ذوب‌آهن اصفهان در مدار پیشرفت و توسعه | با رشد ۸۲۳ درصدی سرمایه ذوب به ۷۰ همت رسید
ذوب‌آهن اصفهان در مدار پیشرفت و توسعه | با رشد ۸۲۳ درصدی سرمایه ذوب به ۷۰ همت رسید
اقتصادوتجارت : مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر در ششمین رویداد ایران اکسپو با تشکر از صبر سهامداران پس از ۱۳ سال برای به ثمر نشستن برنامه‌های توسعه‌ای با اشاره به موفق‌بودن افزایش ۸۲۳ درصدی سرمایه «ذوب» از برنامه‌های سودآور این شرکت در سال ۱۴۰۳ سخن گفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادوتجارت ، مهدی کوهی در نشست خبری که در محل غرفه این شرکت در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار شد با اشاره به افزایش سرمایه ۸۲۳ درصدی ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲، گفت: این افزایش سرمایه در راستای اصلاح ساختار مالی و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شد که براین اساس سرمایه شرکت از هفت هزار میلیارد تومان به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود:در تاریخ ۲۷ اسفند ثبت این واقعه مهم در اداره ثبت شرکت‌های استان اصفهان صورت گرفت و موجب شد تا این شرکت از ذیل ماده ۱۴۱ خارج شود. پس از این اقدام، ذوب‌آهن توانست عملیات بانکی خود را در شرایط استاندارد انجام دهد.

کوهی با اشاره به نتایج مثبت افزایش سرمایه ذوب آهن گفت: تاثیر افزایش سرمایه بر بازار سرمایه این بود که یک شرکت بزرگ صنعتی و تولیدی و اقتصادی با این افزایش سرمایه‌ای که انجام داد، توانست پیام بسیار خوبی را به تالار بورس و بازار سرمایه و همچنین سهامداران بدهد، به نحوی که آخرین معاملات سال قبل و اولین معاملات سال جاری به شکل مثبت انجام گرفت.

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخل و کاهش نیاز به واردات ذغال‌سنگ در اولویت‌های شرکت ذوب آهن اصفهان، اظهار داشت: این شرکت علاقمند است تا مواد اولیه خود را چه در حوزه مواد کربن‌دار و چه در حوزه مواد آهن‌دار از تولید کنندگان داخلی تامین کند. در حال حاضر در حوزه تامین سنگ‌آهن چالشی وجود ندارد اما در حوزه زغال سنگ باید توجه داشت که سالانه به حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن زغال‌سنگ در کشور نیاز است که از این میزان، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به شرکت ذوب آهن تعلق دارد؛ این در حالی است که کل تولید زغال‌سنگ از معادن کشور به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال می‌رسد. به همین دلیل شرکت ذوب آهن اصفهان همواره به دنبال حمایت از تولید داخل و کاهش نیاز به واردات زغال‌سنگ بوده است.

مهدی کوهی در تشریح برنامه‌های سال جاری شرکت ذوب‌آهن اصفهان، بیان کرد: این شرکت هم‌سو با شعار سال، افزایش تولید به سه میلیون تن محصول را با عمده تمرکز بر تولید محصولات ارزش‌افزا مانند ریل و تیرآهن‌های بال‌پهن قرار داده است. براین اساس درصدد هستیم تا به حوزه صنعت ساختمان ورود کنیم؛ چراکه استفاده از تیرآهن‌های تولید مجموعه ما باعث افزایش مقاومت ساختمان‌ها در مقابل زلزله، بهبود سرعت احداث و کاهش بهای تمام‌ شده می‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان که برنده مزایده فاز یک معدن ققنوس شده است، در سال گذشته موفق شد تا یک میلیون تن از این معدن برداشت کند؛ البته در سال جاری با وزارت صمت و ایمیدرو در مذاکره هستیم تا برداشت از این معدن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم تا بخش عمده‌ای از نیاز خود به سنگ پلاسری را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: در حوزه زغال‌سنگ نیز شرکت ذوب آهن اصفهان سهام‌دار معادن زغال سنگ البرز شرقی و سوادکوه محسوب می‌شود و افزایش تولید در این معادن را برنامه‌ریزی کرده است. در زمینه حمایت از تولید و خودکفایی در زمینه زغال‌سنگ، موضوع کیفیت زغال از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته دوم در زمینه خودکفایی در حوزه زغال‌سنگ، موضوع افزایش تولید است و ما آمادگی این را داریم تا در صورت افزایش تولید، گزینه‌هایی مانند افزایش قیمت را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان چندین طرح توسعه را نیز در دستور کار قرار داده است، گفت: پروژه PCI به منظور تزریق پودر ذغال به کوره بلند امسال وارد مدار تولید می شود، پروژه پلنت اکسیژن با ۹۹ درصد پیشرفت در آستانه بهره‌برداری قرار داشته و پروژه «LF3» نیز در مرحله تست قرار دارد که امید می‌رود تا هفته دولت آماده بهره‌برداری شود. پروژه «LF1» نیز دیگر پروژه شرکت ذوب آهن محسوب می‌شود که زمینه افزایش بهره‌وری تولید را در این شرکت ایجاد می‌کند و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن افزود: پروژه تصفیه‌خانه مرکزی نیز که توسط مپنا در حال انجام است، در ۶ ماهه دوم سال جاری عملیاتی خواهد شد. خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان نیز از دیگر پروژه‌های استراتژیکی به شمار می‌آید که این سرمایه‌گذاری سبب می‌شود تا برداشت آب از زاینده‌رود به حداقل ممکن برسد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر در ششمین رویداد ایران اکسپو با تشکر از صبر سهامداران پس از ۱۳ سال برای به ثمر نشستن برنامه‌های توسعه‌ای با اشاره به موفق‌بودن افزایش ۸۲۳ درصدی سرمایه «ذوب» از برنامه‌های سودآور این شرکت در سال ۱۴۰۳ سخن گفت.