مسیر تحولی سازمان ملی استاندارد ایران رو به تعالی است
مسیر تحولی سازمان ملی استاندارد ایران رو به تعالی است
اقتصادوتجارت : دکتر مهدی اسلام‌پناه، در نشست تخصصی تشریح برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ سازمان ملی استاندارد ایران که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و استانی این سازمان برگزار شد، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران فنی‌ترین و تخصصی‌ترین دستگاه اجرایی در کشور است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران برگزاری نشست های علمی و تخصصی، متمرکز بر مباحث فنی را ارزشمند دانست و افزود: مسیر تحولی سازمان پایان ندارد؛ و همواره رو به تعالی است.

دکتر اسلام‌پناه به تاسی از فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) به انجام کار جهادی و شبانه روزی، خطاب به مدیران حاضر در این نشست، گفت: وظایف و ماموریت های خود را به صورت شبانه‌روزی و جهادی دنبال کنید.

دکتر اسلام‌پناه با تاکید بر اجرای کامل و همه‌جانبه “بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی” اظهارداشت: مفاد مندرج در این بسته تحولی می تواند پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه و رفع مشکلات اقتصادی باشد.

وی در همین زمینه به موضوع رسوب کالا در گمرکات؛ اشاره کرد و گفت: انتخاب رییس سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان دستیار ویژه معاون اول رئیس جمهور، برای ترخیص کالا از گمرکات بدین معناست که سهم استاندارد در رسوب کالا در گمرکات کشور صفر است و از ظرفیت و توان این سازمان، جهت رفع معضل مذکور استفاده می‌شود.

دبیر شورای‌عالی استاندارد به مدیران‌کل استاندارد استان‌های مرزی و دارای گمرکات اصلی تاکید کرد: از تمام ظرفیت های موجود برای تسریع در ترخیص کالا از گمرکات استفاده کنید.

دکتر اسلام‌پناه با بیان اینکه فرایند صدور نشان استاندارد باید تسریع شود، افزود: با چابک‌سازی فرایندهای اداری و تسهیل‌گری مدت زمان ترخیص کالا باید به حداقل زمان برسد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره بر نظارت و رسیدگی ویژه بر عملکرد نهادهای ارزیابی انطباق در استان‌ها، یادآور شد و گفت: هیچ تخلفی در این بخش ها قابل اغماض نیست.

دکتر اسلام‌پناه، احکام صادرشده در کمیسیون‌های ماده ۴۲ و ۵۳ “قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد” را بازدارنده و قاطع دانست و تاکید کرد: در همین راستا کارگروه‌‌های تعیین ماهیت در استان‌ها ساماندهی شود.

وی ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور را نتیجه رویکرد تحولی در این سازمان دانست و تاکید کرد: ادارات‌کل ستادی و استانی باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای ارتقای بیش از پیش این سازمان تلاش کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تسریع در به روز رسانی دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی را ضروری دانست و افزود: اقتصاد کشور در حال توسعه است و برخی از این دستورالعمل‌ها پاسخگوی نیاز روز نیست که باید به سرعت روزآمد شود.

وی به تمرکز نظام جمهوری اسلامی بر چابک‌سازی اشاره کرد و گفت: مدیران باید با بکارگیری نیروی متخصص در سیستم اداری، اقتصاد پایه بودن نظام استاندارد، آموزش کارآمد نیروی انسانی تحت مدیریت خود برای رسیدن به حکمرانی خوب، تلاش کنند.

دکتر اسلام‌پناه در پایان، ضمن اشاره به تقاضامحور بودن برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ تاکید کرد: در این برنامه‌ریزی‌ها باید بودجه استان‌ها راهبردی شود و کل بودجه سازمان نیز بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اختصاص یابد. وی مشخص بودن سهم دقیق افراد در ارزیابی‌ها را از نکات مثبت این برنامه دانست.

نشست تخصصی تشریح برنامه عملیاتی ۱۴۰۲، طی دو روز ( دوشنبه و سه شنبه ۲۰ و ۲۱ شهریور ) در اداره کل استاندارد استان تهران برگزار شد.