گزارشی از رشد تولید، فروش شاراک، بومی‌سازی و دستاوردها
گزارشی از رشد تولید، فروش شاراک، بومی‌سازی و دستاوردها
اقتصادوتجارت : مدیرعامل پتروشیمی شازند در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی شازند، با بیان دستاوردها و برنامه‌های آینده پتروشیمی شازند از بومی‌سازی‌های موفق و شکستن رکورد میزان تولید و فروش خبر داد. همچنین در پایان با تصویب صورت‌های مالی، به ازای هر سهم ۱۳۳۰ ریال سود تقسیم شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار شبکه خبری اقتصادو تجارت ، مجمع عمومی عادی سالیانه شاراک با حضور ۸۱.۵۴ درصدی سهامداران در روز جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ در حالی برگزار شد که علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند، با ارائه گزارشی از عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری، به دستاوردهای مهم شرکت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید نیز شاراک توانست رشد ۴ درصدی را به ثبت برساند، گفت: «شاراک» در سال گذشته موفق شد تا به عنوان سیزدهمین پتروشیمی کشور، رتبه اول متنوع سازی محصولات را به دست بیاورد.

خلیلی‌نیاز با بیان تکمیل طرح خودکفایی کاتالیست روپک و کاهش ۷۸ درصدی خروجی فلر مجتمع پتروشیمی از برنامه‌های افزایش سرمایه، تأسیس شرکت حمل و نقل برای کاهش هزینه‌ها و توسعه منابع خوراک و تامین نقدینگی مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای خبر داد.

در این جلسه، مدیرعامل پتروشیمی شازند با اشاره به تحقق اجرای طرح ZRF، کاهش ۷۸ درصدی خروجی فلر، اظهار داشت: تولید پتروشیمی شازند با افزایش ۶۷ هزار تنی روبه‌رو شد. ۴ هزار قطعه در داخل شرکت بومی‌سازی استفاده شد و معادل ۹۶۲ هزار تن محصول به فروش رفت. هزینه خرید و تجهیزات به جهت تهیه برخی قطعات، کاهش را تجربه کرد.

خلیلی نیا به برنامه‌های اورهال و تأمین خوراک نفتا اشاره کرد و افزود: نرخ مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌هایی که خوراک مایع دارند، تحت تأثیر قیمت نفت خام است و این موضوع بر سود شرکت تأثیرگذار بوده است.

وی همچنین از تأسیس شرکت حمل و نقل برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل خبر داد.

در ادامه، مدیرعامل پتروشیمی شازند به داخلی‌سازی تجهیزات اکسترودر واحد پلی اتیلن خطی سبک اشاره کرد و از احیای این خط تولید بعد از ۷ سال خبر داد و اعلام کرد: پروژه ساخت وکتور تیتانیوم به اتمام رسیده و به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

خلیلی نیا در خصوص برنامه‌های کاهش وابستگی به نفتا نیز از توسعه و گسترش منابع خوراک و استفاده از خوراک بوتان شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر خبر داد. وی همچنین به تلاش‌های شرکت برای افزایش ذخیره خوراک‌های گازی اشاره کرد.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه سهمیه نرخ ارز شاراک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: پروژه RFCC و تأمین پروپیلن برای شرکت‌های پتروشیمی و مذاکرات برای تأمین ۱۰۰ درصد پروپیلن تولیدی در دستور کار پتروشیمی شازند قرار دارد.

وی همچنین با اعلام خبر رشد ۲۸ درصدی فروش و هوشمندسازی سیستم فروش اعلام کرد: با استفاده از این روش فروش محصولات شاراک به ۳۰ همت رسیده است. وی همچنین به کاهش هزینه خرید و تجهیزات و افزایش تولید اشاره کرد.