اعتماد به جوانان متخصص موجب ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی شد
اعتماد به جوانان متخصص موجب ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی شد
اقتصادوتجارت : معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.

محمد امیرانی، در آیین بهره‌برداری همزمان از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، گفت: امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ بر ۶/۹ میلیون یورو هستیم.

🔹وی با اشاره به پروژه‌های فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاه‌های بوشهر، امام خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهم‌ترین پروژه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان هستیم که به‌منظور افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه ملی، در محل سایت رادار فرودگاه شهید آیت‌الله جمی آبادان حضور پیدا کرده‌ایم.

🔹مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهره‌برداری رادار فرودگاه آبادان، گفت: با توجه به قدمت و فرسودگی سامانه‌های راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقای پوشش راداری در منطقه جنوب‌غرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

🔹امیرانی تصریح کرد: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ به‌توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، آغاز کردیم.

🔹وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویل‌وُرک(عملیات آماده‌سازی زیرساخت) و نصب و راه‌اندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است، گفت: از مرداد ۱۴۰۳ آزمون‌های فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه، آغاز و در حال حاظر به‌ مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهره‌برداری با دستور رییس جمهور شد.

🔹امیرانی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور، گفت: بومی‌سازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوب‌غرب کشور به منظور ارتقای ایمنی پروازهای داخلی و عبوری، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق تری بوده و اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی، قرار می‌دهد. این در حالی است که با این پروژه به‌میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

🔹معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت: این رادار در صورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات پس از فروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت.