مرتضی مرادی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه١٢ با بیان اینکه قصد داریم در محور بازار بزرگ تهران، چالش تولید زباله و پسماند را به فرصت طلایی برای بازیافت تبدیل نماییم و به طور حتم در این زمینه نیاز به برنامههای آموزشی داریم، اضافه کرد: اینجا بهعنوان قلب تپنده اقتصاد پایتخت و کشور، جایی که روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر تردد میکنند نیازمند توجه ویژه است.
مرتضی مرادی با تاکید بر لزوم ساماندهی اصناف و مدیریت پسماند در محور ۱۵ خرداد و محدوده بازار بزرگ تهران، از اجرای طرح آموزشی «پلاکبهپلاک» خبر داد و افزود: کارشناسان اداره مدیریت پسماند در این طرح به اصناف آموزش میدهند که چگونه پسماندهای خشک را از طریق سامانه نوماند تحویل دهند. جالب اینکه تنها در یکروز در این محور تعداد ۲۰ مغازهدار این اپلیکیشن را نصب و فعال کردند.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه١٢ در پاسخ به این سوال که چرا اجرای این طرح باعث تحول در بازار بزرگ پایتخت خواهد شد، گفت: در یک کلام چون با حذف زبالهگردهاو تفکیک پسماند از مبدا شاهد بهبود وضعیت نگهداشت معابر خواهیم بود. درواقع از یکسو حضور زبالهگردها در کنار مخازن زباله کاهش و رفع میگردد و از سوی دیگر این کار باعث درآمدزایی برای مغازهداران بازار میشود.
مرادی، تصریح کرد: شهروندان با تحویل پسماند خشک از طریق نوماند، میتوانند از کیف پول الکترونیکی شهروندی برای خرید از میادین میوه و ترهبار یا شارژ کارت مترو و… استفاده کنند و با آموزشهای چهرهبهچهره، اصناف یاد میگیرند چگونه فضای بازار را پاکیزه نگه دارند.
سیدغلامعلی غفوری فرد، رئیس اداره مدیریت پسماند معاونت خدمات شهری منطقه١٢ نیز دراینباره گفت: حسب دستور معاون محترم امور شهری منطقه١٢ و با هدف جلب حداکثری مشارکت اصناف و بازاریان فعال در محدوده بازار بزرگ تهران، برنامه آموزشی پسماند با حضور آموزشگران و کارشناسان اداره پسماند نواحی ٣ و ۵ منطقه١٢به شکل منظم و منسجم به اجرا در آمد.
وی، خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح آموزشی که از حدفاصل چهارراه گلوبندک تا خیابان ناصرخسرو ادامه داشت، شاغلان بازار و اصناف مختلف با چگونگی نصب و راه اندازی اپلیکیشن شهرزاد و همچنین سامانه نوماند با خبر شدند و در ادامه ضمن اطلاع از محل استقرار خودروهای نوماند جهت تحویل پسماندهای خشک روزانه، در انجام این امور و مشارکت در نگهداشت شهر قول همکاری دادند.
گفتنی است در اجرای این طرح بیش از٢٠ مورد اپلیکیشن شهرزاد نصب شد و مغازهداران توانستند برای اولینبار مراحل ثبت سفارش و تحویل پسماندهای خشک از این طریق را تجربه کنند.