیشرفت کشور شود.
سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
اقتصادوتجارت : مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران گفت: کاهش مصرف پلاستیک و خودداری از رها کردن ته سیگار در شهرها سبب کاهش ابتلا به انواع بیکاریها و افزایش ضریب سلامت شهروندان و ارتقای کفیت زندگی آنان میشود.
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
اقتصادوتجارت : به مناسب روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای، آیین گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با حضور شهردار منطقه، رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای، جمعی از پیشکسوتان و جامعه ورزش باستانی و زورخانه ای و جمعی از مسئولان و مدیران در منطقه ۱۲ برگزار شد.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.