سازمان توسعه تجارت سیاستگذار صنعت نمایشگاهی یا حامی یک سایت نمایشگاهی
سازمان توسعه تجارت سیاستگذار صنعت نمایشگاهی یا حامی یک سایت نمایشگاهی
اقتصادوتجارت : اخیرا سازمان توسعه تجارت بخشنامه‌ای صادر کرده است که عملا دست سایت‌های نمایشگاهی کشور را در برگزاری و تنظیم تقویم نمایشگاهی بسته است و آن‌ها را با محدودیت مواجه کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سازمان توسعه تجارت نقش حیاتی در سیاست‌گذاری تجارت خارجی کشور دارد. حمایت از توسعه صادرات، اشراف سیاست‌گذاری بر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی، پیشتازی در عرصه خدمت‌رسانی به صادرکنندگان و تجار و تنوع بخشی صادرات در سطح کالا، بازار و بنگاه‌های صادراتی بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران است.

در همین راستا صنعت نمایشگاهی کشور می‌تواند قطب توسعه صادرات کشور باشد، زیرا جایگاهی است که شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند در آن حضور یافته و به معرفی محصولات و دستاورد‌های خود بپردازند. گفتنی است که این امر مستلزم سیاست گذاری درست و بی طرفانه سازمان توسعه تجارت در راستای رونق بخشی و توسعه تمامی سایت‌های نمایشگاهی چه در تهران و چه در سطح استان‌ها است.

بر اساس برخی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که اخیرا توسط این سازمان صادر شده است شاهد آن هستیم که این سازمان به جای حفظ جایگاه خود که همانا سیاستگذاری در عرصه صنعت نمایشگاهی است، اقدام به تنظیم بخشنا مه‌ای نموده که نه تنها کمکی به توسعه و رونق بخشی سایت‌های نمایشگاهی کشور و تهران از جمله سایت نمایشگاه شهرآفتاب نمی‌کند، بلکه با ایجاد محدودیت در اعطای مجوز برای برگزاری نمایشگاه ها، عملا دست سایت‌های نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه‌ها بسته شده است.

این در حالی است که شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران واقع در خیابان سئول که زیر مجموعه مستقیم سازمان توسعه تجارت است به دلیل دخیل بودن در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها به صورت مستقیم از این محدودیت‌ها منتفع خواهد شد و تقویم سایت‌های نمایشگاهی استان‌ها و تهران پیش مرگ تقویم سایت نمایشگاهی تهران می‌شود.

اما مساله به همین جا نیز ختم نمی‌شود بلکه بر اساس بررسی صورت گرفته خبرنگار ما، شرکت سهامی نمایشگاه ج ا ایران خود به بخشنامه سازمان توسعه تجارت پایبند نبوده است و به دلیل نزدیکی به سازمان توسعه تجارت و بدون هیچ گونه ترسی از اعمال نهاد‌های قانونی بر خلاف بند ۱۸ بخشنامه سازمان توسعه تجارت که برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ملی خودرو را منوط به سیاستگذاری معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ این سازمان کرده است، اقدام به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ در این سایت کرده است این در حالی است که برگزاری نمایشگاه خودرو به مدت چندین سال در سایت نمایشگاه واقع در خیابان سئول ممنوع بوده است و این نمایشگاه در سایت نمایشگاه شهرآفتاب برگزار شده است.