رکورد ۱۰ ساله تولید کنسانتره زغال در شرکت البرز مرکزی شکسته شد
رکورد ۱۰ ساله تولید کنسانتره زغال در شرکت البرز مرکزی شکسته شد
اقتصادوتجارت : مدیرعامل شرکت زغالسنگ البرز مرکزی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، شرکت موفق به تولید ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره زغال شده است. این رکورد که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، نتیجه بومی‌سازی ۸۵ درصد تجهیزات و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآیند فرآوری زغالسنگ در این شرکت می‌باشد.

نوید نیکو مدیرعامل شرکت زغالسنگ البرز مرکزی در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت زغال سنگ البرز مرکزی با بیان اینکه متوسط تولید کنسانتره زغال سنگ کک شو این شرکت در سال‌های گذشته بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تن بوده است، گفت: تولید ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره زغال سال گذشته در این شرکت در ۱۰ سال گذشته این شرکت بی نظیر بوده است.

همچنین ۱۱۴ هزار و ۷۰۰ تن زغال سنگ کک شو از این شرکت در سال ۱۴۰۱ به ذوب آهن اصفهان ارسال شد.وی افزود: عملکرد تولید این شرکت طی ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان از تحقق ۱۰۲ درصدی در مقایسه با برنامه امسال به میزان تولید ۵۰ هزار و ۷۷۶ تن کنسانتره زغال سنگ در این مجموعه دارد. این در حالی است که آمار مدت مشابه پارسال ۳۸ هزار و ۸۱۳ تن بوده است و حاکی از رشد ۳۱ درصدی است.

نیکو ادامه داد: در زمینه ارسال کنسانتره نیز در همین مدت موفق به ارسال ۵۱ هزار و ۱۰۱ تن محصول شده ایم که در مقایسه با برنامه پیش بینی شده (۴۹ هزار و ۸۲۵ تن)، نشان دهنده تحقق ۱۰۳ درصدی است.

وی در ادامه با اشاره به برخی آمار و ارقام تولید در شرکت، گفت: امسال برای تامین خوراک شرکت ۶٨ هزار و ٩٧١ تن زغال‌سنگ خریداری شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٨ درصد رشد داشته است. در زمینه تامین ماده اولیه زغال نیز، امسال ۸۱ هزار و ۹۷۱ تن تامین شد و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۳ هزار و ۹۶۱ تنبومی‌سازی ٨۵ درصد تجهیزات و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغال‌سنگ

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی با اشاره به پایه و اساس اروپایی این شرکت و لزوم تامین برخی اجزا و قطعات از خارج، به دشواری تامین آنها در زمان تحریم ها، گفت: ٨۵ درصد تجهیزات و دستگاه های این شرکت توسط نخبگان و متخصصان در شرایط تحریمی بومی سازی شده است و از توان ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغالسنگ استفاده می‌شود.

وی افزود: مهندسان و متخصصان این شرکت موفق شدند با مهندسی معکوس، این اجزا و قطعات خارجی را بومی سازی کنند که افزایش تولید را در پی داشت. با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به این باور رسیده ایم که با وجود تحریم ها، توان تامین قطعات را با بومی سازی آنها داریم که نتیجه آن و افزایش تولید بود.

نیکو با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا تولید با استفاده از فناوری‌های روز و در تیراژ بالاتر صورت می گیرد و این امر رغبت به تولید را افزایش می دهد، تاکید کرد: استخراج و فعالیت به خاطر روش های سنتی و تیراژ کمتر و وجود خطرات و مشکلات مورد رغبت سرمایه‌گذاران قرار نمی گیرد.طرح‌های توسعه‌ای شرکت زغالسنگ البرز مرکزی

نوید نیکو در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی این شرکت به سال ١٣١٠ و زمان ایجاد راه آهن سراسری تهران- شمال بر می گردد، گفت: در سال ١٣۴٢ شرکت‌هایی از روسیه و آلمان عملیات اکتشاف را آغاز می کنند که در نتیجه، یک معدن و کارخانه زغالشویی ایجاد می شود. پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت شرکت گسترده تر می شود و معادن «کارمزد» و «کارسنگ» فعال و فعالیت صنعتی این شرکت پررنگ می‌شود، به طوری که امروز نیز بزرگترین شرکت زغالسنگ کشور محسوب می‌شود.وی افزود: در دهه ۷۰ مشکلات باعث شد تا این شرکت با زیان انباشته به مرحله ورشکستی برسد؛ از این رو معادن این شرکت به شرکت های دیگر واگذار شد و برای این شرکت معدن «گلیران» و «کردآباد» باقی ماند. در دهه ١٣٩٠ دولت تصمیم گرفت تا این شرکت را احیا کند، بنابراین کارخانه زغالشویی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ احداث کرد که بزرگترین کارخانه زغالشویی سبز کشور است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی یادآور شد: بخشی از زغال‌سنگ مورد نیاز این کارخانه از معادن «کارمزد» و «کارسنگ» تامین می شود. یکی از سیاست ها مبنی بر این است که پشتیبان برای این کارخانه داشته باشیم، بر این اساس استخراج از معدن زغال‌سنگ گلیران با ذخیره ۵٧ میلیون تن در مرز سوادکوه و بابل قرار در دستور کار قرار گرفت که در فاصله ١١٠ کیلومتری ما قرار دارد. در سال گذشته، ۵٠ هزار تن استخراج از این معدن صورت گرفته است که برنامه ما ١۵٠ هزار تن در سال است.

وی با اشاره به معدن «کردآباد» گفت: این معدن از سال ١٣٩٠ پروانه بهره برداری دارد، اما به دلیل واقع بودن در جنگل‌های هیرکانی، سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت به آن نداده است.

وی با اشاره به به مشکلات دپوی ضایعات کنسانتره زغال سنگ در منطقه سواد کوه مازندران تصریح کرد: هرچند که بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که این ضایعات از نظر آلاینده های زیست محیطی مشکلی ندارد اما قرار است با انجام عملیات بازیافت بخشی از این ضایعات در منطقه سوادِکوه به کمترین میزان کاهش یابد.لزوم تامین برق برای استفاده از فناوری‌های روز انتقال بار

نوید نیکو با بیان اینکه بیشتر مواد اولیه مورد نیاز شرکت از معدن «گلیران» تامین می‌شود، گفت: از محل معدن تا شرکت حدود ۱۱۰ کیلومتر جاده پرپیچ و خم و کوهستانی دارد، نیاز است تا از تجهیزات و فناوری روز برای انتقال این مواد استفاده شود. به همین منظور تامین ۵ مگاوات زیرساخت برق از سوی شرکت زیرساخت ایمیدرو برای این معدن در حال پیگیری است و ایمیدرو در بودجه امسال خود نیز آن را لحاظ کرده است.

وی با اشاره به معدن کردآباد، خاطرنشان‌کرد: چنانچه مجوز زیست محیطی این معدن اخذ شود، با فاصله کمتر این معدن با سوادکوه، نیاز به تامین برق کمتری دارد.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در پایان با اشاره به اینکه این شرکت ٢۵ تا ٣٠ درصد نیاز کشور به زغال‌سنگ را فراهم می کند؛ گفت: تولیدات این شرکت به صورت کنسانتره کک شو است که به شرکت ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه های کک سازی ارسال می شود و هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر دیگر به صورت پیمانکاری در این شرکت مشغول به فعالیت می‌باشند.