عرضه خدمات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در متروی تهران
عرضه خدمات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در متروی تهران
اقتصادوتجارت : تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک شرکت بهره‌برداری متروی تهران و ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه امضا شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه؛ در این مراسم دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: این تفاهم‌نامه در راستای رفاه شهروندان و مردم استان تهران و البرز انجام می‌شود و خدا را شاکرم در این ایام خوب یک کار مناسب، نوآورانه و خلاقانه را با کمک دکتر شایسته مدیر توانمندی که از رویش‌های انقلاب و جوانان بااستعداد محسوب می‌شود، انجام می‌دهیم.
پرویز کرمی افزود: با این کار امیدوارم بتوانیم ضمن اشتغال زایی برای جوانان نخبه، به حل مسائل راه آهن شهری با استفاده از توان شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز با شهردار شهر زیرزمینی تهران این کار انجام می‌شود افزود: مترو در کنار تسهیلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌کند خواسته و ناخواسته یک محیطی را تحت عنوان شهر زیرزمینی ایجاد کرده است و اگر به خوبی از این ظرفیت استفاده شود می‌توانیم شاهد افزایش کسب و کار و بهبود تسهیلات در حوزه فرهنگی، هنری، شهروندی و نوآوری‌های اجتماعی باشیم.
کرمی با اشاره به اینکه طبق گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه روزانه ۳ میلیون سفر در مترو انجام می‌شود افزود: شرکت‌های خلاق در ۲۰ حوزه از جمله اسباب‌بازی، مد و پوشاک، ورزش، گیاهان دارویی و نوآوری‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و می‌توانند با برنامه یک بازار خوبی برای ارائه محصولات خود در حوزه استحفاظی مترو با استفاده از تکنولوژی های نوین ایجاد کنند.
دبیرستاد فناوری‌های نرم و توسعه خلاق با بیان اینکه در سایر کشورها که مترو دارند نیز از ظرفیت‌های مترو حتی از بدنه قطارها نیز استفاده می‌شود گفت: باید همانند سایر کشورها که از فضای مترو برای برپایی نمایشگاه وعرضه محصولات استفاده می‌کنند ما نیز از این ظرفیت استفاده کنیم و در مکان‌هایی که ازدحام مسافری اجازه می‌دهد با برپایی نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری، محصولات شرکت‌های نوآورانه و خلاق را ارائه دهیم.
کرمی خاطرنشان کرد: با کمک مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ما در حوزه فناوری‌های راهبردی و تجهیزات لوازم مترو، نیرومحرکه، ساخت و نگهداری الکترونیک هم مي توانند فعاليت كنند و با شرکت‌های دانش‌بنیان و خانه خلاقیت و نوآوری شرکت بهره‌برداری مترو بازار خوبی را داشته باشیم و امیدوارم در جلسه آینده توفیقات شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه دهیم.
در ادامه این جلسه دکتر مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از یک دهه است که خدمات ارزنده‌ای را شکل داده اما یک بخش آن که در حوزه فناوری‌های نرم و توسعه خلاق است مغفول مانده بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع نرم و خلاقی داریم که آمادگی عرضه محصول خود را دارند گفت: ما نیز در شرکت بهره‌برداری مترو به عنوان یک مجموعه شهری، علاوه بر وظیفه ذاتی که برای جابه‌جایی مسافران داریم؛ سعی می‌کنیم تا بخش دیگری از نیازهای شهروندان هم در این محیط برآورده شود و همچنین مترو فضایی باشد برای عرضه خدمات، محصولات و فعالیت‌هایی که شرکت‌های نرم و خلاق می‌توانند ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه کمک به توسعه زیست بوم نوآوری و خلاق با استفاده از ظرفیت طرفین و تقویت همکاری فی‌مابین به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق را یکی از محورهای این تفاهم‌نامه دانست و افزود: این تفاهم‌نامه در راستای تحقق چشم‌انداز «تهران؛ الگوی کلان‌شهر جهان اسلام» باهدف استفاده از ظرفیت‌های ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، به منظور دستیابی به اهداف مشترک در زمینه تقویت نظام نوآوری و توسعه و تجاری سازی کسب و کارهای خلاق و دانش‌بنیان و اتخاذ ساز و کارهای لازم برای مشارکت نخبگان شهر و بهره‌مندی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنان در جریان تصمیم‌سازی و اجرای تصمیمات در حوزه فعالیت‌های راه آهن شهری امضا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بستر لازم برای عرضه خدمات، محصولات و فعالیت‌هایی که شرکت‌های نرم و خلاق در متروی تهران فراهم شده است.
شایسته در پایان از برپایی نمایشگاهی برای عرضه فعالیت‌های شرکت‌های نرم و خلاق خبر داد و گفت: این نمایشگاه از بیست و دوم بهمن‌ماه تا پایان بهمن‌ماه در ایستگاه های مختلف برپا می‌شود.