پالایشگاه اصفهان در فهرست ۱۰ پالایشگاه برتر خاورمیانه قرار گرفت
پالایشگاه اصفهان در فهرست ۱۰ پالایشگاه برتر خاورمیانه قرار گرفت
اقتصادوتجارت : خاورمیانه به طلای سیاه‌اش مشهور است به همین دلیل صنایع بالادستی و پایین دستی نفت در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. سال‌هاست کشورهای نفت‌خیز برای توسعه صنایع نفتی با یکدیگر در رقابت هستند. در صنایع پالایشی عربستان گوی سبقت را از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه ربوده و در رتبه نخست قرار دارد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، براساس آمار ۷۳ پالایشگاه فعال در خاورمیانه وجود دارد. در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی بالاترین ظرفیت CDU (واحد تقطیر خام) را داشته است و پس از آن ایران و عراق قرار دارند. در این گزارش به معرفی ۱۰ پالایشگاه بزرگ فعال نفت بر اساس ظرفیت CDU در خاورمیانه پرداخته‌ایم.

۱-پالایشگاه الزور کویت

۲-پالایشگاه رویس امارات

۳-پالایشگاه جبیل دوم عربستان

۴-پالایشگاه مینا عبدالله کویت

۵-پالایشگاه ینبع سوم عربستان

۶-پالایشگاه ینبع دوم عربستان

۷-پالایشگاه رابیگ عربستان

۸-پالایشگاه جیزان عربستان

۹-پالایشگاه یکم آبادان

۱۰- پالایشگاه اصفهان

پالایشگاه الزورکویت:

رتبه نخست فهرست بزرگترین پالایشگاه‌های خاورمیانه به الزور کویت می‌رسد. این پالایشگاه کراکینگ واقع در الاحمدی، کویت است. پالایشگاه الزور متعلق به کویت پترولیوم است و توسط شرکت کویت مجتمع صنایع نفت اداره می شود و در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری رسید و ظرفیت پالایش ۶۱۵ بشکه در روز (هزار بشکه در روز) دارد. این پالایشگاه یکپارچه دارای شاخص پیچیدگی نلسون (NCI) 7.1 لیتر است.

پالایشگاه رویس امارات

Ruwais یک پالایشگاه کک‌سازی است که متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی، Eni و OMV است. این پالایشگاه واقع در ابوظبی، امارات متحده عربی، در سال ۱۹۸۱ شروع به کار کرد و ظرفیت پالایش ۵۵۷ بشکه در روز را دارد. این پالایشگاه یکپارچه دارای NCI 10.5 است.

پالایشگاه جبیل دوم عربستان

این پالایشگاه کک سازی که در استان شرقی عربستان سعودی واقع شده است متعلق به شرکت نفت عربستان سعودی و توتال انرژی است. ظرفیت CDU این پالایشگاه ۴۶۰ بشکه در روز است. این پالایشگاه یکپارچه که توسط شرکت پالایش و پتروشیمی توتال آرامکو عربستان اداره می شود، دارای NCI 11.9 است.

پالایشگاه مینا عبدالله کویت

مینا عبدالله یک پالایشگاه کک سازی واقع در الجهرا، کویت است. این شرکت که متعلق به کویت پترولیوم است، ظرفیت CDU 454 میلیون بشکه در روز دارد. این پالایشگاه در سال ۱۹۵۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این پالایشگاه غیر یکپارچه که توسط شرکت ملی نفت کویت اداره می شود دارای NCI 10.1 است.

پالایشگاه ینبع سوم عربستان

ینبع سوم، یک پالایشگاه کک سازی، در المدینه، عربستان سعودی واقع شده است. شرکت پالایشگاه یانبو آرامکو سینوپک مجری این پالایشگاه می باشد. این پالایشگاه در سال ۲۰۱۴ به بهره برداری رسید. ظرفیت CDU 430 بشکه در روز است و متعلق به شرکت پتروشیمی چین و شرکت نفت عربستان سعودی است. این پالایشگاه یکپارچه دارای NCI 10.1 است.

پالایشگاه ینبع دوم عربستان

پالایشگاه ینبع ۲ در المدینه عربستان سعودی متعلق به شرکت اکسون موبیل و شرکت نفت عربستان سعودی است. پالایشگاه کراکینگ در سال ۱۹۸۴ به بهره برداری رسید. پالایشگاه یکپارچه دارای NCI 7.4 است.

پالایشگاه رابیگ عربستان

رابغ، یک پالایشگاه کراکینگ، توسط شرکت پالایش و پتروشیمی رابغ اداره می شود. این پالایشگاه در سال ۱۹۸۹ شروع به کار کرد و در مکه، عربستان سعودی واقع شده است. ظرفیت CDU این پالایشگاه ۴۰۰ بشکه در روز و دارای NCI 9.7 است. این پالایشگاه یکپارچه متعلق به شرکت نفت عربستان سعودی، شرکت شیمیایی سومیتومو و سایرین است.

پالایشگاه جیزان عربستان

این پالایشگاه در جیزان عربستان سعودی واقع شده است. این پالایشگاه دارای ظرفیت CDU 400 بشکه در روز است. شرکت نفت عربستان سعودی اپراتور این پالایشگاه است و متعلق به شرکت نفت عربستان سعودی است. این پالایشگاه یکپارچه دارای NCI 7.5 است.

پالایشگاه یکم آبادان

پالایشگاه یکم آبادان در خوزستان، ایران قرار دارد. این پالایشگاه کراکینگ در سال ۱۹۱۲ به بهره برداری رسید. ظرفیت CDU 399 بشکه در روز است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مجری این پالایشگاه است و متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است. این پالایشگاه یکپارچه دارای NCI 3.6 است.

پالایشگاه اصفهان

اصفهان، متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، یک پالایشگاه کراکینگ واقع در اصفهان، ایران است. این پالایشگاه در سال ۱۳۵۸ به

بهره برداری رسید. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مجری این پالایشگاه است که ظرفیت سی دی یو ۳۷۵ بشکه در روز را دارد. این پالایشگاه یکپارچه دارایNCI 7.0 است.