چهل و پنجمین مجمع عمومی ایزو به کار خود پایان داد
چهل و پنجمین مجمع عمومی ایزو به کار خود پایان داد
اقتصادوتجارت : چهل و پنجمین مجمع عمومی سازمان بین المللی استاندارد (ISO ) در حالی به پایان رسید که چالش های بزرگی فراروی جامعه بین المللی استاندارد قرار دارد.

این رویداد بین المللی از ۲۲-۱۸سپتامبر ( برابر با ۳۱ – ۲۷ شهریور ) با عنوان ” نشست سالانه ایزو” با حضور هیات هایی از اعضا ISO، سازمان های منطقه ای استانداردسازی و سایر تشکل های همکار در بریزبن استرالیا برگزار شد. در مدت برگزاری مجمع عمومی ایزو؛ علاوه بر برگزاری نشست های متعدد با محوریت استانداردسازی، تسهیل تجارت، ارزیابی انطباق، حفظ حقوق مصرف کنندگان و میزگردهایی در خصوص موضوعات و نگرانی های زیست محیطی، امنیت سایبری و توسعه و پایداری نیز مورد توجه قرار گرفتند.

ایزو تلاش خود را برای گنجاندن استانداردها به عنوان یکی از ابزارهای موثر در مقابله با چالش های روز افزون فناوری های جدید به حوزه هایی نظیر هوش مصنوعی، شکاف نسل ها و متاورس معطوف کرده است.

دغدغه های متخصصان و کارشناسان از تبعات فراگیری هوش مصنوعی، روسای سه سازمان استانداردسازی ISO ,IEC و ITU را بر آن داشت که بیانیه ای صادر و تعهد سازمان های خود را برای مقابله با تبعات اخلاقی هوش مصنوعی مورد تاکید قرار دهند.

نشست کمیته امور کشورهای در حال توسعه DEVCO، انتخابات شورا و هیات مدیره فنی ایزو و گزارش سالانه فنی و عمومی ایزو در بطن این رویداد قرار داشته و اعضا با جزییات در جریان عملکرد یک ساله آن قرار گرفتند.

هیات ایرانی به ریاست دکتر اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، حضور فعالی در این مجمع داشته و از فرصت گردهمایی برای دیدارهای دو جانبه و تقویت همکاری با شرکای تجاری بهره بردند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه این اجلاس بین المللی، دیدارهای دوجانبه با روسای نهادهای ملی چین، فرانسه، قطر، ترکیه، غنا، کنیا، عراق و ازبکستان داشته و در خصوص گسترش همکاریهای فی مابین مذاکره کردند.

دیدار با رییس کمیته امور مصرف کنندگان COPOLCO، دبیر کل ایزو، رییس کمیته بین المللی برق و الکترونیک IEC از دیگر جلسات رایزنی و تعامل دکتر اسلام پناه با همتایان خود و روسای سازمانهای بین المللی بود.

دکتر اسلام پناه علاوه بر شرکت در نشست اعضای اسمیک، در مراسم مشورت و همفکری که در راستای گسترش همکاری با کشورهای مسلمان و منطقه برگزار شد با دعوت رئیس سازمان استاندارد عربستان حضور پیدا کرد.