یادداشت کریم همتی: پخش «پلاک ۱۳» را برای اصلاح، متوقف کنید!
یادداشت کریم همتی: پخش «پلاک ۱۳» را برای اصلاح، متوقف کنید!
اقتصادوتجارت : مدیر روابط عمومی شرکت بیمه میهن طی یادداشتی درباره سریال «پلاک ۱۳» که این روزها از سیما در حال پخش است و قرار است به فرهنگسازی بیمه کمک کند، تاکید کرد که «نویسنده این مجموعه نیز به عدم جذابیت آن برای مخاطبان اذعان کرده است!» و خواست که پخش این سریال به منظور اصلاحات، متوقف شود.

متن یادداشت کریم همتی به این شرح است:
«متولیان صنعت بیمه ساخت مجموعه طنز تلویزیونی پلاک ۱۳ را با محوریت بیان کارکردها و اهمیت بیمه و توسعه فرهنگ بیمه، آذر ماه ۱۳۹۹ در دستور کار خود قرار دادند و این مجموعه از اواسط آبان سال جاری، ۵ روز در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما در حال پخش است و تکرار هم دارد.
به نظر می رسد با این که نیمی از مجموعه ۷۰ قسمتی این سریال پخش شده است، بازخورد مناسبی نداشته و نتوانسته اهداف متولیان صنعت بیمه و نظر مخاطبان را برآورده سازد. این در حالی است که خود نویسنده این مجموعه نیز به عدم جذابیت آن برای مخاطبان اذعان کرده است!
بهتر بود با توجه به هزینه هنگفتی که صنعت بیمه برای ساخت این مجموعه اختصاص داده است، با فراخوان نویسندگان، تهیه کنندگان و کارگردان های مطرح فیلم و سریال، در جلسات مختلف فنی ابعاد این مساله مورد مداقه و بررسی بیشتری قرار می گرفت و همه جوانب آن سنجیده و سپس تصمیم به ساخت آن گرفته می شد.
پس از پخش چند قسمت از این مجموعه، بلافاصله در فضای مجازی نقدهایی به آن شد، اما فوراً با واکنش دست اندرکاران آن مواجه شد و گفته شد که قضاوت در این باره هنوز خیلی زود است و البته حرف درستی بود!
اما اکنون که بیش از سی قسمت از پخش آن گذشته است، به نظر می رسد نقدها بجا بوده است و مجموعه نتوانسته آن طور که باید، خواسته های متولیان و مخاطبان را برآورده سازد. بنابراین می توان گفت ایراد اساسی این مجموعه این است که فیلم نامه و سناریوی قوی ندارد و «بیمه» که موضوع و محور اصلی فیلم نامه باید باشد، از این امر برخوردار نیست و به اذعان متخصصان امر، بسیار ضعیف و کمرنگ است. از جمله ضعف های اساسی این مجموعه می توان به متن و قصه پردازی ضعیف، دیالوگ ها و کاراکترهای تکراری، تیتراژ بی ربط و از همه مهمتر به نام و لوکیشن مجموعه اشاره کرد.
نام این مجموعه با عنوان «پلاک ۱۳» مناسب این مجموعه نیست! عامه مردم از ۱۳ آذر روز بیمه که تهیه کننده محترم عنوان عدد ۱۳ و کوچه آذر را در این مجموعه به مثابه ۱۳ آذر روز بیمه گرفته اند، اطلاع چندانی ندارند و لذا نام مجموعه باید مستقیم متناسب با بیمه انتخاب می شد تا بیمه را در اذهان تداعی کند.
لوکیشن مجموعه پلاک ۱۳ نیز می توانست مثل سریال های خانه سبز، آتش نشانی (۱۲۵) و … مرتبط و متناسب با موضوع داستان باشد و در پلاک ۱۳ نیز صرفاً بیمه را در ذهن بیننده و مخاطب تداعی می کرد که متاسفانه اینگونه نیست!
به هرحال اکنون نیز دیر نشده و پیشنهاد می شود متولیان ساخت این مجموعه به منظور دستیابی به اهداف خود که همان القا و اهمیت بیمه در اذهان مردم است، ادامه پخش آن را متوقف کنند و به بررسی و اصلاح موارد نقص آن بپردازند.
در این میان می توان در سناریو و فیلم نامه آن تجدید نظر کرد، لوکیشن مجموعه را یکی از شرکت ها و یا نمایندگی های بیمه انتخاب کرد و به پرونده های خسارتی و اتفاقات طنزی که در شرکت های بیمه صورت می گیرد، پرداخت.
در بخش صدور و خسارت نیز موضوعات گوناگونی وجود دارد که برای مخاطب می تواند جذاب باشد. می توان این موضوعات را متناسب با سهم رشته های بیمه ای طرح کرد و مسائل دیگری که در این مجال نمی گنجد.

«سکوت» برازنده بزرگترین پروژه فرهنگ سازی بیمه نیست!