کاهش ۱۹ درصدی صادرات فولاد در سه‌ماهه اول سال جاری | ضرورت جلوگیری از مداخله در قیمت‌گذاری و کاهش محدودیت‌های انرژی
کاهش ۱۹ درصدی صادرات فولاد در سه‌ماهه اول سال جاری | ضرورت جلوگیری از مداخله در قیمت‌گذاری و کاهش محدودیت‌های انرژی
اقتصادوتجارت : نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور رئیس و اعضای هیأت مدیره این انجمن به همراه خبرنگاران رسانه‌های اقتصادی و تخصصی کشور برگزار شد. بهرام سبحانی، رئیس انجمن و مدیران فولادی حاضر در این نشست با برگزاری یک جلسه هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ از کاهش 1.6 درصدی تولید و 19 درصدی صادرات فولاد کشور در سه ماهه اول سال جاری خبر دادند و به تحلیل مشکلات این صنعت پرداختند .

به گزارش اختصاصی خبرنگار شبکه خبری اقتصادو تجارت ، در این نشست، بهرام سبحانی، رییس انجمن، پس از ارائه گزارش سه ماهه صنعت فولاد کشور، گفت: پس از چند سال روند صعودی، تولید و صادرات فولاد کشور در سه ماهه اول امسال با کاهش ۱٫۶ درصدی مواجه شده است. کل صادرات فولاد ایران در این دوره به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته با افت ۱۹ درصدی همراه بوده و در مجموع با افت ۴۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال قبل همراه بوده است.

علل اصلی کاهش تولید و صادرات فولاد

سبحانی علت اصلی این کاهش را در افت قیمت‌های جهانی و موانع داخلی نظیر ورود واردات بی رویه ورق دانست و به تحلیل بیشتر مسائل موجود در صنعت فولاد پرداخت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: تولید فولاد کشور با چالش‌هایی نظیر ناترازی انرژی و تفاوت نرخ نیمایی و واقعی ارز مواجه است که توجیه اقتصادی تولید را تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین به نقش مهم صنعت فولاد در اقتصاد کشور اشاره کرد و نیاز به حمایت‌های تعرفه‌ای برای تولید داخلی را مورد تأکید قرار داد.
سبحانی با اشاره به برنامه‌های آینده صنعت فولاد ایران تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و نیاز به تأمین انرژی، حل مسائل ارزی و تسهیلات صادراتی، این صنعت قادر خواهد بود به دستیابی به اهداف خود در دوره آینده بپردازد.

ضرورت اصلاح تعاریف خام فروشی

در ادامه نشست خبری انجمن فولاد، امین ابراهیمی، نایب رئیس این انجمن همچنین با تحلیل وضعیت صنعت، اعلام کرد: مزیت اصلی صادراتی ایران در زمینه فولاد میانی قرار دارد و باید بر این مزیت‌ها تکیه کرد تا با ناترازی مواجه نشویم. اصلاح تعاریف خام فروشی در صنعت فولاد ضرورت دارد و با تعاریف فعلی ضربه‌ای به این صنعت وارد می‌شود که نیازمند تنظیم معیارهای جدید این بخش صنعتی هستیم.

در تحلیل دیگری، ابراهیمی به بررسی مسیرهای صادراتی در طول ۴۵ سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: تنها ۱ درصد از مشکلات تولیدکنندگان به تحریم‌های ارتباطی برمی‌گردد. مسائلی از قبیل اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد، سیاست‌های صادراتی، وجود کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی، و مدیریت نامناسب مصرف انرژی به عنوان مهم‌ترین معضلات این صنعت است.
وی همچنین به اهمیت بازنگری در حکمرانی صنعت فولاد اشاره کرد و مسائل حمل و نقل را یکی از چالش‌های اساسی این بخش صنعتی دانست.

تأثیر مقررات خلق‌الساعه بر صنعت فولاد کشور

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور، مقررات خلق الساعه و هر روزه است که با توجه به حجم تولید، می‌تواند موجبات مشکلات بیشتری را فراهم کند.

همچنین، او با اشاره به آزادسازی نرخ ارز به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی در کشور ، بیان کرد: این تغییرات می‌تواند منجر به ارزآوری نسبتاً قابل توجهی در صنعت فولاد شود.

سلطانی در مورد مسئله عرضه فولاد در بورس کالا و تأثیر آن بر قیمت‌گذاری این محصول هم گفت: کنترل قیمت مسکن ملی از طریق قیمت‌گذاری در بورس کالا صورت می‌گیرد و نیاز به تغییر در این سیاست‌ها برای حفظ پایداری بازار احساس می‌شود. وی در ارزیابی درآمد دولت از فروش برق به واحدهای فولادی، به این نکته اشاره کرد که درآمد حاصل از این فروش ده برابر درآمدی است که از فروش به واحدهای سیمانی به دست می‌آید.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: اگر توجه کافی به این بخش شود، می‌تواند به حل بحران انرژی کشور کمک کند و می‌توانست در این راستا نیروگاه‌های بیشتری را ایجاد کند که امروزه با کمبود برق در کشور و صنایع مواجه نبودیم.

