همکاری مشترک مترو و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
همکاری مشترک مترو و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
اقتصادوتجارت : در آستانه هفته گردشگری جلسه مشترکی بین شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای استفاده از ظرفیت فضاهای مترو برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه؛ این جلسه با حضور علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جهانشاهی معاون توسعه گردشگری داخلی، سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، عباس شخصی میبدی دستیار شهردار در پیگیری ویژه امور اجرایی و حامد عباسی نامی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و مجید رستمی قائم‌مقام عمليات این شرکت برگزار شد.
در این جلسه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ضمن اعلام آمادگی برای همکاری مشترک در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی گفت: ما به دنبال ایجاد گذرگاه‌های مهارتی در ایستگاه‌های مترو هستیم.
حامد عباسی نامی افزود: شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه می‌تواند در هفته گردشگری فضاهای مناسبی را در ایستگاه‌ها در اختیار معاونت گردشگری قرار دهد تا ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در آن هرچه بهتر به شهروندان و مسافران معرفی گردد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه یک و نیم‌میلیون مسافر از متروی تهران استفاده می‌کنند گفت: باتوجه‌به بازگشایی مدارس آمار مسافری افزایش پیدا می‌کند و پتانسیل مناسبی برای اجرای گذرگاه‌های مهارتی و معرفی صنایع‌دستی استان‌ها در ۱۴۴ ایستگاه وجود دارد؛ اما باتوجه‌به زمان محدودی که تا بازگشایی مدارس داریم امکان تجهیز و ایجاد گذرگاه مهارتی در تمامی ایستگاه‌ها وجود ندارد. در این مدت کوتاه می‌توانیم در ایستگاه‌های منتخب کار را آغاز کنیم.
نامی تصریح کرد: باتوجه‌به تردد بالا در ایستگاه‌ها باید جانمایی فضاها کارشناسی شده باشد تا در عبور و مرور مسافران شاهد ازدحام و اختلال نباشیم.
وی همچنین ضمن اشاره به رویداد جام جهانی گفت: ایستگاه ورزشگاه آزادی می‌تواند موقعیت خوبی برای گردشگری ورزشی باشد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در پایان خاطرنشان کرد: متروی تهران آماده پذیرایی از تک‌تک استان‌ها برای معرفی نمادها و آیین‌های مختلف در قالب برگزاری نمایشگاه‌های دائمی یا مناسبتی است.
در ادامه معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌های مترو فرصت مناسبی برای تبلیغ و معرفی ظرفیت‌هایی فرهنگی و گردشگری کشور است و امیدواریم باتوجه‌به شکل‌گیری زمینه‌های لازم، همکاری خوبی در این بخش اتفاق بیفتد.
علی‌اصغر شالبافیان با اشاره به اینکه گردشگری فردی نیز در حال حاضر رواج دارد گفت: این گردشگران بیشتر از مترو برای تردد استفاده می‌کنند، در صورت داشتن اپلیکیشن‌های سفر فرصت انتشار سریع ظرفیت‌ها را از طریق این افراد می‌توانیم ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه متروی تهران روزانه با حجم زیادی از شهروندان روبرو است گفت: می‌توانیم از ایستگاه مترو به‌عنوان محلی برای تولید صنایع‌دستی و عرضه آنها به مردم استفاده کنیم. چرا که این کارها باعث افزایش روحیه و نشاط مردم می‌شود.
علی‌اصغر شالبافیان تصریح کرد: در هفته گردشگری کلیپ‌های زیبایی را در جهت معرفی ظرفیت‌های گردشگری در ایران تهیه کردیم که می‌تواند جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان دهند.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تولید محتوای گردشگری شهری و توسعه ریلی خبر داد و گفت: در صورت شناسایی و معرفی فضا، امکان ارائه محتوا در مانیتور ایستگاه‌ها و قطارها را داریم. همچنین آمادگی لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایستگاه‌ها وجود دارد.
لازم به ذکر است بر اساس توافقات انجام شده همکاری‌های وزارت گردشگری و شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در هفته گردشگری (۶ تا ۱۲ مهرماه) باهدف گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با محوریت توسعه گردشگری شهری آغاز خواهد شد.