چند سالی است فروشگاه های زنجیره ای در کشور بیشتر از گذشته مورد توجه دولت و شرکت های تولیدی قرار گرفته است و این مساله ناشی از مزیت هایی بوده که برای دولت، مردم و حتی تولیدکنندگان دارد، در واقع دولت از طریق مالیات ستانی، مردم از طریق تامین یکجای نیازهای خود و تولیدکنندگان از طریق عرضه راحت تر محصولات خود به مزیت های فروشگاه های زنجیره ای پی برده اند، اما واقعیت این است که اینها تنها مزیت های آشکار فروشگاه های زنجیره ای هستند و منافع پنهان دیگری دارند که باعث شده بسیاری از تولیدکننده ها به دنبال عرضه محصولات خود در فروشگاه های زنجیره ای باشند.
برندینگ مفهومی است که امروزه دنیای تبلیغات کالاها را متحول کرده است و بسیاری از شرکت ها معتقدند با صرف هزینه ای حتی هنگفت در این مسیر می توانند سالها از مزیت آن بهره مند شوند و بدون اینکه دردسرهای ابتدای عرضه محصول را داشته باشند با تقاضای چندین برابری مواجه شوند، این موضوع باهث شده که شرکت ها از روش های مختلف برای تقویت برندینگ استفاده کنند.
یکی از بسترها بهره گیری از مکانیسم عرضه کالا در فروشگاه های زنجیره ای این است که می تواند مشتریان متنوعی را پای خرید کالاها بکشانند.
در واقع فروشگاه های زنجیره ای از طریق استفاده از توزیع یکپارچه توانسته اند در کشوری مانند ایران که تورم های گاها ماهانه تجربه می کند از سیستم تخفیف به عنوان ابزاری برای جذب مشتری استفاده کنند و همین مساله باعث شده در مدتی کوتاه به برندی فروشگاهی تبدیل شود و گاهی از طریق تبلیغات فرد به فرد در محله های مختلف به محبوبیت برساند.
حالا از آنجایی که سیستم حمل و نقل یکپارچه، خرید انبوه و انبارداری باعث شده که کالاها ارزانتر به دست مردم برسد، از این رو بسیاری از مصرف کننده ها نه تنها این موضوع را به ثبات فروشگاه نسبت می دهند بلکه به نوعی از محصول و کالای مصرفی هم راضی تر خواهند بود، بنابراین می توان گفت اقدام فروشگاه زنجیره ای منجر می شود تا یک محصول هم بین مصرف کننده ها معروف و محبوب شود و به سرعت به افزایش تقاضا ختم شود این به معنای این است که تولید هرچه سریعتر افزایش یابد و این همان رویای تولیدکننده هاست که از ابزارهای مختلف برای تحقق آن استفاده می کنند.
این مساله عاملی است تا به تازگی برخی از فروشگاه های زنجیره ای نسبت به انتخاب محصولات با کیفیت وسواس بیشتری به خرج بدهند، زیرا یک رابطه ای متقابل بین تاثیر کالای محبوب و فروشگاه محبوب وجود دارد، در واقع اگر فروشگاهی با بهره گیری از سیستم های مدیریتی خود توانسته کالاهای مورد نیاز شهروندان را با قیمت پایین تر تامین کند در این حالت به برندی فروشگاهی بدل شده که مشتریان هم اعتماد کافی به او دارند و مطمئن هستند که هر کالای از این فروشگاه بخرند ارزانتر از سوپرمارکت و … خواهد بود، از طرف دیگر وقتی در یک فروشگاه زنجیره ای مصرف کننده کالایی را می خرد که از کیفیت مناسبی برخوردار است به فروشگاه زنجیره ای برای خرید سایر کالاها هم اعتماد خواهد کرد و به نوعی مطمئن خواه بود که در این فروشگاه کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب عرضه می شوند.
منافع مشتریان در سیستم توزیع کشور بستری را برای رشد فروشگاه های زنجیره ای در ایران فراهم کرده است، از طرف دیگر در ایران کمتر از ۲۰ درصد توزیع از طریق فروشگاه ها انجام می شود و مابقی از طریق توزیع سنتی اتفاق می افتد، از این رو ظرفیت بالایی برای توزیع سیستماتیک از طریق فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد، هرچند بسیاری از تولیدکننده ها اقدام به تاسیس فروشگاه های زنجیره ای تخصصی کرده اند و از این رهگذر به تقویت برند خود پرداخته اند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که فروشگاه هایی که کالاهای مختلفی عرضه می کنند به دلیل اینکه از محبوبیت برندهای متنوع برای اعتبار خود وام می گیرند عرضه کالاها از طریق این فروشگاه ها هم از مزیت بیشتری نسبت به فروشگاه های تخصصی برخوردار هستند.