ضرورت توجه به ناترازی انرژی

بهادر احرامیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن فولاد، با بیان اینکه ناترازی انرژی در کشور ایران از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و وضعیتی واقعی است که هنوز هم ادامه دارد. گفت: صنعت فولاد در این دوره به میزان ۲۴۰ میلیون دلار از ظرفیت خود در تأمین انرژی محروم مانده است و به ۱۲ هزار میلیارد کیلووات ساعت برق نیاز دارد، در حالی که این صنعت همواره قادر به تأمین این میزان بوده است.

وی با اشاره به رویه نادرست مدیریت مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: از ابتدای این ناترازی، صنعت فولاد نیاز به ۴ هزار مگاوات برق داشته است که این ظرفیت در دسترس بوده است، در حالی که سایر صنایع هم باید در این راستا تلاش می‌کردند. اعمال محدودیت‌های برق و گاز تنها بر صنعت فولاد به طور ناعادلانه است که نیازمند تقسیم این محدودیت‌ها بر روی کل صنایع کشور است.

هشدار درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره آینده صادرات فولاد، اعلام کرد: با توجه به احتمال انتخابات و ادعاهای دولت آمریکا درباره ذخایر ارزی ایران، تحریم‌های جدیدی ممکن است اعمال شود.
وی هشدار داد که در آینده ممکن است با محدودیت‌های جدید در صادرات نفت و فولاد روبه‌رو شویم و اگر راهکار مناسبی اتخاذ نشود، در ماه‌های آبان و آذر با کمبود ارز در کشور مواجه خواهیم شد.

انتقاد از بنگاه‌داری دولت

احسان دشتیانه، دیگر عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، حل بحران انرژی را به مدیریت مصرف برق از سوی دولت وابسته دانست و بیان کرد: این مشکل نیازمند رویکرد جدی از سوی دولت جدید است و در هیچ کشوری وضعیتی مشابه در مصرف انرژی وجود ندارد. دشتیانه اظهار کرد که برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، زیرساخت‌های لازم در کشور موجود نیستند و حتی سیاست‌ها نیز به منظور حمایت از صادرات متمرکز نیستند.
وی با انتقاد از سیاست‌های نادرست داخلی و صادراتی، افزود: در شرایطی که بار مشتری فولادی روی دریا خالی می‌شود، اعتماد به صنعت فولاد ایران تحت تأثیر قرار می‌گیرد. او بیان کرد که در بازار داخلی، فولاد تنها ۷ درصد از کل قیمت ملک را تشکیل می‌دهد و فشار بر فولادی‌ها برای کاهش قیمت منطقی نیست.

دشتیانه با ارائه برخی آمار در مصرف گاز در کشور، تاکید کرد: مصرف گاز در بخش خانگی ایران دو برابر مصرف خانگی در اروپا است و دولت جدید باید برنامه‌ریزی جدی‌تری برای مدیریت این مسئله انجام دهد. اعمال فشار تنها بر صنعت فولاد منطقی نیست زیرا صنعت فولاد به وظیفه خود در تأمین انرژی خود عمل کرده و باید سایر صنایع نیز به همین مسئله توجه کنند.

عضو هیأت مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران در انتقادی از بنگاه‌داری و تصدی‌گری دولت، گفت: این مسئله در صنایع به ویژه در صنعت فولاد به‌طور مداوم وجود دارد و دولت باید از تصدی‌گری و بنگاه‌داری در صنایع دست بردارد، با وجود سیاست‌های چابک‌سازی دوبت که معضلات را به‌خصوص در صنعت فولاد تشدید کرده است.

مشکل کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای در صنعت فولاد ایران

جهاندار شکری، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد، در این نشست اظهار داشت: بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد و صنعت فولاد نیز صنعتی سودآور است که سود خود را در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. اما متاسفانه، دولت نسبت به سودآوری صنایع نگاه بخیلانه‌ای دارد. این در حالی است که حجم سود نسبت به سرمایه‌گذاری سنگینی که صورت گرفته است چندان بالا نیست.
وی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را معضل بزرگی برای صادرات کشور دانست و تصریح کرد: ارز صادرکنندگان و تولیدکنندگان به کشور بازمی‌گردد، اما ارز کارت‌های اجاره‌ای کجا به کشور بازمی‌گردد؟! حال فولادی‌ها خوب نیست و کل زنجیره فولاد دچار چالش شده است. سهام مردم در شرکت‌های بزرگ فولادی و سرمایه بخش خصوصی دچار زیان و ورشکستگی شده است.

ضرورت اصلاح نرخ تسهیلات تولید

محمدرضا بنائیان، عضو هیئت مدیره انجمن، نیز در این نشست با اشاره به مقرون به صرفه نبودن تامین مالی تولید در کشور گفت: لازم است نرخ تسهیلات ۴۲ درصدی تولید اصلاح شود تا تولیدکننده بتواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند. وی با انتقاد از واردات ورق افزود: ۲۰۰ میلیون دلار واردات ورق پوشش‌دار فقط در طول ۳ ماه صورت گرفته است، این در حالی است که تولید داخلی می‌توانست نیاز بازار داخل را جبران کند.